Regler om hvidvask gælder også for finansielle leasingselskaber
Finansielle leasingselskaber er omfattet af hvidvasklovgivningen. Disse selskaber er derfor underlagt en lang række regulatoriske regler og har i øvrigt en forpligtelse til løbende at undersøge deres kunder. I yderste konsekvens kan man som finansielt leasingselskab være forpligtet til at indberette sine kunders forhold til myndighederne. Få indblik i reglerne, så du ikke skal frygte et besøg af Finanstilsynet.
Finansielle leasingselskabers forpligtelser efter hvidvasklovgivningen
Finansielle leasingselskaber er omfattet af hvidvasklovgivningen og derfor af de forpligtelser, der følger af loven.
Dette betyder, at finansielle leasingselskaber er forpligtet til at udarbejde politik, risikovurdering og forretningsgange for, hvordan selskaberne indhenter og opbevarer legitimationsoplysninger på kunder, samt hvordan de løbende sikrer, at kendskabet til deres kunder opretholdes. Ligeledes skal forretningsgangene beskrive, hvordan virksomhederne løbende undersøger deres kunders forhold, for dermed at sikre, at det finansielle leasingselskab ikke misbruges til hvidvask eller finansiering af terrorisme.
Udover at de finansielle leasingselskaber skal have udarbejdet de nødvendige risikovurderinger og forretningsgange, skal virksomheden også sikre, at disse overholdes. Det omfatter bl.a., at virksomheden har det nødvendige kundekendskab, foretager de nødvendige undersøgelser og indberetter forhold omfattet af hvidvaskloven.
Såfremt en virksomhed ikke har udarbejdet sådanne tilstrækkelige forretningsgange eller i øvrigt truffet de nødvendige foranstaltninger, som i tilstrækkelig grad håndterer virksomhedens risici og virksomhedens eksponering for at blive misbrugt til hvidvask eller finansiering af terrorisme, er dette bødebelagt.
Det finansielle leasingselskab skal kende sine kunder
Finansielle leasingselskaber skal for det første have kendskab til sine kunder og kunne legitimere dem. Det betyder helt konkret, at virksomheden skal indhente legitimation på sine kunder ved kundeforholdets start – og løbende sikre, at denne legitimation er korrekt og opdateret. Af samme årsag skal det sikres, at virksomheden og de enkelte medarbejdere har det nødvendige kundekendskab og kan legitimere de korrekte fysiske personer, som i sidste ende ejer eller kontrollerer deres kunder, de reelle ejere.
De indhentede oplysninger i forbindelse med kundekendskabsproceduren skal opbevares sikkert, idet der er tale om personfølsomme oplysninger, ligesom det løbende skal undersøges, om de indhentede legitimationsoplysninger er korrekte og fyldestgørende.
Hvor fysiske personer sjældent skifter identitet, vil opmærksomheden her mest kredse omkring personens adresse. Hvis en person får ny adresse, er identitetsoplysningerne ikke længere korrekte og skal derfor indhentes på ny.
Ved selskaber kan der være et skifte i ejerkredsen, som medfører, at der pludseligt er andre fysiske personer, som nu anses for reelle ejere af selskabet og derfor skal identificeres. Selskabskunder kræver derfor et løbende fokus, så man til enhver tid sikrer, at man har de korrekte identitetsoplysninger.
Undersøgelses- og indberetningsforpligtelse
Finansielle leasingselskaber er ligesom alle andre virksomheder, der er omfattet af hvidvaskloven, også pålagt en undersøgelses- og indberetningsforpligtelse. Det betyder bl.a., at virksomheden skal sikre, at den ikke misbruges til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Virksomheden skal derfor – ud fra en risikovurdering - løbende overvåge kundeforhold i tilfælde, hvor der vurderes at være risiko for, at kunden misbruger virksomheden, ligesom virksomheden er forpligtet til at undersøge mistænkelige forhold ved kundeforholdet yderligere.
De forhold, som finansielle leasingselskaber særligt skal være opmærksomme på, er særligt de situationer, hvor betalingen af leasingafgiften kommer fra en anden end leasingtageren. Dette er forholdsvist nemt at spotte og bør være noget, som øjeblikkeligt medfører en nærmere undersøgelse hos leasingselskabet.
Det samme gælder, hvis eventuelt for meget betalt leasingafgift skal tilbagebetales til en anden end leasingtageren. Dette bør også medføre en nærmere undersøgelse hos leasingselskabet.
Leasingselskabet skal også løbende være opmærksom på, om leasingtageren faktisk er den, som anvender bilen. Dette kan være lidt mere komplekst, og udgangspunktet må derfor være, at leasingselskabet skal være opmærksom på forhold, som kunne tyde på, at dette ikke skulle være tilfældet.
Herudover er leasingselskaber forpligtet til i øvrigt at være opmærksom på eventuelle mistænkelige forhold. Det følger direkte af hvidvaskloven, at virksomheder omfattet af denne er forpligtede til at undersøge baggrunden for og formålet med:
- alle komplekse eller usædvanligt store transaktioner,
- alle usædvanlige transaktionsmønstre samt
- øvrige aktiviteter, der ikke har et klart økonomisk eller påviseligt lovligt formål
Hvis en transaktion blot opfylder en af disse betingelser, skal den undersøges nærmere.
Disse undersøgelser skal ske med henblik på at fastslå, om det, der vurderes som værende usædvanligt, bliver til en egentlig mistanke om hvidvask af udbytte eller terrorfinansiering eller blot en formodning herom, eller om en mulig mistanke kan afkræftes. Der skal derfor alene foretages en undersøgelse i de tilfælde, hvor der er egentlig mistanke, eller der er rimelig grund til at formode, at en transaktion eller aktivitet har eller har haft tilknytning til hvidvask eller finansiering af terrorisme. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvor en transaktion ikke svarer til kundens normale adfærdsmønster, eller hvor rådgiveren ikke har viden om, hvor kundens midler stammer fra. Når det er relevant, skal virksomheden udvide overvågningen af kunden med det formål at afgøre, om transaktionerne eller aktiviteterne forekommer mistænkelige.
Hvis undersøgelserne medfører, at en mistanke ikke kan afkræftes helt, er virksomheden forpligtet til omgående at foretage en underretning til Statsadvokaten For Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).
Der skal være tale om en egentlig afkræftelse af en mistanke, hvorfor det ikke er tilstrækkeligt kun at svække mistanken, hvis indberetningen skal kunne undlades. Underretningspligten kan ikke opfyldes ved fremsendelse af en underretning til politiet, da underretningen skal ske til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK).
Gå-hjem-møder om hvidvaskloven
Hos DAHL har vi solid erfaring med at bistå finansielle leasingselskaber med at udarbejde procedurer, kontroller og politikker for håndtering af hvidvaskreglerne, ligesom vi gerne bistår med identifikation og håndtering af de risikomomenter, som er relevante for jeres virksomhed.
DAHL afholder desuden en række gratis gå-hjem-møder om at håndtere forpligtelserne i hvidvaskloven, som du tilmelde dig på vores kursusside, læs mere her.