Nu kan du snart klage over de videreførte ejendomsvurderinger
Siden 2011/2012 har det kun i særlige tilfælde været muligt at klage over en ejendomsvurdering. Selvom vurderingssystemet netop er udskudt, og overgangen til de nye vurderinger efter ejendomsvurderingsloven lader vente på sig, ligger et nyt udkast til lovforslag nu op til, at det allerede fra 1. januar 2021 bliver muligt at klage over de videreførte vurderinger på erhvervsejendomme.
For at give arbejdsro til indførelsen af det nye ejendomsvurderingssystem er alle vurderinger siden 2011/2012 blot videreførte og dermed genbrugt år efter år. Kun i de situationer, hvor der var faktiske ændringer på en ejendom, som kan begrunde en omvurdering, er der foretaget en ny vurdering.
Som en konsekvens af videreførelsen af vurderingerne har det heller ikke været muligt at klage over den videreførte vurdering. Dette var kun muligt, hvis man fik omvurderet sin ejendom. I de sidste 10 år har mange ejendomsejere derfor som følge heraf levet med alt for høje ejendomsvurderinger.
Med indførelsen af ejendomsvurderingsloven har det været planen, at der i forbindelse med de nye vurderinger også skulle ske et ”opgør” med de gamle vurderinger. Dette skulle ske i form af en tilbagebetalingsordning, hvor ejendomsejere fik et tilbud om tilbagebetaling af for meget betalt ejendomsskat, hvis – de på baggrund af en tilbageskrivning af den nye vurdering – havde betalt for meget i ejendomsskatter i perioden siden 2011/2012. Denne model skulle finde anvendelse for både bolig- og erhvervsejendomme.
Et farvel til tilbagebetalingsordningen for erhvervsejendomme
Skatteministeriet har dog netop udsendt et udkast til lovforslag om ændring af ejendomsvurderingsloven i høring. I dette lovudkast foreslår skatteministeriet for det første at ændre principperne for den fremadrettede vurdering af erhvervsejendomme. Disse nye vurderingsprincipper forventes at medføre en væsentlig forhøjelse af det fremtidige vurderingsniveau for erhvervsejendomme.
Som en konsekvens af dette forventede højere vurderingsniveau, er det Skatteministeriets vurdering, at meget få ejere af erhvervsejendomme vil modtage et tilbagebetalingsbeløb efter tilbagebetalingsordningen, som følge af for meget betalt ejendomsskat i perioden siden 2011/2012. Skatteministeriet foreslår derfor, at tilbagebetalingsordningen helt skrottes for så vidt angår erhvervsejendomme.
Skal du klage over de fremførte vurderinger for dine erhvervsejendomme?
Som en konsekvens af at tilbagebetalingsordningen skrottes for erhvervsejendomme, foreslår Skatteministeriet, at der allerede nu tages et opgør med de fremskrevne ejendomsvurderinger siden 2011/2012. Det skal derfor allerede fra 1. januar 2021 være muligt at klage over de fremførte vurderinger for erhvervsejendomme.
Konkret vil processen blive tilrettelagt således, at en ejendomsejer vil modtage meddelelse om, at klageperioden for en erhvervsejendom nu er påbegyndt. Herefter vil ejendomsejeren kunne påklage de fremførte vurderinger inden for en frist på 90 dage. Det må forventes, at denne meddelelse gives løbende og ikke til alle ejendomsejerne samtidig.
Det er alene erhvervsejendomme, herunder almindelige kontor, lager og fabriksejendomme, andelsboliger og boligudlejningsejendomme, som kan påklages. De almindelige parcelhuse, ejerlejligheder og sommerhuse omfattes derimod ikke af klagemuligheden. Disse ejendomstyper vil fortsat være omfattet af tilbagebetalingsordningen, når de nye vurderinger udskrives. Læs mere om tilbagebetalingsordningen her.
20 %-reglen gælder ikke ved klager over de videreførte vurderinger af erhvervsejendomme
De fremførte vurderinger er alle sket efter den tidligere vurderingslov og derfor efter principperne i denne. Klagerne over de videreførte vurderinger vil derfor også skulle afgøres efter reglerne i vurderingsloven og ikke efter ejendomsvurderingsloven. Dette har bl.a. den fordel, at visse klagebegrænsningsregler, som blev indført med ejendomsvurderingsloven, ikke finder anvendelse på de videreførte vurderinger. Kravet om, at en vurdering ved en klage skal flyttes mindst 20 % gælder derfor ikke ved klager over de videreførte vurderinger.
DAHL er specialister i ejendomsvurderinger og klager over vurderinger. Vi bistår derfor gerne med en vurdering af, om du skal klage over de videreførte vurderinger af dine erhvervsejendomme, ligesom vi gerne bistår med selve håndteringen af klageprocessen.
Få svar på mange af de spørgsmål, der relaterer sig til klage over videreførte vurderinger:
- Hvornår kan man klage over en videreført vurdering på en erhvervsejendom?
- Hvorfor skal jeg klage over en videreført ejendomsvurdering?
- Hvorfor skal man klage over de videreførte vurderinger nu?
- Hvad skal man klage over, når man påklager de videreførte vurderinger?
- Hvis jeg tidligere har klaget over de videreførte vurderinger, kan jeg så klage igen?
- Hvorfor bør jeg klage over ejendomsvurderingen, hvis jeg lige har købt min ejendom?
- Hvem kan hjælpe med at klage over de videreførte ejendomsvurderinger?
- Kan jeg få ejendomsskat retur ved at påklage de videreførte vurderinger?
- Kan jeg få dækningsafgift retur ved at påklage de videreførte vurderinger?
- Kan det betale sig at klage over de videreførte vurderinger, og hvad koster det?
- Hvorfor får jeg ikke automatisk penge tilbage, hvis de tidligere vurderinger på min erhvervsejendom har været for høje?
- Hvad betyder det for min nye ejendomsvurdering, hvis jeg klager over de videreførte vurderinger?
- Hvorfor skal jeg klage over ejendomsvurderingen, hvis min ejendom tidligere er blevet omvurderet?
- Hvilke videreførte ejendomsvurderinger kan man klage over, og hvorfor får jeg ikke en afgørelse om dette?
- Kan både nuværende ejere og tidligere ejere klage over de videreførte vurderinger?
- Hvordan sikrer jeg, at jeg optages i det register, hvor klagemuligheden udsendes fra?