Nye regler for beskatning af fri bil
Ny lov ændrer reglerne for beskatning af fri bil. Formålet er at øge incitamentet til at vælge en brændstoføkonomisk firmabil. Læs med her når vi gennemgår de nye regler.
Regeringen har den 4. december 2020 sammen med en række partier indgået ”Aftale om grøn omstilling af vejtransporten”. I forlængelse heraf er vedtaget lov nr. 23 af 13. februar 2021, som blandt andet ændrer reglerne for beskatningen af fri bil. I denne artikel kan du læse mere om reglerne for beskatning af fri bil og blive klogere på de nye satser for værdien af fri bil.
Hvornår skal man beskattes af fri bil?
Hvis arbejdsgiveren stiller en bil til rådighed, som den ansatte kan bruge privat, er der som hovedregel tale om et skattepligtigt personalegode (fri bil). Dette følger af ligningsloven § 16, stk. 1. Det er selve rådigheden over firmabilen, der beskattes, og omfanget af privatkørslen er derfor uden betydning. Rådigheden skal dog omfatte privat kørsel. Kørsel for firmaet i firmabilen, der udelukkende er erhvervsmæssig, beskattes ikke.
Reglerne om beskatning af fri bil gælder for personer, der får stillet en bil til rådighed som led i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse af personligt arbejde i øvrigt. Dette omfatter også personer valgt til medlem af bestyrelser, udvalg, kommissioner, råd, nævn eller andre kollektive organer. Selvstændigt erhvervsdrivende, der anvender virksomhedsordningen, og som har valgt at lade sin bil gå ind i ordningen, skal ligestilles med en ansat, der har fået stillet bil til privat rådighed af en arbejdsgiver.
Reglen om beskatning af fri bil gælder kun for biler i sædvanlig forstand. Bestemmelsen gælder derfor bl.a. almindelige personbiler og varebiler, men eksempelvis ikke motorcykler.
Hvordan beskattes man af fri bil før lovændringen?
Værdien af fri bil indgår i beregningen af A-indkomst og er arbejdsmarkedsbidragspligtigt. Grundlaget for beregningen af den skattemæssige værdi af fri bil findes i ligningslovens § 16, stk. 4. Den skattepligtige værdi af fri bil består af et værdielement og et miljøtillæg.
Værdielementet udgør 25 pct. af den del af bilens værdi, der ikke overstiger 300.000 kr. og 20 pct. af den del af bilens værdi, der overstiger 300.000 kr. Den skattepligtige værdi beregnes dog altid af mindst 160.000 kr.
Miljøtillæg lægges oven i værdielementet ved fastsættelsen af værdien af fri bil. Miljøtillægget udgør den årlige afgift, der skal betales for bilen i vægtafgift eller grøn ejerafgift, med tillæg af 50 pct. Det vil sige, at miljøtillægget beregnes som 1,5 gang størrelsen af den årlige ejerafgift eller vægtafgift, der skal betales af den pågældende bil. Udligningsafgiften for dieselbiler og et eventuelt privatbenyttelsestillæg indgår ikke i beregningsgrundlaget.
Hvad betyder de nye regler?
Lov nr. 23 af 13. februar 2021 skal understøtte den grønne omstilling af biler og skabe et forenklet afgiftssystem. Loven medfører en række ændringer i reglerne for afgifter vedrørende motorkøretøjer, herunder en justering af reglerne for beskatning af fri bil.
Reglerne justeres således, at der ved beregningen af værdien af fri bil sker en højere vægtning af bilens brændstofforbrug og en mindre vægtning af bilens anskaffelsespris. De ”grønne” biler vil ofte have en høj anskaffelsespris, og man ønsker derfor at lægge mere vægt på miljøtillægget ved beskatningen af fri bil.
Miljøtillægget forhøjes derfor til 250 pct. af bilens årlige ejer- eller vægtafgift i 2022. Tillægget forhøjes yderligere til 350 pct. i 2023, 500 pct. i 2024 og 600 pct. fra og med 2025. For en benzinbil, der kører 20 km pr. liter, udgør miljøtillægget 1.740 kr. efter de gældende regler. Fra 2025 vil miljøtillægget for bilen udgøre ca. 10.000 kr. Der vil således ske en markant stigning i størrelsen af miljøtillægget for biler, der udleder en stor mængde CO2.
Samtidig justeres værdielementet sådan, at satsen på de 25 pct. af de første 300.000 kr. af bilens værdi reduceres med et halvt procentpoint årligt fra og med 1. juli 2021 indtil 2025. Samtidig forhøjes satsen på de 20 pct. af bilens værdi over 300.000 med et halvt procentpoint årligt indtil 2025. Reduktionen og forhøjelsen betyder, at satserne i 2025 vil mødes på midten, og fra og med 2025 vil der dermed kun være én sats på 22,5 pct. af hele bilens værdi.
Nedenfor følger et skema over satserne efter de nye regler. Ændringerne i satserne gælder også for biler, der allerede er i brug som fri firmabil.
Satser | Gældende | 1.7.2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||
Sats for bilens værdi under 300.000 | 25 pct. | 24,5 pct. | 24 pct. | 23,5 pct. | 23 pct. | 22,5 pct. | ||||||
Sats for bilens værdi over 300.000 | 20 pct. | 20,5 pct. | 21 pct. | 21,5 pct. | 22 pct. | 22,5 pct. | ||||||
Miljøtillæg | 150 pct. | 150 pct. | 250 pct. | 350 pct. | 500 pct. | 600 pct. |
Udover justeringerne af beregningen af den skattemæssige værdi, skattefritages også værdien af at få en ladestander stillet til rådighed. Det vil sige, at værdien af ladestander og ladestik, der er stillet til privat rådighed af arbejdsgiveren ved den skattepligtiges bopæl sammen med elbilen eller pluginhybridbilen, ikke beskattes.
Med den nye justering af reglerne for beskatning af fri bil, især den markante forhøjelse af miljøtillægget, kan der derfor være grund til at overveje, om firmabilen skulle udskiftes med en ”grøn” brændstoføkonomisk bil.
Kontakt DAHL
Vil du vide mere, eller har du spørgsmål til de nye regler for beskatning af fri bil, er du velkommen til at kontakte DAHLs specialister i skatteret. De har mange års erfaring i at yde rådgivning på området.