Agentens krav på goodwillgodtgørelse ved aftalens ophør
Hvis du har en virksomhed, der benytter sig af handelsagenter, har du formodentlig allerede stiftet kendskab med handelsagentloven. Men har du også styr på, hvornår din agent har krav på goodwillgodtgørelse ved aftalens ophør - og hvornår du som virksomhed ikke er forpligtet til at betale goodwillgodtgørelse? Læs med her, hvor vi gennemgår reglerne om goodwillgodtgørelse i handelsagentloven, som agenturforholdet er underlagt.
Hvornår har handelsagenten krav på godtgørelse?
Ved samarbejdets ophør har agenten krav på en godtgørelse, hvis og i det omfang
- agenten har skaffet agenturgiveren nye kunder eller en betydelig udvidelse af handelen med den bestående kundekreds, og forbindelsen med disse kunder fortsat vil give agenturgiveren betydelige fordele, og
- betaling af godtgørelse er rimelig under hensyn til samtlige omstændigheder, herunder navnlig agentens tab af provision af aftale med disse kunder.
Der er tale om en konkret vurdering, hvor udviklingen i omsætningen, kundekredsen samt agentforholdets varighed spiller den væsentligste rolle.
Hvilket beløb omfatter godtgørelsen?
Godtgørelsen kan ikke overstige et beløb, der svarer til 1 års vederlag beregnet på grundlag af handelsagentens gennemsnitlige årlige vederlag i de seneste 5 år. Har aftaleperioden været kortere, skal beløbet fastsættes til det årlige gennemsnit af den faktiske aftaleperiode.
Hvornår har handelsagenten ikke krav på godtgørelse?
Der er en række undtagelser til førnævnte regel, som betyder, at agenturgiveren ikke altid er forpligtet til at betale goodwillgodtgørelse til handelsagenten. Agenturgivere skal således være opmærksomme på, om ét af nedenstående forhold gør sig gældende ved aftalens ophør.
Agenturgiveren bringer aftalen til ophør på grund af væsentlig misligholdelse, der kan tilregnes agenten
Hvis agenturgiveren opsiger eller hæver aftalen som følge af en væsentlig misligholdelse, har agenten som udgangspunkt ikke krav på goodwillgodtgørelse, hvis misligholdelsen kan tilregnes agenten. Kravet om tilregnelse indebærer, at den væsentlige misligholdelse skal skyldes agentens eller hans ansattes fejl eller forsømmelse.
På trods af at ovenstående følger direkte af handelsagentloven, har Sø- og Handelsretten i 2018 tildelt en agent goodwillgodtgørelse ved aftalens ophør, selvom aftaleforholdet - med rette - blev ophævet af agenturgiver som følge af agentens misligholdelse. Afgørelsens rigtighed betvivles dog, idet den er i direkte modstrid med loven.
Agenten bringer aftalen til ophør
Agenten afskæres ligeledes som udgangspunkt fra sin ret til godtgørelse, hvis agenten selv bringer aftalen til ophør ved opsigelse.
Man skal dog være opmærksom på, at dette modificeres i de tilfælde, hvor agenten berettiget bringer aftalen til ophør som følge af omstændigheder, der skyldes agenturgiveren.
Handelsagenten bevarer ligeledes sit godtgørelseskrav, hvis agenten bringer aftalen til ophør pga. agentens alder, svagelighed eller sygdom, og det ikke med rimelighed kan kræves, at agenten fortsætter sin virksomhed.
Hvis agenten bringer aftalen til ophør med henvisning til sine egne forhold, bør dette ske med et rimeligt varsel, hvis der er tale om forudsigelige forhold. Ved hændelser, der ikke umiddelbart kan forudses, herunder pludselig sygdom, kan det ikke udelukkes, at aftalen kan bringes til ophør ved forkortet varsel, uden at agenten derved mister sin ret til godtgørelse. Reglen er underlagt en konkret rimelighedsbedømmelse.
Agenten overdrager - efter aftale med agenturgiveren – agenturet til en anden
I de tilfælde, hvor agenten overdrager sine rettigheder og pligter ifølge agenturaftalen til en anden handelsagent, har agenten heller ikke krav på goodwillgodtgørelse, idet agenturgiverens samtykke som udgangspunkt forudsætter, at den nye agent indtræder i aftalens rettigheder og pligter.
Den udtrædende agent vil i stedet ofte forhandle sig frem til en betaling for den oparbejdede goodwill i overdragelsesaftalen, således at agenten ad denne vej opnår vederlag for kundekredsen.
Tidsmæssig betingelse
Det er væsentligt at bemærke, at handelsagentens krav på godtgørelse er underlagt en tidsmæssig betingelse. Kravet bortfalder nemlig, hvis agenten ikke senest 1 år efter agenturaftalens ophør har meddelt agenturgiveren, at krav på godtgørelse vil blive fremsat. Fristen løber fra den dag, aftalen ophørte på grund af ophævelse eller opsigelse, og ikke fra opsigelsesdagen.
Reglerne kan ikke fraviges ved forudgående aftale
Selvom det som agenturgiver kan være fristende at indarbejde bestemmelser i agentaftalen, der i godtgørelsesmæssig henseende stiller handelsagenten dårligere, end hvad loven foreskriver, vil en sådan aftale ikke være gyldig.
Reglerne om agentens krav på goodwillgodtgørelse kan ikke ved forudgående aftale fraviges til skade for handelsagenten. Dette indebærer imidlertid, at parterne i en eventuel opsigelsesperiode – dvs. efter aftalen er opsagt, men inden opsigelsesfristens udløb - næppe er afskåret fra at indgå aftale om godtgørelse, der stiller agenten ringere, end hvad en bedømmelse efter handelsagentloven ville føre til.
Kontakt os
Påtænker du at afslutte samarbejdet med din agent, og er du i tvivl om, hvorvidt du er forpligtet til at betale goodwillgodtgørelse ved aftalens ophør, skal du ikke tøve med at rette henvendelse til os. Vores specialister står klar til at hjælpe dig.