Nye vilkår for Microsofts Cloud Service Provider-program
Microsoft har netop annonceret ændringer i sit Cloud Service Provider (CSP)-program. Ændringerne vil dels påvirke slutkunder, dels kræve at leverandører bør få afklaret, om deres kundeaftaler kræver tilpasning i forhold til de nye vilkår for CSP-programmet. Vi gør dig klogere her.
Hvilke ændringer indfører Microsoft i CSP-programmet?
Microsoft har varslet, at der vil ske ændringer i Microsofts CSP-program. Det omfatter ifølge blandt andet:
- at nye kunder fremadrettet skal oprettes via Microsofts New Commerce Experience platform (”NCE”)
- at eksisterende kunder skal flyttes til NCE
- at adgangen til løbende at op- og nedjustere antal brugere på månedsbasis ændres
- at der vil ske prisstigninger for visse Microsoft cloudtjenester for visse kundesegmenter
Hvad skal du overveje i forhold til dine kunder?
For forhandlere er det altid vigtigt at sikre, at prisstigninger i videst muligt omfang kan videreføres til kunderne.
Forhandleren har ingen indflydelse på, hvornår og i hvilket omfang producenter vælger at ændre i deres priser. Men i praksis er det jo ikke et spørgsmål om, hvorvidt der kommer prisstigninger, men hvornår de kommer.
Derfor bør forhandlerens aftaler med kunder sikre, at forhandleren kan videreføre prisstigninger, når eksempelvis hardware- og softwareproducenter lade deres priser stige.
Ellers kan det ende med, at det er forhandleren, som kommer til at bære den økonomiske risiko i forbindelse med prisstigninger.
Hvad skal du gøre som forhandler?
Forhandlere bør hurtigst muligt få afklaret, om der i deres eksisterende kundeaftaler er klausuler, som giver ret til at ændre priser, når producenter ændrer priser.
Hvis du som forhandler har ret til at ændre priser over for dine kunder, skal du også have styr på, om det skal varsles over for dine kunder og i så fald med hvilket varsel.
Særligt i forhold til kundeaftaler, som ikke er baseret på forhandlerens egen standardkundeaftale, bør der foretages en nærmere afdækning af, om der er adgang til at foretage prisjusteringer.
Sammenfattende anbefaler vi således, at du som forhandler hurtigst muligt:
- afdækker, om dine kundeaftaler giver adgang til at foretage prisforhøjelser
- afklarer med hvilket varsel, prisforhøjelser skal kommunikeres
- lægger en plan for implementering af prisstigningerne
- lægger en plan for, hvordan kunder - hvor adgang til prisforhøjelser ikke er aftalt - skal håndteres
Vigtigheden af at du som forhandler kan ændre vilkår for kunderne, gør sig ikke kun gældende i forhold til priser.
Princippet om at vilkår og betingelser fra producenten bør kunne videreføres 1:1 til forhandlerens egne kunder er vigtigt i relation til alle vilkår, som har en effekt direkte i forhold til kunden.
Hvis forhandleren eksempelvis lover kunden, at bestemte SLA’er vil blive opfyldt, og SLA’ernes opfyldelse i realiteten styres af producenten, bør forhandleren kunne tilpasse sine SLA’er, hvis producenten ændrer SLA’er.
Når man som forhandler påtager sig selvstændige leveringsforpligtelser over for egne kunder, skal man således altid nøje overveje, om man også kan opfylde disse, når producenterne ændrer deres vilkår og betingelser.
Hvad gør du, hvis dine standardkundeaftaler ikke giver ret til prisjusteringer?
Hvis du som forhandler ikke - i medfør af din standardkundeaftale - har ret til at ændre priser og andre vilkår, hvis en producent ændrer sine priser og vilkår, bør du snarest muligt sørge for at din standardkundeaftale får tilføjet klausuler, som gør, at du fremadrettet har mulighed for at tilpasse f.eks. priser.
Hvornår træder ændringerne i kraft?
Ændringerne træder i kraft 1. marts 2022, men leverandører skal allerede nu forholde sig til forlængelse af eksisterende kunders CSP-aftaler og egen tilmelding til det nye CSP-program. Dette kan ske i perioden fra 14. oktober 2021 og frem til 1. marts 2022.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til, hvordan du kontraktuelt håndterer prisstigninger eller andre vilkårsændringer fra softwareproducenter i forhold til dine egne kunder, er du altid velkommen til at kontakte DAHLs specialister.