Er virksomheden i krise?
Mange danske virksomheder befinder sig i øjeblikket i en økonomisk krise, men det er ikke altid, at de selv ved det. De mange hjælpepakker og udstrakte kreditter holder gang i erhvervslivet, og likviditet er der nok af – eller er der?
Coronakrisen har sat sine spor, også på det danske erhvervsliv. I Danmark har vi haft massive støtteordninger til erhvervslivet siden marts 2020, og det betyder, at mange virksomheder, der ellers ville have lidt en krank skæbne, fordi de i realiteten har været tvangslukkede, stadig eksisterer i bedste velgående. Og det er godt, for ellers ville mange brancher have været ramt ikke bare af en konkursbølge, men af en veritabel konkurs-tsunami. Og det ville have været katastrofalt ikke bare for de ramte virksomheder, men for hele samfundet.
Udover de økonomiske hjælpepakker har Folketinget støttet erhvervslivet med udstrakte kreditter på moms. Med disse er betaling af moms for 1. halvår 2020 udskudt til den 1. marts 2021, hvor momsen for 2. halvår 2020 også skal betales. Det betød reelt, at nogle virksomheder skulle have indbetalt nogle meget store momsbeløb pr. 1.3.2021. En politisk aftale om en ny låneordning redder disse virksomheder – og udskyder dermed problemet og den store økonomiske byrde for nu.
Har I regnet på likviditeten?
Denne midlertidige udskydelse af problemet må dog ikke få virksomhederne til at lukke øjnene. I stedet bør man allerede nu begynde at regne på likviditeten, så virksomheden i god tid kan drøfte en midlertidig forhøjelse af kassekreditten eller anden finansiering med pengeinstituttet – for kommer man kort før fristen udløber og beder om finansiering, vil svaret nok være nej. På grund af manglen på rettidig omhu.
Men det er ikke det eneste problem, en presset virksomhedsleder kan stå overfor. Mange af hjælpepakkerne blev som bekendt afløst af låneordninger med ”statsgaranti” formidlet via Vækstfonden og EKF Danmarks Erhvervskredit – ligesom den nye låneordning. Og sådanne lån kan meget vel have sikret den nødvendige likviditet til at fortsætte driften – og måske til at betale den akkumulerede momsgæld, men det er jo lån – ikke egenkapital.
Og dermed er mange virksomheder i den omvendte situation, at de har masser af likviditet, men de er voldsomt insolvente.
Man plejer at sige, at virksomheder ikke lukker på grund af insolvens, men på grund af mangel på likviditet. Men i disse sære Corona-tider kan det faktisk ende med at være omvendt.
Ledelsen har et ansvar – og der skal handles rettidigt
Takket være momskreditter og statsgaranterede lån kan en virksomhed have masser af likviditet, men når regnebrættet gøres op, er passiverne væsentligt større end aktiverne. Og hvis en virksomhed er i den situation – og det ikke ser ud til, at det er forbigående (i denne sammenhæng vil det sige, at forskellen kan udlignes forholdsvis hurtigt, når verden igen bliver normal) – har ledelsen en pligt til at kaste håndklædet i ringen i stedet for at fortsætte driften og derved på den lange bane påføre leverandørerne tab.
Og normalt er det ikke der, virksomhedsledere har deres fokus i en krisetid. ”Kan vi betale lønninger til den første?” og ” Stiger gælden til vore leverandører?” er de to spørgsmål, der fylder mest hos ledelsen i en virksomhed i krise – selvfølgelig i kombination med en kontrol af, at kassekreditten holder sig indenfor de aftalte rammer.
Men svarene på disse tre spørgsmål kan sagtens være positive på grund af momskredit og støttelån.
Så det spørgsmål, ledelsen også skal stille sig er: ”Har vi penge til at betale momsen, når den engang skal betales, og kan vi indfri de ekstraordinære lån, når de engang forfalder?”
Hvis svaret på det spørgsmål er nej - og det vil det være i mange virksomheder, må det næste spørgsmål på bestyrelsens dagsorden være: ”Kan vi med en normal indtjening blive i stand til at betale vores gæld i takt med, at den forfalder i løbet af et års tid (uden COVID-19) – og kan vi overbevise vores bank om det?”
Oversigten nedenfor giver virksomhedens ledelse et godt fingerpeg om, hvor man lige nu befinder sig. Og ikke mindst om, hvad den ansvarlige ledelse bør foretage sig.
Er virksomheden reelt insolvent?
Er virksomheden reelt insolvent, og er der ikke et svar på, hvordan man hurtigt kommer ud af den situation, når verden igen bliver ”normal”, har bestyrelsen en handlepligt. Det betyder ikke, at man straks skal fare ned i Skifteretten med en konkursbegæring, men der skal lægges en plan, der tilpasser virksomheden til denne nye situation, så man med overbevisning kan gå i banken med et budget, der ganske vist viser en underbalance lige her og nu, men som på lidt længere sigt kommer i balance igen, når alt åbner og hverdagen igen bliver normal. Hvad det så end vil sige? Forbrugsmønstrene har ændret sig i lyset af COVID-19 – og det er langtfra sikkert, at de ændrer sig tilbage til tiden før marts 2020.
Men bankerne er opmærksomme på, at der var færre konkurser i 2020 end i et normalt år. Og de ved derfor også, at der blandt deres kunder er nogle, der er kunstigt holdt i live af hjælpepakker og momskreditter – så de budgetter, der viser, at en ellers insolvent virksomhed er levedygtig, skal være grundigt gennemarbejdede (det skal de selvfølgeligt altid), og argumentationen skal være i orden. Tro på fremtiden er en nødvendig forudsætning for at drive forretning, men det alene bærer ikke igennem bankernes kreditvurderinger.
Så vores råd er: Brug oversigten nedenfor - og halter det et sted, så få truffet de rigtige beslutninger og kom i dialog med banken nu - i stedet for at vente til det er for sent.
Hvad gør du som virksomhedsejer eller -leder, hvis virksomheden har betalingsvanskeligheder enten nu og her eller på den længere bane?
Flere oplever, at virksomhedens betalingsevne nu og her er fornuftig. Samtidig må mange dog erkende, at udfasning af hjælpepakker og tilbagebetaling af moms, A-skat mv. kan ændre situationen brat. Det stiller mange virksomheder i en vanskelig situation, hvor man ikke kan nøjes med at se på situationen nu og her, men også skal se lidt længere fremad og agere derefter. Her får du et overblik over, hvordan du kan håndtere din virksomheds situation og eventuelle betalingsvanskeligheder. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores specialister.

Hos DAHL har vi solid erfaring med at hjælpe virksomheder, der kommer under insolvensbehandling. Vi står klar til en konkret drøftelse om situationen i netop din virksomhed, og hvis oversigten nedenfor giver anledning til spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister.
Download oversigten her.