Ny barselsaftale: Særligt fokus på selvstændige og LGBT+ familier
En ny barselsaftale danner grundlag for implementeringen af EU’s orlovsdirektiv. Den nye barselsaftale har særligt fokus på selvstændige og LGTB+ familier med fokus på at sikre fleksibilitet i forhold til afholdelse af barsel. Få indblik i den nye barselsaftale og betydningen for dig som arbejdsgiver og selvstændig.
I juni 2019 vedtog EU orlovsdirektivet, som har til formål at skabe mere ligestilling mellem kønnene og bedre balance mellem arbejds- og familieliv. Direktivet skal være en del af dansk ret senest den 2. august 2022.
Et flertal af Folketingets partier er nu - den 26. oktober 2021- nået til enighed om en ny barselsaftale, der danner grundlag for implementeringen af orlovsdirektivet. Den nye barselsaftale har særligt fokus på selvstændige og LGTB+ familier og ønsker at sikre størst mulig fleksibilitet i forhold til afholdelse af barsel.
De nuværende barselsregler
De nuværende barselsregler er reguleret i barselsloven, som i alt tildeler forældrene ret til 52 ugers orlov. Af de 52 ugers orlov er moren berettiget til fire ugers graviditetsorlov inden barnets fødsel. Efter fødslen fordeles de resterende 48 ugers orlov med 14 ugers barselsorlov til moren, to ugers fædreorlov til faren/medmoren, mens de øvrige 32 ugers forældreorlov frit kan fordeles mellem forældrene.
Baggrunden for nye barselsaftale
Efter orlovsdirektivet skal der øremærkes ni ugers orlov til hver forælder inden udløbet af 2. august 2022. Arbejdsmarkedets parter fremlagde derfor i september 2021 en ny barselsmodel, som har til formål at leve op til direktivets forpligtelser i forhold til øremærket barsel.
Den nye aftale, som Folketingets partier er blevet enige om, bygger således på modellen fra arbejdsmarkedets parter og selve implementeringen af orlovsdirektivet.
Ny barselsaftale på plads – 24/24 modellen
Udgangspunktet efter den nye aftale er, at hver forælder skal tildeles 24 ugers orlov. Heraf kommer navnet ”24/24 modellen”.
Ud af de 24 ugers orlov, som tilkommer hver forælder, vil det være muligt at overføre 13 af ugerne til den anden forælder, mens 11 af ugerne ikke ville kunne overføres.
Af de 11 uger, som ikke kan overføres, vil to af ugerne skulle afholdes som mødre-/fædreorlov i forbindelse med fødslen. De resterende ni ugers orlov vil være øremærket til den enkelte forælder, hvorfor disse ikke kan overføres. De ni uger, som er øremærket til hver forælder, skal afholdes, inden barnet fylder 1 år, og ellers bortfalder de. De 11 ugers orlov, som ikke kan overføres, består således af to ugers mødre-/fædreorlov og ni ugers øremærket barsel.
De 13 ugers forældreorlov, som ikke er øremærket til nogen forælder, vil forældrene have fri mulighed for at fordele mellem hinanden. Ugerne skal blot være afholdt, inden barnet fylder 9 år.
Overblik over den nye barselsaftale:
Efter den nye barselsaftale ændres der ikke på længden af den samlede ret til orlov, eftersom hver forælder som udgangspunkt vil have 24 ugers orlov. Derudover vil moren fortsat være berettiget til fire ugers graviditetsorlov før fødslen. Dette udgør i alt 52 ugers orlov, som er tilsvarende de nuværende barselsregler.
Særligt for selvstændige
Det er efter orlovsdirektivet et krav, at der øremærkes ni ugers orlov til hver forælder, såfremt denne er lønmodtager. Dette indebærer, at selvstændige erhvervsdrivende ikke er forpligtet til at afholde ni ugers øremærket barsel efter direktivets regler. Folketinget har dog haft mulighed for at beslutte, om direktivets regler også skal gælde for selvstændige. Dette har dog ikke været et ønske fra Folketinget. Reglerne om ni ugers øremærket barsel gælder således kun for lønmodtagere.
Eftersom selvstændige ikke er pålagt at afholde ni ugers øremærket orlov, indebærer dette, at en selvstændig forælder har mulighed for at overføre yderligere ni ugers orlov til den anden forælder. Samlet set har den selvstændige forælder således mulighed for at overføre 22 (9 + 13) ugers orlov.
En forælder, som ikke er selvstændig, men som er lønmodtager, vil have mulighed for at overføre 13 ugers orlov, idet de ni uger, som er øremærket, ikke kan overføres for lønmodtagerens vedkommende.
Særligt for LGBT+ familier
I forhold til LGBT+ familier giver den nye aftale mulighed for, at flere forældre skal have mulighed for at tage del i orloven. Efter aftalen skal det være muligt for barnets retlige forældre at overføre den del af orloven, som ikke er øremærket, til såkaldte sociale forældre.
Til gruppen ”sociale forældre” hører blandt andet den retlige forælders ægtefælle eller samlevende.
Fremsættelse af lovforslag
Det fremgår af Folketingets aftale, at regeringen vil fremsætte et lovforslag om ændring af reglerne i barselsloven i december 2021. Derudover vil regeringen i foråret 2022 fremsætte et lovforslag om ændring af reglerne i lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse. Det forventes, at begge lovforslag vil træde i kraft den 2. august 2022 - hvor orlovsdirektivet senest skal være en del af dansk ret.
I forhold til aftalens elementer omkring afholdelse af barsel til LGBT+ familier, er det hensigten, at denne del af aftalen skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Som arbejdsgiver skal du være særligt opmærksom på disse nye muligheder i forhold til planlægning og afvikling af medarbejderes orlov. Har du spørgsmål, der relaterer sig til barsel herunder de nye barselsregler, afholdelse af barsel, refusion mv. er du velkommen til at kontakte DAHL. Her sidder vores arbejds- og ansættelsesretlige team klar til at hjælpe.