Nyheder

Byggeskadefondens rolle og ansvar i byggeri af almene boliger

Byggeskadefonden spiller en central rolle ved opførelse og renovering af alment boligbyggeri. I denne artikel, som er skrevet til dig, der arbejder med opførelse eller renovering af alment boligbyggeri, stiller vi skarpt på Byggeskadefonden og dens virksomhed, så du får indsigt i fondens formål og hvilke typer af bygge- og renoveringsprojekter, som fonden dækker.

Byggeskadefonden er en fond stiftet ved almenboligloven. Byggeskadefonden drives som en selvejende institution.

Fondens formål er at yde støtte til udbedring af skader, som har deres årsag i forhold ved opførelsen eller renovering af støttet, alment boligbyggeri. Fondens formål er yderligere at forestå eftersyn af byggeriet og bidrage til erfaringer om byggeprocessen og byggeriet med henblik på at begrænse byggeskader og medvirke til at fremme kvalitet og effektivitet i byggeriet. 

Byggeskadefondens organisation

Fonden ledes af en bestyrelse på ni medlemmer. Kommunernes Landsforening vælger et medlem. Københavns og Frederiksbergs kommuner vælger i fællesskab et medlem og Boligselskabernes Landsforening vælger tre medlemmer. Ressortministeren vælger bestyrelsens øvrige medlemmer, hvoraf tre medlemmer skal repræsentere byggerier, der indeholder henholdsvis andelsboliger, ungdomsboliger og ældreboliger opført med offentlig støtte, og et medlem skal have særlig sagkundskab indenfor fondens virkeområde.

Bestyrelsen vælger formand og næstformand og fastsætter selv retningslinjer for vederlæggelse af bestyrelsen. Fondens daglige administration varetages af en direktion, som ansættes af bestyrelsen.

Fonden er opdelt i to adskilte afdelinger med hver deres område

Fonden er organiseret i to forskellige afdelinger, A og B. De to afdelinger er økonomisk uafhængige af hinanden. Hver afdeling hæfter alene for sine forpligtelser.

Afdeling A omfatter byggerier og udbedringer vedrørende alment nybyggeri og ombygninger af almene boliger. Fonden dækker også almene støttede familieboliger, som sælges til private efter beslutning efter almenboliglovens kapitel 5a.

Afdeling B omfatter renoveringer og udbedringer af støttet byggeri. Fonden støtter dog ikke mindre renoveringer. Ved afgørelsen af, om der er tale om mindre renoveringer, der kan dækkes, gælder det, at renoveringsarbejderne skal gennemføres efter et projektmateriale og have et sådant omfang, at de i det væsentlige organiseres og afvikles som en byggesag, og at udgifterne til renoveringen overstiger 1 mio kr. inkl. moms eller udgør mindst kr. 100.000 inkl. moms i gennemsnit pr. bolig (2011-indeks). Det er endvidere en betingelse, at renoveringen er indberettet via BOSSINF - STD. Ved frivillig tilmelding af en renovering til fondens afdeling B skal indberetning ske via fondens hjemmeside. Den økonomiske grænse indeksreguleres efter nettoprisindekset.

Også for afdeling B gælder, at fonden også omfatter almene familieboliger, som er solgt efter almenboliglovens kapitel 5a til private. For renoveringer gælder dog, at renoveringen skal være påbegyndt inden købsaftalens indgåelse. Hvis renoveringer af alment boligbyggeri ikke er foretaget med støtte eller ikke er sket med støtte efter de af fonden dækkede støtteformål, kan den almene boligorganisation frivilligt beslutte at tilmelde renoveringen under fondens afdeling B. 

Det er byggerierne, der finansierer fonden

Det er det enkelte byggeri eller den enkelte renovering, som finansierer fonden. Den afdeling, som er bygherre på byggeriet, skal derfor indbetale et bidrag til fonden for det konkrete byggeri. Ved byggerier m.v. omfattet af afdeling A udgør bidraget 1 % af byggeriets anskaffelsessum, som opgjort i skema B, som kommunalbestyrelsen har godkendt ved afgivelse af støttetilsagn. Bidraget skal indbetales til fonden senest ved aflevering af byggeriet, og bidraget indgår som udgift i skema B-ansøgningen.

For ombygninger m.v. omfattet af fondens afdeling B udgør bidraget 1 % af de dokumenterede udgifter til den samlede renovering. Bygningsejer er dog ikke forpligtet til at indbetale yderligere bidrag, når udgiften vedrører udbedringer, som i forvejen udføres med dækning fra fonden. Bidraget opkræves som et aconto-bidrag, som beregnes på baggrund af oplysningerne om renoveringsprojektet og projektets økonomi. Når fonden har modtaget byggeregnskabet, foretager fonden en regulering af bidraget. Reguleringen sker senest 4 uger, efter fonden har modtaget regnskabet.

For begge afdelinger gælder, at fonden, såfremt det er nødvendigt til dækning af fondens udgifter, kan opkræve et løbende bidrag fra samtlige renoveringsprojekter, der indgår i afdelingen. Der kan dog ikke opkræves løbende bidrag efter udløbet af dækningsperioden for det enkelte projekt.

Fonden kan beslutte, at fondens andel af udgiften til udbedring af byggeskaderne delvis finansieres gennem optagelse af lån i det pågældende byggeri med pant. I så fald finansieres med realkreditlån med 40 års løbetid. Lånet får pant næst efter eventuelle lån med pant til bygningsejer, som bygningsejeren har optaget med kommunal garanti til finansiering af selvrisikoen overfor fonden.

Vil du vide mere?

Hos DAHL har vi mange års erfaring med at samarbejde med de almene boligforeninger og yder løbende professionel rådgivning om bygge- og renoveringsprojekter i de almene boligforeninger. Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe og kontakt en af vores specialister, hvis du vil vide mere.

Læs mere om byggeskadefonden i vores artikler Procedurer for byggerier omfattet af Byggeskadefondens dækning og Almene boliger: Hvad dækker Byggeskadefonden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne