Entreprise: Aftalte afvigelser fra AB-systemet
Når man anvender standardbetingelserne i AB-systemet, kan det være nødvendigt at foretage ændringer af enkelte bestemmelser. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, hvad sådanne ændringer kan medføre af risici. Læs her, hvad du skal være opmærksom på.
AB-systemet er som bekendt en række standardaftaler til brug for byggeriets parter, og de enkelte dele af systemet skal vedtages for det konkrete byggeri, før de finder anvendelse. Det betyder også, at parterne kan afvige fra de enkelte bestemmelser i AB-systemet, såfremt parterne ønskerne. At AB-systemet baserer sig på aftalevilkår fremfor lovgivning, gør det mere fleksibelt, og det kan på den måde tilpasses til det konkrete byggeri. Dette kan være både en fordel og en ulempe.
På den ene side skal parterne holde sig for øje, at AB-systemet er lavet med deltagelse af parter fra alle dele af byggeriet. På den måde er systemet søgt lavet neutralt i forhold til de forskellige parters ønsker og ikke mindst risiko.
På den anden side har de konkrete parter mulighed for at tilpasse AB-systemet til det konkrete byggeri og de enkelte parters specifikke aftale, hvilket giver stor fleksibilitet.
Vær opmærksom på ændret risikobalance
I nogle tilfælde kan det være fornuftigt at afvige fra bestemmelserne i AB-systemet. Ønsker parterne at fravige bestemmelserne, skal de holde sig for øje, at bestemmelserne er udarbejdet på en sådan måde, at de fordeler risikoen mellem parterne på en ”neutral” måde. Ændrer man således på bestemmelserne, tilføjer nye eller sletter andre, kommer man let til at ændre denne balance. Derfor er det vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvad rækkevidden af eventuelle ændringer vil være. Aftalens parter skal være opmærksom på, at en ændring i vilkår, kan føre til en ændret risikobalance.
Ønsker en bygherre eksempelvis at ændre en bestemmelse, hvorved entreprenøren pålægges en større risiko, bør entreprenøren tage højde for dette ved fastsættelse af pris – en kapitalisering af risikoen. Er prisen allerede forhandlet på tidspunktet for ændringen af bestemmelsen, bør parterne holde sig for øje, om ændringen af bestemmelsen kan kapitaliseres, eller om man overhovedet ønsker at indgå på ændringen. Omvendt bør bygherren både påregne og acceptere et risikotillæg ved en ændring af vilkår.
Særligt for offentlige bygherrer
Særligt for offentlige bygherrer gælder det, at de er undergivet de regler, som følger af udbudsloven og tilbudsloven. Disse regler er ikke indarbejdet i AB-systemet. Derfor er det op til parterne selv at aftale de ændringer, som udbudslovgivningen nødvendiggør. Også her skal parterne være opmærksom på, at det kan medføre en ændring af fordelingen af risiko. Ligeledes skal parterne være opmærksom på, hvordan den nye fordeling af risiko kan kapitaliseres, så entreprenøren kompenseres for den merrisiko, som entreprenøren påtager sig.
Havde AB-systemet i stedet være fastlagt ved lov, ville det betyde, at systemet ikke var nær så fleksibelt, som det er i dag. Omvendt kan man også argumentere for, at begge parter var sikret, idet systemet kan betragtes som ”neutralt” og på den måde fordeler risici lige mellem i involverede parter. På den måde udjævnes et eventuelt skævt styrkeforhold mellem parterne, således at ”den store ikke snyder den lille.”
Hos DAHL er det vores vurdering, at individuelle vilkår kan være en god ide, så længe vilkårene både er velovervejede og velskrevet. Vi kan både hjælpe med gennemlæsning og udarbejdelse af individuelle vilkår eller rådgivning indenfor entreprise i øvrigt.