COVID-19: Genindførelse af lønkompensationsordningen
Danmark er endnu engang ramt af nedlukninger på grund af øget coronasmitte. I den forbindelse er der indgået en trepartsaftale om at genindføre lønkompensationsordningen, som omfatter virksomheder i hele landet. Læs mere om ordningen og de konkrete betingelser for at opnå kompensation.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er efter nye forhandlinger blevet enige om en trepartsaftale, hvormed man genindfører den midlertidige lønkompensation til lønmodtagere i Danmark, der uden støtten var i fare for at miste deres job på grund af de seneste COVID-19-restriktioner og nedlukninger.
I aftalen om genindførsel af lønkompensationsordningen aftalte arbejdsmarkedets parter og regeringen, at lønkompensationen var betinget af restriktionerne. Derfor er det en naturlig konsekvens af restriktionernes udvidelse, at lønkompensationen udvides tilsvarende. I skrivende stund gælder restriktionerne – og retten til lønkompensation – i hele landet til og med den 3. januar 2021.
Lønkompensationsordningens betingelser, indhold og ansøgningsproces er i det store hele uændret; det er en forlængelse af, hvad der tidligere var gældende.
Betingelser for lønkompensation
Betingelserne for at deltage i ordningen er de samme, som var gældende i foråret.
For det første er deltagelse i lønkompensationsordningen betinget af, at andre eksisterende muligheder for hjemsendelse uden løn fravælges.
For det andet skal virksomheden være hårdt ramt af den økonomiske krise, og dermed stå over for at skulle opsige minimum 50 medarbejdere eller 30 % af medarbejderstaben.
For det tredje skal virksomhederne fortsat betale fuld løn til medarbejderne, og de fyringstruede medarbejdere må ikke arbejde. De skal hjemsendes i kompensationsperioden med fuld løn. Det er derfor ligeledes en forudsætning for at modtage lønkompensation, at der ikke opsiges medarbejdere på grund af virksomhedens økonomi.
For det fjerde strækker lønkompensationsordningen sig over juleferien, hvor mange virksomheder holder ferielukket. Virksomheder vil derfor ikke kunne modtage lønkompensation for 3 dage i kompensationsperioden. I modsætning til den tidligere lønkompensationsordning stilles der ikke krav om afholdelse af ferie for medarbejdere. Det forudsættes dog, at ferie aftalt forud for den 9. december afholdes som planlagt.
Kompensationens indhold
Er de ovenstående betingelser opfyldt, vil virksomheden være berettiget til at modtage lønkompensation for det antal medarbejdere, som i stedet for at blive afskediget er blevet hjemsendt. Lønkompensationen afhænger af branche.
Virksomheden vil modtage op til 75 % af de samlede lønudgifter for funktionærer og op til 90 % for ikke-funktionærer, dog maksimalt 30.000 kr. pr. omfattet fuldtidsansat medarbejder pr. måned.
Oplysninger og dokumentationskrav
Medarbejdere, som dækkes af lønkompensationen, skal i virksomhedens ansøgning, og i den efterfølgende revision, registreres på CPR-nr.
Virksomheden skal ligeledes angive og begrunde, hvilken periode der forventes at være arbejdsmangel i relation til den konkrete hjemsendelse.
Det skal efterfølgende dokumenteres, med revisorbistand, at de berørte medarbejdere faktisk har været hjemsendt i den angivne periode. I dokumentationen skal blandt andet indgå attestation fra eventuel faglig repræsentant i virksomheden på, at de pågældende medarbejdere har været hjemsendt i perioden.
Hvordan ansøges?
Har du på vegne af din virksomhed behov for at ansøge om lønkompensation, foregår dette gennem virksomhedsportalen virk.dk.
COVID-19-situationen afføder en række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Vi har derfor nedsat en særlig task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, om overvejelser og handlemuligheder ift. insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter, etc.
Vores Corona-task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.