Man kan ikke købe sig fra ansvaret
Det kan få store konsekvenser at alliere sig med såkaldte konkursryttere, der mod betaling overtager selskaber på randen af konkurs. Fidusen er, at de oprindelige ejere bliver frigjort for deres ledelsesansvar (f.eks. konkurskarantæne). Men det blev ikke udfaldet i en principiel sag ved Vestre Landsret, hvor virksomhedsejeren blev idømt tre års konkurskarantæne. Få indblik i sagen.
På det seneste har der været en del omtale i medierne af en række sager, hvor såkaldte konkursryttere – mod betaling - overtager selskaber, der er på vej mod konkurs, med det formål at få de oprindelige ejere af selskaberne frigjort for deres ledelsesansvar (f.eks. konkurskarantæne) og andre kedelige konsekvenser af, at selskabet ender i skifteretten.
Advokaterne Dan B. Larsen og Tue Lesbo fra DAHL har for nylig vundet en principiel sag ved Vestre Landsret, hvor ejeren af en virksomhed blev idømt tre års konkurskarantæne, selvom han havde overdraget sit nødlidende selskab til en kendt ”afviklingsekspert”.
Sagen vedrørte en person (A), der var ejer af et selskab, S ApS, som han havde drevet i årevis. S ApS blev taget under tvangsopløsning og senere under konkursbehandling.
Kurator kunne blandt andet konstatere, at S ApS havde købt ydelser ved en leverandør for knap kr. 1 million på kredit uden at betale. Derudover havde S ApS solgt et datterselskab til A.
Kurator kunne også se, at S ApS havde et tilgodehavende på cirka kr. 700.000 hos det solgte datterselskab. Dette tilgodehavende kunne ikke inddrives blandt andet på grund af manglende bogføring for S ApS.
Det viste sig også, at A havde ”solgt” S ApS umiddelbart inden, at selskabet og A personligt blev stævnet for betaling af den føromtalte milliongæld. ”Salget” kom i stand – påstod A - efter en henvendelse via Facebook fra ”to damer”, han ikke kendte i forvejen. Og til en tredjemand overdrog han alt S ApS’ regnskabsmateriale på en p-plads et sted på Sjælland.
Der blev også udarbejdet papirer i forbindelse med overdragelsen, der viste sig ikke at være til ”de to damer” fra Facebook, men til et engelsk selskab, KR Ltd., der er ejet af en dansker. En dansker, der har været meget omtalt i medierne i forbindelse med disse typer af sager. KR Ltd. påtog sig – i teorien i hvert fald - at afvikle S ApS mod betaling af 25.000 kr. ”Salget” var dermed forbundet med en negativ købesum.
KR Ltd. forsøgte herefter at registrere en ny direktør for S ApS. Dette lykkedes imidlertid ikke, hvorfor S ApS blev sendt til tvangsopløsning og senere konkurs. Ved behandlingen af konkursboet eftersøgte kurator forgæves S ApS’ bogholderi.
På baggrund af handlingsforløbet indstillede kurator blandt andet til, at A skulle idømmes konkurskarantæne i tre år.
I første omgang blev A frifundet for konkurskarantæne ved skifteretten. Kurator kærede derfor kendelsen til Vestre Landsret.
Vestre Landsret var enig med kurator og nåede frem til, at KR Ltd. har som forretningskoncept at lade overtagne selskaber gå konkurs på en måde, så kuratorer blandt andet ikke får adgang til oplysninger om selskabernes økonomiske forhold – præcis som i denne sag.
Vestre Landsret nåede også frem til, at A’s forklaring om ikke at kende til forretningskonceptet måtte tilsidesættes som utroværdig. På den baggrund gav Vestre Landsret kurator medhold i, at A havde udvist groft uforsvarlig forretningsførelse i et sådant omfang, at det gør ham uegnet til at deltage i ledelsen af en erhvervsvirksomhed. Derfor blev A pålagt konkurskarantæne i tre år.
Med denne afgørelse har Vestre Landsret således statueret, at en ejer af en virksomhed ikke bare kan overdrage sin nødlidende virksomhed og så regne med at slippe for ansvaret. Det er med andre ord ikke muligt at købe sig fra sit ansvar ved at betale 25.000 kr. til konkursryttere.
Har du spørgsmål?
Konkursbehandling kræver stærke kompetencer og professionel håndtering. Hos DAHL har vi stor erfaring med at håndtere alle typer af konkursboer, og vi har fokus på at sikre effektiv konkursbehandling. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til sagen eller har brug for rådgivning.
Hvad gør du, hvis din kunde går konkurs?
Vores specialister har udarbejdet en overordnet og lettilgængelig håndbog til brug for medarbejdere i virksomheders økonomifunktioner og andre relevante faggrupper. Du får en overordnet beskrivelse af de grundlæggende rammer for en konkurs og de begreber, man møder i den sammenhæng. Du finder også en beskrivelse af nogle temaer, som ofte hurtigt melder sig, når man kommer ud for, at ens kunde eller ens samarbejdspartner går konkurs.
Download e-bogen "Hvad gør jeg, hvis min kunde går konkurs?"