Minkbranchens følgeerhverv kan have krav på ekspropriationserstatning
Mens mange er stærkt optaget af at diskutere, hvilken kompensation eller erstatning minkavlerne har krav på som følge af forbuddet mod hold af mink, er det ikke altid, at samtalen handler om, hvilke økonomiske konsekvenser, forbuddet har overfor branchens følgeerhverv. Ikke desto mindre vil følgeerhvervene, som f.eks. leverer varer og tjenesteydelser til minkavlerne, uundgåeligt rammes økonomisk, når minkavlerne ikke længere kan drive deres erhverv i Danmark.
Den 16. november 2020 indgik Regeringen sammen med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet en såkaldt stemmeaftale om aflivning og forbud mod hold af mink frem til den 31. december 2021. Loven, der udmønter stemmeaftalen, blev vedtaget den 21. december 2020.
Stemmeaftalen er ikke kun interessant, fordi aftalepartierne blev enige om, at minkavlerne skal behandles, som er der tale om ekspropriation, men også fordi det blev aftalt, at de meget minkavlsafhængige følgeerhverv skal behandles efter samme princip.
De meget minkavlsafhængige følgeerhverv har derfor krav på fuldstændig erstatning på lige fod med minkavlerne. For disse virksomheder forventer vi, at ekspropriationsprocessen og erstatningsfastsættelsen bliver som for minkavlerne. Det vil sige ved taksationsforretninger, hvor virksomhedernes tab skal opgøres individuelt bl.a. på baggrund mistede investeringer og produktionstab.
Hvornår er en virksomhed meget minkavlsafhængig?
Aftaleteksten mellem de involverede partier behandler ikke spørgsmålet om, hvornår en virksomhed kan karakteriseres som et meget minkavlsafhængigt følgeerhverv. Ud fra en generel ekspropriationsbetragtning vil det afhænge af, hvor intensivt den enkelte virksomhed rammes økonomisk.
Den første gruppe af meget minkavlsafhængige følgeerhverv, som vi vurderer, kan have krav på ekspropriationserstatning, vil først og fremmest være de virksomheder, som udelukkende leverer varer og tjenesteydelser til minkbranchen, og hvis produkter og rådgivning alene kun kan anvendes af minkbranchen. Der er ingen tvivl om, at forbuddet mod hold af mink vil være lige så indgribende overfor disse virksomheder, som forbuddet er overfor avlerne. Et eksempel kan være de produktionsvirksomheder, der producerer varer til minkavlerne, herunder f.eks. foder, savsmuld, minkhaller, maskiner til brug for pelsning, gylle- og vandingssystemer og fodermaskiner samt reservedele hertil.
Den anden gruppe af meget minkavlsafhænge følgeerhverv kan være de virksomheder, der i væsentlig grad leverer varer og tjenesteydelser til minkbranchen, og hvis eksistensgrundlag derfor er afhængig af minkbranchen. Et eksempel kan være transporterhvervet, herunder vognmandsforretninger, der som en del af deres virksomhedsdrift leverer foder fra fodercentralerne og til de enkelte avlere, og som derfor har investeret i køretøjer, som er specialdesignet til dette formål.
Virksomhedernes udfordringer
Udfordringen for begge grupper af virksomheder kan blive, hvis staten gør gældende, at virksomhederne blot kan omstille sig, herunder ved at virksomhedernes varer afsættes til udlandet eller anvendes til et andet formål. Hvis dette er tilfældet, vil virksomhedernes tab kunne begrænses, og kravet på erstatning vil derfor mindskes, ligesom indgrebet nødvendigvis ikke kan karakteriseres som ekspropriation.
Der hersker ingen tvivl om, at virksomhedstyperne, der er nævnt ovenfor, rammes af forbuddet mod hold af mink, men spørgsmålet er, om de rammes så intensivt, at der er tale om ekspropriation med den virkning, at virksomhederne har krav på fuldstændig erstatning. For den enkelte virksomhed handler det om at kunne dokumentere de tab, som forbuddet mod hold af mink forvolder dem, og dokumentere, at de ikke kan begrænse deres tab ved produktionsomlægning eller ved at afsætte deres varer i udlandet. Dette kræver ikke blot en dyb indsigt i branchen, men også at de juridiske rammer nøje undersøges.
Er du i tvivl om, hvorvidt din virksomhed kan være omfattet af forbuddet mod hold af mink, og hvad du i givet fald skal gøre, er du velkommen til at kontakte vores specialister. DAHL har desuden oprettet en digital ”Q&A-hotline”, hvor berørte minkavlere gratis har mulighed for at stille spørgsmål til vores eksperter om ekspropriation, erstatning, skattemæssige og insolvensretlige forhold. Driver du en virksomhed, som økonomisk rammes af forbuddet mod hold af mink, er du velkommen til at benytte vores Q&A-hotline. Du kan tilgå vores digitale Q&A-hotline ved at klikke her.