Almene boligorganisationer kan nu deltage i arealudviklingsselskaber
Med virkning fra 2. september 2020 kan en almen boligorganisation være selskabsdeltager i et arealudviklingsselskab, hvis det sker som led i implementering af en udviklingsplan efter almenboligloven. Formålet er at fremme og fremskynde afghettoisering af de almene boligselskabers afdelinger, som står på ghettolisten. Arbejder du i, eller bygger du for almene boligorganisationer - eller rådgiver du almene boligorganisationer om udviklingsplaner? Så kan du med fordel læse med her.
Selskabet skal have til formål at realisere en udviklingsplan
En udviklingsplan har til formål at nedbringe andelen af almene familieboliger til højst 40 % af alle boliger i et hårdt ghettoområde inden den 1. januar 2030.
Et hårdt ghettoområde er i almenbolig forstand et boligområde, som de seneste 4 år (for årene 2018-2020 de seneste 5 år) har haft en andel af indvandrere og efterkommere fra ikkevestlige lande, som overstiger 50 %, og hvor mindst to af følgende fire betingelser er opfyldt:
- andelen af beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til arbejdsmarked eller uddannelse, overstiger 40 % opgjort som gennemsnittet de seneste 2 år,
- andelen af beboere, der er dømt for overtrædelse af straffeloven, våbenloven eller lov om euforiserende stoffer, udgør mindst tre gange landsgennemsnittet opgjort som gennemsnittet over de seneste 2 år,
- andelen af beboere i alderen 30-59 år, der alene har en grundskoleuddannelse, overstiger 60 %, og
- den gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64 år i området, eksklusive uddannelsessøgende, udgør mindre end 55 % af den gennemsnitlige bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Arealudviklingsselskabet skal etableres efter almindelige regler for sideaktivitetsselskaber
En almen boligorganisation kan etablere - dvs. stifte og foretage indskud i - et selskab, der som led i implementering af en udviklingsplan deltager i et arealudviklingsselskab.
For at stifte og etablere et sådant selskab skal selskabet organiseres som et anparts- eller aktieselskab.
Dernæst skal selskabet etableres med kommunalbestyrelsens godkendelse. Kommunalbestyrelsen skal godkende selskabets formål, og selskabet forpligtes derfor kun af aktiviteter, der ligger inden for selskabets formål.
Boligorganisationen må ikke tegne sig for yderligere hæftelse for selskabets forpligtelser end med den godkendte og indskudte kapital.
Selskabet skal tegne en professionel ansvarsforsikring med en passende forsikringssum for rådgivningsfejl, hvis selskabet beskæftiger sig med administration af opførelse og/eller drift af ustøttet privat byggeri, der ejes af andre end boligorganisationen eller en afdeling af en boligorganisation.
Selskabet skal drive sin virksomhed efter almindelige markedsretlige og markedsøkonomiske principper, og boligorganisationen kan deltage i selskabets ledelse.
Kommunalbestyrelsen afgør, om boligorganisationen skal eje kapitalandele i selskabet.
Arealudviklingsselskabets formål
Formålet med et arealudviklingsselskab er at udvikle og byggemodne et større areal og sælge byggeretter samt deltage i udarbejdelsen af projektforslag.
Kommunalbestyrelsen kan godkende etablering og indskud i et arealudviklingsselskab, hvis
- etablering af et arealudviklingsselskab er nødvendig for implementering af en udviklingsplan, og
- arealudviklingsselskabet skal sælge byggeretter til mindst 100.000 m2 etageareal, og
- kommunen og en privat part deltager i arealudviklingsselskabet, og
- kommunalbestyrelsen godkender boligorganisationens disposition.
Kommunestyrelseslovens § 68 om salg og pligtmæssigt udbud af kommunale ejendomme gælder ikke for et arealudviklingsselskabs salg af jord m.v., selvom kommunen er selskabsdeltager.
Efter kommunestyrelseslovens § 68 a kan kommunalbestyrelsen udpege medlemmer af ledelsen af et selskab, hvor de er selskabsdeltagere. Det er imidlertid et kapitalejeranliggende, om kommunalbestyrelsen skal have denne beføjelse. Selskabet kan således vedtage, at kommunalbestyrelsen ikke skal have en sådan ret. Kommunalbestyrelsen kan næppe anvende deres almindelige godkendelsesret til at stille et sådant vilkår, medmindre det er sagligt.
Særlig afdeling for indskud i et arealudviklingsselskab skal oprettes
Boligorganisationen skal oprette en særlig almen afdeling for indskud i selskabet.
Efter ophøret af dette selskabs deltagelse i arealudviklingsselskabet skal afdelingen likvideres. Det er således kun denne afdeling, der hæfter økonomisk for tab på indskuddet.
Indskud i et arealudviklingsselskab kan ske ved indskud af almene ejendomme
Den almene boligorganisations indskud i et arealudviklingsselskab kan ske ved indskud af bestående ejendomme, der indgår i udviklingsplanen, og som ikke omfatter almene boliger. Værdien af ejendommene i indskuddet skal mindst fastsættes til markedsprisen.
Selskabet skal følge de almindelige regler for sideaktiviteter efter sideaktivitetsbekendtgørelsen
Etablering af et arealudviklingsselskab er underlagt tilsyn fra kommunalbestyrelsen, og kommunalbestyrelsen kontrollerer i den egenskab boligorganisationens engagement i selskabet.
Kommunalbestyrelsen kan afkræve boligorganisationen de oplysninger, som boligorganisationen i kraft af sit indskud er i besiddelse af om selskabet. Kommunalbestyrelsen kan påbyde indskuddet nedbragt eller helt afviklet.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til de omtalte arealudviklingsselskaber, er du meget velkommen til at kontakte DAHLs specialister. Vi kan hjælpe dig, uanset om du arbejder i, bygger for eller rådgiver almene boligorganisationer.