Grøn skattereform: Forhøjede afskrivninger på udvalgte driftsmidler
En ny grøn skattereform skal få erhvervslivet til at investere i CO2-venlige løsninger ved blandt andet at give forhøjede afskrivninger på udvalgte driftsmidler. Læs med her og bliv klogere på den nye skattereform.
En bred skare af politiske partier i Folketinget har indgået en aftale om en såkaldt grøn skattereform. Formålet med den grønne skattereform er at motivere erhvervslivet til at lave investeringer i aktiver, der har en mindre CO2-udledning, samt andre former for udledning. Skattereformen centrerer sig om afskrivningsadgangen for driftsmidler. Ændringerne sker navnlig på to områder:
1. Forhøjet grænse for straksafskrivninger
Ved afskrivninger forstår man, at man fradrager en procentdel af et aktivs værdi over en årrække. Procentdelens størrelse beror ofte på holdbarheden af det underliggende aktiv. Der er imidlertid mulighed for, at man kan fratrække hele beløbet for køb af et aktiv i fire nærmere specifikke situationer. Dette gælder aktiver med en fysisk levetid på under tre år, it-software, driftsmidler der bruges til forskning og udvikling samt såkaldte småaktiver dvs. aktiver med en værdi på maksimalt 14.100 kr.
Den sidste grænse hæves som led i skattereformen. Niveauet bliver 30.000 kr. i 2021. Formålet med at hæve denne grænse er at øge motivationen til at købe færre – og måske miljørigtige – driftsmidler. Ændringen har virkning for køb, der gøres 23. november 2020 eller senere.
2. Forhøjede afskrivninger på nye driftsmidler
Der indføres endvidere et investeringsvindue, hvor virksomheder kan erhverve nye driftsmidler og forhøje afskrivningsgrundlaget med 16%. Købes der et driftsmiddel til en pris på 100, kan man altså afskrive på 116. Den pågældende mulighed reguleres i en ny bestemmelse i afskrivningslovens § 5 D.
Det gælder kun nye driftsmidler. Brugte driftsmidler der f.eks. købes af et koncernforbundet selskab eller en uafhængig tredjemand, kan man ikke bruge den forhøjede afskrivningssats på.
Principielt er det alle former for udelukkende erhvervsmæssigt anvendte driftsmidler, man kan lave de forhøjede afskrivninger på. Det gælder dog ikke biler til personbefordring samt skibe. Det samme gælder køretøjer, der skal bruge fossilt brændstof.
Sigtet med denne regel er, at det skal være miljørigtige investeringer, man foretager, og dermed begunstiger med de forhøjede afskrivninger.
For ikke at ramme alle driftsmidler med fossilt brændstof er der gjort særlige undtagelser for køretøjer til ikke-erhvervsmæssig befordring. Disse kan indgå, blot de har en nummerplade. Traktorer, blokvogne m.v. behøver ikke at få nummerplade for at kunne indgå på driftsmiddelsaldoen til de forhøjede afskrivninger.
Den nye regel medfører, at afskrivningsgrundlaget opgøres som aktivernes købesum + 16%. Sælges der et driftsmiddel ud, som er blevet købt ind til de forhøjede afskrivninger, reduceres afskrivningssaldoen med salgssummen + 16%. Det er således både køb og salg, der reguleres for de 16%.
Investeringsvinduet er gældende fra køb, der sker 23. november 2020 og frem til 31. december 2022.
Der skal føres en særskilt saldo for de almindelige afskrivninger og for de forhøjede afskrivninger. Ved udgangen af 2026 lægges de to saldi sammen, sådan at der fra indkomståret 2027 alene er én afskrivningssaldo.
Navnlig dette sidste element i den grønne skattereform, hvor man får forhøjede afskrivninger på udvalgte nye driftsmidler, synes at være motiverende til at gøre grønne investeringer.
Der er næppe tvivl om, at det i en vis udstrækning vil motivere erhvervsvirksomheder til at foretage den type investeringer.
Afslutning
Lovændringen er benævnt som en grøn skattereform, selvom der er tale om et beskedent antal ændringer. Alligevel har ændringerne materiel betydning for en række virksomheder, der gennem de nye regler kan opnå øget fradrag. Man må derfor have fokus på denne mulighed fremover.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til den nye grønne skattereform eller et andet skatteretligt spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte DAHLs specialister. Vi har mange års erfaring i at rådgive om skatteretlige spørgsmål af enhver art.