Indberetningspligt ved fondsuddelinger
Fonde kan foretage uddelinger til både fysiske og juridiske personer, så længe uddelingerne sker i overensstemmelse med fondens formål. Men hvilke regler er der ellers for uddelinger fra fonde? Læs med her, når vi gør dig klogere på fondes indberetningspligt.
Ved uddelinger fra fonde gælder der særlige regler om indberetning heraf til Skattestyrelsen. Det er bl.a. vigtigt at være opmærksom på, at fondens bestyrelse har pligt til at indberette alle uddelinger til indkomstregistreret. I det følgende gennemgås indberetningspligtens indhold og tidspunkt.
Hvem skal indberette?
Det er fondens bestyrelse, der har pligt til at sikre indberetning af uddelinger til indkomstregisteret. Bestyrelsen kan selv forestå indberetningen eller kan uddelegere opgaven til en anden, fx fondens revisor.
Hvad skal indberettes?
En fondsbestyrelse har pligt til at indberette eventuelle uddelinger til indkomstregisteret hver måned, hvilket følger af skatteindberetningslovens §§ 24-27.
Fondens bestyrelse skal foretage indberetning om størrelsen af de uddelinger, der er foretaget. Størrelsen af uddelingerne skal indberettes særskilt for hver enkelt modtager, ligesom det skal angives for hver enkelt modtager, hvorvidt uddelingen foretages til fyldestgørelse af formål, der er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige eller ej.
Fondsbestyrelsens indberetning skal altså indeholde oplysning om i) modtageren, ii) beløbets størrelse og iii) hvorvidt formålet er almennyttigt/almenvelgørende eller ej.
Hvorfor skal uddelingsformålet indberettes?
Årsagen til, at fondsbestyrelsen skal indberette, om uddelingsformålet er almennyttigt/almenvelgørende eller ej, er, at det ved lov 473/2017 blev vedtaget, at fonde ikke har fradrag for uddelinger, der ikke er almenvelgørende eller almennyttige. Ved at pålægge fondsbestyrelsen pligt til at indberette formålet med uddelingerne, kan der føres en vis kontrol med, at der ikke gives fradrag for uddelinger til formål, der ikke er almennyttige/almenvelgørende. Læs mere om fradrag for uddelinger her.
For sådanne ikke-almennyttige eller ikke-almenvelgørende uddelinger blev det samtidig vedtaget, at modtageren alene skal medregne 80 pct. af uddelingen, jf. ligningsloven § 7V, stk. 2, der fastslår:
Modtagere af uddelinger fra fonde og foreninger m.v. omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 eller 4, skal alene medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, når uddelingen sker til fyldestgørelse af formål, der ikke er almenvelgørende eller på anden måde almennyttige.
Undtagelser til indberetningspligten
Der er enkelte undtagelser til indberetningspligten. Der er således ikke indberetningspligt, såfremt én af følgende forhold gør sig gældende:
- Uddelingen sker til fysiske personer, der ikke er skattepligtige af uddelingen efter kildeskattelovens §§ 1 eller 2
- Uddelingen sker til fysiske personer, som efter ligningslovens § 7, nr. 6 og 22 ikke skal medregne uddelingen ved opgørelsen af deres skattepligtige indkomst
- Uddelingen sker til juridiske personer, som ikke skal medregne uddelingen ved opgørelsen af dennes skattepligtige indkomst
Hvornår skal indberetningen ske?
Retserhvervelsestidspunktet
Indberetningen skal ske månedligt. Det vil sige, at fondsbestyrelsen hver måned skal foretage indberetning til indkomstregisteret af uddelingerne foretaget i en kalendermåned.
I relation til indberetningspligten skal uddelingen anses for foretaget på det tidspunkt, hvor modtageren har erhvervet endelig ret til uddelingen, hvilket er helt i overensstemmelse med det generelle skatteretlige retserhvervelsesprincip. Modtageren erhverver - som udgangspunkt - endelig ret til uddelingen, når modtageren modtager meddelelse fra fonden med tilsagn om uddelingen, og derfor indtræder indberetningspligten - som udgangspunkt - ved afgivelsen af tilsagnet om uddeling.
Det sker dog, at tilsagn om en uddeling er betinget af konkrete forhold som eksempelvis, at modtageren foreviser kvitteringer for afholdte udgifter, opnår yderligere tilsagn fra andre fonde eller lignende. I sådanne tilfælde skal det afgøres, hvorvidt modtageren har erhvervet endelig ret til uddelingen på tidspunktet for modtagelsen af meddelelse med tilsagn om uddeling, eller om retserhvervelsen først sker, når den opstillede betingelse er opfyldt henholdsvis på udbetalingstidspunktet. Afgørelsen sker ved en konkret vurdering af den enkelte betingelse, herunder om betingelsen kan betegnes som værende resolutive eller suspensive.
Ved resolutive betingelser er der tale om betingelser, der nærmest har karakter af en formssag, og hvor der i realiteten ikke er tvivl om, at betingelsen vil blive opfyldt. Det kan eksempelvis være tilfælde, hvor modtageren skal fremlægge en kvittering for afholdte udgifter. Fonden kan ikke påvirke en sådan betingelses opfyldelse, hvorimod modtageren forholdsvis enkelt kan sikre sig, at uddelingen udbetales ved blot at afholde de udgifter, der er søgt støtte til. Resolutive betingelser udskyder ikke retserhvervelsen.
Suspensive betingelser har en sådan karakter, at der hersker reel usikkerhed om, hvorvidt aftalen bliver gennemført eller ej. Suspensive betingelser udskyder retserhvervelsen og medfører derfor, at beskatningen først indtræder, når betingelsen er opfyldt og dermed, at fondsbestyrelsens indberetningspligt udskydes tilsvarende. Det kan eksempelvis være i tilfælde, hvor der er stillet betingelse om, at modtageren samlet opnår tilsagn til en vis procentdel af et forelagt budget eller lignende, hvor andre tilskudsydere skal involveres, og hvor det ikke er givet på forhånd, at betingelsen vil blive opfyldt.
Udbetaling i rater
Sker uddelingen i rater, og har fondsbestyrelsen besluttet, at uddelingerne først skal fradrages på tidspunkterne for raternes forfald, skal uddelingsraterne ligeledes først indberettes for de kalendermåneder, hvor hver enkelt rate forfalder til udbetaling.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til indberetningspligten, eller ønsker du rådgivning om fondes forhold i øvrigt, er du velkommen til at kontakte DAHLs specialister i fondsret.