Har I sikret, at jeres telefoniske salgshenvendelser er lovlige?
Mange virksomheder investerer i gode sælgere med talegaverne i orden. Men du og dine sælgere skal sikre jer, at I kun ringer til forbrugere, der har givet gyldigt samtykke til telefoniske henvendelser. I to nye sager har Forbrugerombudsmanden uddelt store bøder og politianmeldt to virksomheder for ulovligt telefonsalg. Få indsigt i sagerne og vores anbefalinger, så du ikke falder i samme fælde.
De fleste er bekendte med markedsføringslovens spam-regler, som bestemmer, at det er ulovligt at sende elektronisk markedsføringsmateriale – altså e-mail og sms – uden forudgående samtykke. Det er derimod knap så kendt, at forbrugeraftaleloven indeholder en beslægtet regel, der forbyder, at erhvervsdrivende retter telefonisk henvendelse til forbrugere med henblik på salg, hvis ikke forbrugeren forudgående har anmodet om at blive kontaktet.
Herudover fastsætter markedsføringsloven, at det også er forbudt for erhvervsdrivende at kontakte en fysisk person pr. post eller telefon med henblik på direkte markedsføring, hvis den pågældende har ladet sig optage på ”Robinsonlisten”. Dette gælder uanset, om den fysiske person er forbruger eller selvstændig erhvervsdrivende.
Ulovligt telefonsalg og telefonopkald til personer på Robinsonlisten
Vi har for nyligt set, at Forbrugerombudsmanden har skruet op for bødeniveauet (sager vedrørende vildledende markedsføring). Nu ser vi det igen, hvor Forbrugerombudsmanden i to nye sager har politianmeldt og uddelt bøder på henholdsvis 400.000 kr. og 675.000 kr. for ulovligt telefonsalg til to energivirksomheder, der har overtrådt forbuddet mod ulovligt telefonsalg.
Den ene energivirksomhed er politianmeldt for at have ringet til to erhvervsdrivende, som er opført på Robinsonlisten, og 61 forbrugere uden samtykke – og dermed i strid med forbrugeraftalelovens og markedsføringslovens regler. Den anden energivirksomhed er blevet politianmeldt for at have ringet til to indehavere af enkeltmandsvirksomheder, der er optaget på Robinsonlisten, samt 37 forbrugere. Samtidig er en række leadvirksomheder blevet politianmeldt for at have medvirket til de ulovlige telefonsalg.
Manglende dokumentation for indhentning af gyldigt samtykke
I begge sager påstår virksomhederne at have indhentet samtykke fra forbrugerne igennem bl.a. konkurrencer. Forbrugerne har dog typisk afvist at have deltaget i de pågældende konkurrencer. I andre tilfælde kan virksomhederne ikke dokumentere, at de har indhentet et gyldigt samtykke, bl.a. fordi kontaktoplysningerne er købt af en ekstern leverandør. Forbrugerombudsmanden har i sagerne understreget, at ”hvis en virksomhed køber oplysninger om forbrugeres samtykke til telefonsalg, har virksomheden pligt til at sikre sig, at forbrugerne faktisk har givet samtykke til at blive ringet op”.
I begge sager er såkaldte leadvirksomheder blevet politianmeldt for at have medvirket til overtrædelse af forbuddet mod ulovligt telefonsalg. Disse leadvirksomheder har solgt leads (dvs. lister med kontaktoplysninger på forbrugere, som har givet samtykke til at blive kontaktet) til de to energivirksomheder, men det har vist sig, at de solgte leads ikke har været på baggrund af gyldigt samtykke fra de enkelte forbrugere og erhvervsdrivende.
Vores anbefalinger:
- Sørg for, at du ikke ringer til personer, der er tilmeldt Robinsonlisten, eller personer, som har frabedt telefonopkald fra dig. Du kan eksempelvis iværksætte en intern procedure for clearing af jeres opkaldslister for på den måde at sikre, at I ikke ringer til personer, der har frabedt sig telefoniske henvendelser.
- Sørg for, at der er indhentet et gyldigt samtykke. Samtykket skal være givet forud for telefonopkaldet via en aktiv handling fra forbrugerens side. Brug derfor ikke forhåndsafkrydsede felter til at indhente samtykke. Det skal samtidig være udtrykkeligt og utvetydigt.
- Sørg for, at du kan dokumentere, at du har indhentet gyldigt samtykke til at kontakte forbrugeren telefonisk, og hvordan du har indhentet samtykke. Uanset om du har købt forbrugersamtykkerne, eller om du selv har indhentet dem, skal du kunne dokumentere, at gyldigt samtykke er givet, og i hvilken sammenhæng det er givet.
- Stil krav om gyldighed og dokumentation til den leadvirksomhed, som du køber forbrugersamtykker af. Du er ansvarlig for, at de forbrugersamtykker, som du anvender, er gyldige. Når du køber forbrugersamtykker, skal du derfor sikre, at disse er gyldige. Få leadvirksomheden til at indestå for gyldigheden og bed om deres dokumentation.
- Anvend dobbelt opt-in-modellen, når du indhenter samtykke via en konkurrence. Ved at bruge dobbelt opt-in-modellen får du forbrugeren til at bekræfte, at det rent faktisk er forbrugeren, der afgiver sit samtykke, inden du ringer op.
- Det skal tydeligt fremgå, at forbrugeren siger ja til at modtage markedsføringsmateriale. Hvis du bruger konkurrencer til at indhente samtykke, skal det fremgå tydeligt, at formålet med konkurrencen er at indhente samtykke til markedsføring. Det skal fremgå lige så tydeligt, at forbrugeren deltager i en konkurrence, og at forbrugeren siger ja til at modtage markedsføringsmateriale.
Har du brug for kompetent sparring?
DAHL yder rådgivning inden for alle aspekter af markedsførings- og forbrugerretten – særligt med fokus på digital markedsføring på internettet og på sociale medier, herunder indhentelse af samtykke til markedsføring.
Vi hjælper jer bl.a. med at sikre, at jeres markedsførings- og e-handelsplatforme, herunder jeres hjemmeside, opfylder markedsføringslovens og forbrugeraftalelovens spilleregler. Vi tilbyder f.eks. at foretage et markedsføringsretligt compliancetjek af jeres hjemmeside, udformning af konkurrence- og samtykketekster til fremsendelse af markedsføring f.eks. via nyhedsbreve, hvor vi gør jer opmærksomme på markedsførings- og forbrugerretlige faldgruber og hjælper jer med at sikre compliance.