Generationsskifte: Skal virksomheden forblive i familiens eje?
Et succesfyldt generationsskifte kræver grundig planlægning og ikke mindst en grundig forventningsafstemning, der både inddrager ens egne og arvtagerens forventninger, ligesom hensynet til den øvrige familie spiller en central rolle. I det følgende stiller vi skarpt på nogle af de væsentligste spørgsmål, der rejser sig i forbindelse med et generationsskifte. Læs med, hvis du – evt. inden for en kortere årrække – påtænker at overdrage både ejerskab og ledelse af din virksomhed til næste generation.
Er du sikker på, at arvtageren ser sig selv som fremtidig ejer?
Dette indgangsspørgsmål kan umiddelbart virke banalt og indlysende, men vi oplever ofte, at spørgsmålet aldrig har været bragt på bane - og den yngre generation er ikke nødvendigvis afklaret.
Ideelt set bør drøftelsen om generationsskifte ske på et meget tidligt tidspunkt, så den yngre generation kan vælge uddannelse og evt. ansættelse i andre virksomheder med henblik på at blive klædt bedst muligt på til at overtage familievirksomheden.
Når man nærmer sig tidspunktet for at indlede generationsskiftet, bliver forventningsafstemningen – og det presserende spørgsmål - mere konkret: Hvornår og hvordan skal den yngre generation overtage ledelsesopgaven?
Her er det også relevant at overveje, hvordan man effektivt får ejerskab og ledelse til at følges ad; det hjælper ikke noget, at man formelt har overdraget ejerskabet, hvis man som ældre generation forsat har sin daglige gang i virksomheden og enten aktivt eller passivt modvirker, at den yngre generation reelt leder virksomheden.
Hvad er forventningen til den fremtidige arbejdsindsats?
Ens (tidligere) virksomhed er hjerteblod. Uanset om man måtte have givet – helt eller delvist – ejerskab fra sig, vil frustrationerne melde sig, hvis næste generation ikke yder samme indsats, som man selv ville have gjort.
Denne frustration kan blive altødelæggende for jeres fremtidige relation, og derfor er det særlig vigtigt at afstemme forventninger til netop arbejdsindsatsen.
Husk, at arvtageren eventuelt også skal tage hensyn til en ægtefælle og børn, og denne afvejning mellem arbejdsliv og familieliv er ikke nødvendigvis den samme, som den har været i din generation.
Spørgsmålet om arbejdsindsats anskueliggør, at jura og økonomi er vigtig - men en grundig forventningsafstemning om familie- og arbejdsliv er om muligt endnu vigtigere for et succesfuldt (og slidstærkt) generationsskifte.
Hos DAHL kan vi hjælpe med facilitere en god proces. Vores erfaring er, at vi som ekstern part i højere grad kan tillade os at stille de ”ubekvemme” spørgsmål og dermed skabe den nødvendige dialog, der berører alle vigtige hjørner i forventningsafstemningen.
Er din virksomhed klar til et generationsskifte?
Og er den nuværende ejerstruktur optimeret med henblik på det kommende generationsskifte?
Besvarelsen af disse spørgsmål kræver en analyse af mere traditionel økonomisk/juridisk karakter, men kræver også en afklaring af, hvad du forventer økonomisk at få ud af generationsskiftet.
Hos DAHL kan vi hjælpe dig med at klarlægge, om der er optimeringsmuligheder.
Skal den øvrige familie tilgodeses?
Og i så fald nu eller først senere?
Hensynet virksomhedens soliditet efter generationsskiftets gennemførelse afstedkommer ofte, at det ikke er muligt at behandle sine børn ens.
Hvis arvtageren er blevet tilgodeset i forbindelse med generationsskiftet, vil det være naturligt, at de andre børn skal favoriseres ved delingen af din resterende formue ved din død.
Hvis den likvide formue er tilstrækkelig stor, kan det også være en overvejelse at yde de andre børn gaver samtidig med gennemførelsen af generationsskiftet til arvtageren.
I mange tilfælde vil en kombination af ovenstående være at foretrække; på den måde kan du sikre, at du og din ægtefælle/samlever ikke kommer til at mangle noget, og at de øvrige børn oplever, at de også får noget.
Det vigtigste budskab er imidlertid, at alle aftaler skal ske i åbenhed inden for familien for at undgå misforståelser. Dine børn skal vide, at du har udformet et testamente til deres fordel som hel eller delvis kompensation for, at de ikke blev medejere af virksomheden.
Detailplanlægning af selve generationsskiftet
Tilrettelæggelsen af selve generationsskiftet har mange facetter, der griber ind i såvel virksomhedens, ejernes og de familiære forhold.
Hvis du har flere børn, men kun ét af børnene skal overtage (kontrollen med) virksomheden, har du en vigtig opgave i relation til dine andre børn: Kommunikation med henblik på at opnå accept, uanset om børnene opnår medejerskab eller ej.
Hvis de øvrige børn stilles medejerskab i udsigt, skal det selvsagt være afstemt med arvtageren inden. Kan arvtageren se sig selv i denne konstruktion? Hvordan skal de fremtidige spilleregler være?
Hvis der ikke er foretaget en grundig forventningsafstemning - og i forlængelse heraf udarbejdet og indgået en solid aftale - vil mange stridigheder kunne opstå fremover.
Selvom de øvrige børn ikke skal være medejere, er det mindst lige så vigtigt at inddrage dem i processen. Om ikke andet for at de på et kvalificeret grundlag kan vurdere, hvad arvtageren har fået og ikke har fået. Det er ikke mindst af betydning, at de opnår en forståelse af, at værdiansættelse ikke er en eksakt videnskab, og at træerne ikke pr. automatik gror ind i himlen.
Hvis der ikke tilvejebringes denne fælles opfattelse af forholdene, er det ikke kun dig, der gambler med den fremtidige relation til de øvrige børn, men i særdeleshed arvtageren.
Kontakt DAHL
Et succesfuldt generationsskifte er ikke kun et spørgsmål om økonomi, skat, familieret, psykologi eller erfaring. Det er det hele på én gang. Derfor er det også af afgørende betydning, at de enkelte elementer tilpasses i en helhed - en helhed, som du, arvtageren og din familie kan være tjent med.
Det kræver en bred vifte af kompetencer at gennemføre et driftsmæssigt generationsskifte. Vi er – i al beskedenhed – blandt Danmarks mest erfarne rådgivere med hensyn til at gennemføre generationsskifter, herunder optimering af de skatte- og afgiftsmæssige forhold. Kontakt vores Private Client-team her.