Hvad gør jeg, når jeg modtager brev om deklarationsproceduren?
Når du modtager brev fra Vurderingsstyrelsen om deklarationsproceduren for din ejendom, er det vigtigt, at du er opmærksom på indholdet af brevet og oplysningerne om din ejendom. Hvis du ikke kan genkende oplysningerne set i forhold til, hvordan din ejendom fremstår, er det vigtigt, at du reagerer. Ellers kan du risikere at betale en for høj skat for din ejendom. Få indsigt i, hvad du bør gøre.
Når Vurderingsstyrelsen foretager en ejendomsvurdering, bygger den på en række faktiske oplysninger, som Vurderingsstyrelsen har adgang til, f.eks. BBR-oplysninger (fra Bygnings- og Boligregistret), der blandt andet viser bygninger på grunden, antal kvadratmeter, materialer osv. Forud for Vurderingsstyrelsens afgørelse om, hvad ejendomsvurderingen for din ejendom skal være, udsender Vurderingsstyrelsen oplysningerne til dig - som boligejer - således du er oplyst om grundlaget for afgørelsen. Oplysningerne bliver dermed deklareret overfor dig, så du kan tilrette disse i overensstemmelse med de faktiske konkrete omstændigheder på ejendommen.
Når du modtager oplysningerne
Selvom det ofte kan være kompliceret at gennemskue dokumenterne, der kan være holdt i et svært tilgængeligt ordvalg, er det vigtigt, at du undersøger, om der er overensstemmelse mellem de oplysninger, der fremgår af deklarationsdokumentet og de konkrete forhold på ejendommen.
En uoverensstemmelse her kan nemlig være årsag til, at Vurderingsstyrelsens grundlag og deraf følgende skatteberegning ikke er korrekt. Dette kan på sigt medføre en risiko for forhøjede skattebetalinger for din ejendom.
Når du har modtaget deklarationsdokumentet, er det endvidere vigtigt, at du ikke blot lægger det til side. Der er nemlig fastsat en meget kort tidsfrist på kun fire uger fra den dag, du modtager henvendelsen fra Vurderingsstyrelsen, til at dine eventuelle korrigerende oplysninger skal være modtaget af Vurderingsstyrelsen. Har Vurderingsstyrelsen ikke modtaget oplysningerne inden fristens udløb, er de berettiget til at træffe afgørelse på baggrund af de oplysninger, der forelå ved udløbet af fire ugers fristen.
Hvis du som ejer ikke er enig i oplysningerne eller har yderligere at tilføje, eksempelvis rettelser til BBR eller andre forhold, er det vigtigt, at du reagerer og ikke mindst reagerer indenfor fire ugers fristen. Gør du ikke dette, kan vurderingen blive foretaget på et ukorrekt grundlag med deraf følgende risiko for en forhøjet vurdering og et højere skattegrundlag - og dermed højere skattebetaling, end den du skulle have betalt. Det kan derfor have stor økonomisk betydning, hvis ikke du reagerer i tide. Den eneste mulighed, du herefter har, er at klage over vurderingen. Dette er ikke nødvendigvis ligetil, da vurderingen skal være forkert med mere end 20 %, før du kan komme igennem med en klage.
DAHLs anbefaling
Som ejendomsejer kan det være en kompleks opgave selv at gennemgå de registrerede oplysninger for ejendommen, før Vurderingsstyrelsen har truffet sin afgørelse. DAHL anbefaler derfor, at du søger rådgivning om, hvordan du kan sikre dig, at afgørelsen om vurderingen af din ejendom træffes på et korrekt og oplyst grundlag. Dette er vigtigt, så du ikke kommer til at betale for meget i skat for din ejendom eller for den sags skyld, at du opfylder den forpligtelse, du har til at berigtige forkerte oplysninger i deklarationsdokumentet. Sidstnævnte kan rent faktisk være sanktioneret med straf i form af bøde eller sågar fængsel.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt de oplysninger du har modtaget i forbindelse med deklarationsproceduren, er korrekte, kan DAHL hjælpe dig med at analysere, om deklarationsmaterialet skal berigtiges. Vores analyse vil hjælpe med at afklare, om det fremsendte materiale skal ændres for at sikre, at de faktiske forhold er gengivet korrekt. DAHL sørger for en grundig gennemgang af det materiale, du har modtaget fra Vurderingsstyrelsen, og desuden analyserer vi og sammenholder oplysningerne med de øvrige informationer, som foreligger vedrørende din ejendom.