Arbejdsfordeling skal hjælpe virksomheder med at undgå afskedigelser
En ny trepartsaftale om en midlertidig arbejdsfordelingsordning på det private arbejdsmarked medfører, at arbejdsgiverne kan fordele arbejdet mellem de ansatte medarbejdere og sende dem hjem på dagpenge i perioder, hvor der ikke er behov for dem. Flere får hermed mulighed for at fastholde en større del af arbejdsstyrken på trods af corona-krisen.
Trepartsaftalen om arbejdsfordeling
Den nye arbejdsfordelingsaftale giver private virksomheder mulighed for at fordele det arbejder, der er, i mellem alle typer af medarbejdere. Herved kan arbejdsgiveren undgå at afskedige flere medarbejdere.
Medarbejdere, som er ansat i en af de virksomheder, som vælger at anvende ordningen, skal være sendt hjem i mindst 20 procent af arbejdstiden og maksimalt 50 procent af arbejdstiden i gennemsnit målt over fire uger for, at ordningen gælder.
Medarbejderne får fuld løn, når de arbejder og en forhøjet dagpengesats for de timer, de ikke arbejder. Den maksimale dagpengesats er i den forbindelse blevet forhøjet til 23.000 kr. pr. måned for en fuldtidsledig, hvilket er svarende til ca. 20 procent over den normale dagpengesats. Medarbejdere, som er omfattet af ordningen, kan derfor få op til ca. 143,5 kr. i timen imens de er på dagpenge i ordningen. Forhøjelsen finansieres primært af et arbejdsgiverbidrag svarende til et beløb på 3 G-dage om måneden pr. medarbejder i ordningen. Bidraget bliver opgjort forholdsmæssigt og bidraget reduceres derfor, hvis en arbejdsgiver ikke anvender arbejdsfordelingen i en hel kalendermåned. I praksis skal arbejdsgiveren udbetale G-dage til medarbejderen, som ikke modtager dagpenge for de pågældende dage. G-dagene skal udbetales sammen med den ordinære løn til medarbejderen. Staten dækker differencen mellem dagpengesatsen og satsen for G-dage.
Begrænsninger og varighed
Trepartsaftalen om arbejdsfordeling er en supplerende ordning, som kører sideløbende med de eksisterende ordninger, som fortsætter uforandret. Der kan ikke anvendes arbejdsfordelinger efter forskellige ordninger på samme tid i samme virksomhed.
Trepartsaftalen er gældende indtil den 31. december 2020 med mulighed for, at etablerede arbejdsfordelinger kan løbe ind i 2021 med en maksimal varighed på 4 måneder. Det betyder, at virksomheder, som f.eks. påbegynder ordningen i december 2020, kan fortsætte ordningen op til 4 måneder ind i næste år. Arbejdsfordelingen skal dog være igangsat senest den 31. december 2020.
Kravene til at anvende arbejdsfordeling på din arbejdsplads
Som arbejdsgiver skal du være opmærksom på, at der er flere krav, som skal opfyldes for, at du kan benytte arbejdsfordelingsordningen.
I perioden, hvor arbejdsfordelingsordningen er gældende i virksomheden, må du ikke ansætte nye personer i virksomhedspraktik, løntilskud eller anvende vikarer fra vikarbureauer i en afdeling, hvor der er en aktiv arbejdsfordeling efter ordningen. Nyansatte medarbejdere vil være omfattet af arbejdsfordelingen fra første dag i ansættelsen.
I forbindelse med arbejdsfordelingen skal de omfattede medarbejdere have en frigørelsesmulighed, så medarbejderne kan sige op uden varsel for at tage andet arbejde med længere arbejdstid.
Som arbejdsgiver har du ikke mulighed for at afskedige medarbejdere af samme årsag, som har begrundet arbejdsfordelingen. I så fald vil grundlaget for arbejdsfordeling og udbetaling af supplerende dagpenge ophøre.
Arbejdsfordelingen efter den nye ordning skal anmeldes til jobcenteret i kommunen, hvor din virksomhed er placeret senest på samme tid som arbejdsfordelingen træder i kraft. Arbejdsfordelingen skal omfatte enten hele virksomheden eller en afdeling eller produktionsenhed i virksomheden. Både fuldtidsansatte og deltidsansatte i afdelingen skal være omfattet af arbejdsfordelingsordningen.
Det er muligt, at medarbejderne får udbetalt dagpenge under arbejdsfordelingen, selvom der arbejdes mere end forudsat i den anmeldte arbejdsfordeling. Dette gælder dog kun, hvis arbejdet skyldes et uforudset og kortvarigt behov for arbejdskraft.
Der er mulighed for, at medarbejdere, som er omfattet af arbejdsfordelingen, kan gennemføre opkvalificeringsforløb i de perioder, hvor medarbejderen er ledig og modtager supplerende dagpenge.
Indførelse ved lov
Trepartsaftalen indføres ved lov på et område, der ellers er reguleret via overenskomster. Herved sikres det, at ordningen kan udbredes til hele det private arbejdsmarked, uanset om der er overenskomst på arbejdspladsen eller ej. Ordningen gælder både timelønnede og funktionæransatte medarbejdere på det private arbejdsmarked.
FH, DA og regeringen skal mødes igen i november 2020 og følge op på ordningen og drøfte en eventuel forlængelse af ordningen. Læs mere om trepartsaftalen om arbejdsfordeling.
Har din virksomhed brug for hjælp?
Hos DAHL er vi klar til at rådgive dig og din virksomhed om den nye trepartsaftale om arbejdsfordeling og andre arbejdsretlige spørgsmål. Vores erfaring viser, at der i forbindelse med coronakrisen løbende opstår arbejds- og ansættelsesretlige problemstillinger, som kræver kompetent rådgivning og sparring. Vores team har stor erfaring med at håndtere jeres aktuelle udfordringer inden for juridisk HR.
Kontakt en af vores specialister, som er klar til at hjælpe med dine spørgsmål.