Forhandlinger og konstruktiv dialog virker – også i en Coronatid
En ny undersøgelse af IT-markedet viser, at COVID-19 har påvirket IT-projekterne. Danske IT-advokater har netop offentliggjort resultatet af den årlige undersøgelse, SURVEY2000. Få indblik i Coronaens påvirkning, og hvorfor du som IT-leverandør skal være særligt opmærksom på Cloud og IT-sikkerhed i dine standardkontrakter.
Danske IT-advokater gennemførte i sommeren 2020 den årlige IT-Survey, der i år bl.a. fokuserer på COVID-19, konflikter, udskydelser og forsinkelser i IT-projekter. Målgruppen for undersøgelsen er IT-beslutningstagere i offentlige organisationer og private virksomheder.
Sundt samarbejde baseret på velbalancerede IT-kontrakter
Sammen med Coronaens indtog i Danmark i marts fulgte også nedlukning, hjemmearbejde og finansiel usikkerhed. Derfor er det først og fremmest glædeligt, at der dette til trods kan læses i IT-Survey’en, at 73 pct. af de adspurgte ikke har oplevet konflikter i forbindelse med deres IT-kontrakter. Det kan nok ikke alene tages som udtryk for, at der ikke har været udfordringer i leverancerne, men det vidner med al tydelighed om et sundt samarbejde mellem kunder og leverandører baseret på velbalancerede IT-kontrakter, mere modenhed, samarbejdsånd og øget tydelighed omkring, hvordan udfordringer i givet fald skal håndteres.
Hvor opstår konflikterne?
Konflikter opstår som konsekvens af uenighed mellem parterne om forventningerne til samarbejdet og det aftalte. Som det også fremgår af IT-Survey’en udspringer uenigheder ofte af forhold, der både vedrører kvalitet/omfang, pris og tid, hvilket naturligvis ikke er overraskende. Men det der generelt fylder mest, er uenighed om scope. Det vidner om, at det for mange kunder først og fremmest er afgørende at få en IT-ydelse, der opfylder behovet i virksomheden, og sommetider er man måske faktisk villig til at betale (ekstra) herfor. Navnlig på drifts- og serviceaftaler og hele SaaS-området aktualiseres behovet for en klar og fyldestgørende beskrivelse af scope. En gennemsigtighed herom kan give et øget overblik over behov og medføre tilvalg af flere services til gavn for såvel kunderne som leverandørerne.
Og hvordan løser vi konflikterne?
Hovedparten af de adspurgte er af den opfattelse, at konflikter bedst løses ved konstruktive forhandlinger frem for en konflikt, men er konflikten en realitet, viser undersøgelsen også, at der er større tilfredshed blandt de virksomheder, som har taget en konflikt med deres IT-leverandør, end de virksomheder, som har veget uden om.
62 pct. af de adspurgte, som har haft en konflikt, anser udfaldet som enten ”noget tilfredsstillende” eller ”meget tilfredsstillende”. Danske IT-Advokater uddyber også ved at udtale, at;
”… der er en tendens til, at der er flere, som går ind i konflikterne, og at det for en stor dels vedkommende sker med et resultat, som de betegner som tilfredsstillende, dette enten i form af et forlig eller som endelige afgørelser. Undersøgelsen viser på den baggrund, at det for manges vedkommende godt kan betale sig at turde gå ind i konflikten.”
Dette øgede fokus på konflikter og tvistløsninger er ensbetydende med, at man bør have dette med i sine overvejelser allerede ved kontraktindgåelsen. Det er før konflikten opstår, at man kan opnå den bedste position og det mest fordelagtige udgangspunkt, uanset om konflikten skal løses ved forhandling af forlig, mægling eller ved endelig afgørelse via voldgift/fast track eller ved domstolene. Dette er en tendens, som leverandørerne bør tage alvorligt.
COVID-19 har skabt udfordringer
IT-Survey’en viser, at COVID-19 krisen har givet udfordringer i form af stoppede eller udskudte igangværende eller planlagte IT-projekter eller IT-investeringer. For IT-leverandører kan det netop i en tid med finansiel usikkertid have store konsekvenser, når aftalte leverancer (og dermed også betalingerne herfor) ændres, udskydes eller ikke kan gennemføres. Desværre kan det ikke udelukkes, at det ikke alene bliver et spørgsmål om likviditet, men også – og mere alvorligt - et reelt spørgsmål om kundernes betalingsevne.
I samme kontekst peger undersøgelsen også på øget anvendelse af ophævelse af kontrakten. Hvis COVID-19 kriser fortsætter, kan der vente mørkere tider forude i form af flere førtidige opsigelser eller ophævelser af kontrakter eller måske konkurser. Som leverandør bør man naturligvis overveje, hvordan dette kan håndteres på forkant - det være sig i virksomhedens kontrakter eller mere konkret i forhold til igangværende opgaver og leverancer.
IT-sikkerhed og Cloud er hot topics
Ifølge undersøgelsen forventes emnerne ”IT-sikkerhed” og ”Cloud” at blive helt centrale temaer i kontrakter om IT-anskaffelser fremadrettet. Dette er interessant for IT-leverandører.
Det er vores anbefaling, at enhver IT-leverandør derfor allerede nu sikrer sig en proaktiv tilgang til dette i standardkontrakterne. På nuværende tidspunkt er der for så vidt angår cloud hverken i branchens ”standard”-driftsaftaler K04 eller D17 taget tilstrækkelig hånd om udfordringerne og det særlige behov for regulering ved cloud, hvorfor udviklingen og tilpasningen af virksomhedernes standardkontrakter bør have et aktuelt fokus.
Ønsker du yderligere informationer om undersøgelsen kan denne downloades her.
Har du brug for kompetent sparring?
Hos DAHL har vores team af specialister på IT-området ikke blot den fornødne juridiske indsigt, men forstår også de tekniske og forretningsmæssige udfordringer, teknologidrevne virksomheder står overfor. En række af vores advokater er i den sammenhæng certificerede IT-advokater.
Hos DAHL får du rådgivning om IT-relaterede spørgsmål og IT-aftaler, både overfor virksomhedens/myndighedens samarbejdspartner, kunder og andre interessenter, for eksempel systemanskaffelse, projekt- og kontraktstyring, outsourcing, vedligeholdelse og drift af teknologi, IT-udbud samt genforhandling og tvister.