Hvordan vælger du et godt brand? Få DAHLs 5 gode råd
Dine kunder genkender dig på dit brand (dit varemærke). Det er brandets omdømme hos dine kunder, der sikrer, at din forretning går godt. Med andre ord: Din virksomheds værdi ligger i høj grad i dit(dine) brand(s). Læs med her, og få DAHLs fem råd til det gode brand.
Det er vigtigt, at du er omhyggelig, når du skal vælge et nyt brand – f.eks. navnet på en ny kollektion, et sub-brand, et stylenavn, et nyt logo eller firmanavn.
Eftersom dit brand - og dine kunders positive associationer med dit brand - er så vigtigt, er det en fordel (læs: et must) at have eneretten til dit (dine) brand(s). Derfor er det vigtigt, at du vælger et brand, som kan registreres som dit varemærke.
Er du ikke omhyggelig, når du vælger et brandnavn, kan du bl.a. risikere, at dit brandnavn er for beskrivende til at kunne beskyttes som dit varemærke, at dit brand krænker en konkurrent eller anden virksomheds rettigheder, eller at det bliver et brand, som du aldrig bliver helt tilfreds med. Vi har samlet fem gode råd til at vælge et brand/varemærke:
1. Brug fantasiord - jo mere fantasifuldt, jo bedre
Du kan ikke få eneret til at bruge et ord eller sætning, der beskriver dit produkt, f.eks. ”The perfect dress” som stylenavn til en kjole. Jo sværere dine kunder har ved at gennemskue, hvilken vare du bruger dit brand for, jo bredere er brandbeskyttelsen – f.eks. ”APPLE®” for computere. Det, der egner sig allerbedst som et brand og dermed et varemærke, er et rent fantasiord, f.eks. ”FROOSH”.
2. Udarbejd en procedure for, hvordan din virksomhed vælger brands
For at sikre at du finder det bedste brand, er det en god ide at udarbejde en procedure for, hvordan I gør i din virksomhed, når I skal vælge et brand. Det kan eksempelvis være en god ide, at proceduren omfatter en indledende brand-workshop med deltagelse af forskellige medarbejdere, der hver især ved noget om produktudvikling, grafisk design, kundesegmenter og markedsføring. Det er også en god idé, at proceduren får jer til at overveje, hvilket budskab brandet skal sende og til hvem. Sidst, men ikke mindst, bør I altid få vurderet, om forslagene til brands opfylder kravene til at være et varemærke.
3. Hav flere gode brands at vælge imellem
I bør ikke være låst fast på et enkelt brand, der måske enten allerede er registreret som varemærke af en anden virksomhed, eller et brand, der bare var det første og det bedste forslag. Din virksomheds værdi ligger i høj grad i jeres brand og jeres brands’ omdømme. Derfor er det vigtigt, at I vælger det helt rigtige brand – hver gang.
4. Undersøg, om jeres brand er ledigt
Hvis I har brugt tid og ressourcer på at finde det helt rigtige brand og igangsætter en ny produktion med det nye brand, er der ærgerligt, hvis det viser sig, at et lignende brand allerede bruges af en konkurrent. For at undgå spildte omkostninger og risikoen for at blive mødt af krænkelsessager, anbefaler vi, at I altid laver en freedom to operate-søgning, inden I lancerer og begynder at bruge nye brands/varemærker. Til at starte med kan I komme langt ved blot at lave en googlesøgning. Det kan blive dyrt, hvis I kommer til at bruge et brand, som en anden virksomhed har rettighederne til.
5. Tænk fem år frem
Når man indleverer en varemærkeansøgning, skal man udarbejde en varefortegnelse, der oplister de varer og ydelser, som varemærket skal beskyttes for. Varefortegnelsen kan ikke udvides, efter ansøgningen er indleveret, så derfor er det en god idé at tænke, ”hvilke varer og ydelser har vi ambitioner om at sælge om fem år?”, når I skal vælge, hvilke varer og ydelser, som skal medtages i varemærkebeskyttelsen.
Kontakt DAHL
Hos DAHL står vi klar til at hjælpe med at udvælge ”det rigtige” varemærke fra en strategisk vinkel; både med hjælp til selvhjælp, når I selv styrer processen, og med en mere styrende hjælp til indledende screening og køreplan for udvælgelsen samt den efterfølgende registrering og overvågning af brandet. I er altid velkomne til at kontakte vores eksperter.