Nyheder

Beckham som ambassadør for Qatar: Er der et paradigmeskifte på vej i sponsor- og ambassadøraftaler?

Ifølge engelske medier har verdens nok bedst brandede fodboldikon, David Beckham, underskrevet en lukrativ ambassadøraftale med Qatar. Dette har medført stor kritik i og udenfor fodboldverdenen. Men er ”Becks” gal eller genial? Og markerer aftalen et paradigmeskifte i anvendelsen af såkaldte ”morality-klausuler” i sponsor- og ambassadøraftaler?

Ambassadøraftalen mellem David Beckham og Qatar indbringer angiveligt førstnævnte godt 1,3 milliarder kroner over 10 år. Ikke nok med, at Beckham skal optræde som Qatars ansigt udadtil ved VM i fodbold, så forlyder det, at han også mere generelt skal være ambassadør for Qatar og fremme blandt andet landets turistindustri.

Aftalen har medført stor kritik af det store fodboldikon. Af flere kritikere bliver tiltaget kaldt for det til dato værste eksempel på ”sportswashing”. Herved forstås, at virksomheder, regimer eller lande med mindre godt omdømme kan bryde med dette, ved blandt andet at være vært for store sportsarrangementer og derigennem blive sat i forbindelse med noget, som millioner (og måske endda milliarder) af mennesker nyder og underholdes af, og som forbindes med noget positivt.

Hvordan er etik og moral reguleret i sponsoraftaler?

Private virksomheder har typisk stor interesse i at indgå sponsoraftaler med aktører inden for sportens verden, og i dag har næsten alle kendte atleter en eller flere personlige sponsorer. Den kommercielle værdi for sponsorer ligger i at blive associeret med en sportsstjerne, som millioner af mennesker hylder og ser op til, og som derfor har en enorm brandingværdi. Sportsstjernens image er dog skrøbeligt. En dopingsag, anholdelse eller andre ”forkerte skridt” vil meget hurtigt kunne ødelægge offentlighedens positive tanker om en sportsstjerne og dermed også ødelægge den kommercielle værdi for sponsoren.

Sponsorer vil derfor ofte i sponsoraftalen beskytte sig mod, at sportsstjernen optræder på en måde, som vil kunne skade den kommercielle værdi for sponsoren. Ved brug af såkaldte ”morality-klausuler” stiller sponsorer således typisk krav til, at sportsudøveren opretholder et særligt niveau for moralsk og etisk standard. En ”morality-klausul” er et aftalevilkår, som fastsætter, at en part ikke må foretage visse handlinger, som anses for umoralske og/eller uetiske. Sådanne handlinger kan enten være konkret eller generelt defineret i aftalen. For eksempel kan aftalen forbyde brug af doping eller mere generelt præcisere, at en eller begge parter skal handle i overensstemmelse med god moral og inden for lovens rammer. I 2012 benyttede Nike sig af en morality-klausul i sponsoraftalen med Lance Armstrong efter dennes dopingdom og afbrød derfor samarbejdet med den berømte Tour de France-vinder.

Traditionelt har morality-klausuler været ensidige, da det typisk kun har været sponsoren, der har stillet krav til den kendte atlets opførsel. Med Beckhams aftale med Qatar kan der være optræk til et paradigmeskifte, idet Beckham angiveligt skulle have stillet krav over for sin sponsor, Qatar, som vel bedst kan betegnes som af etisk karakter.

Beckhams brug af morality-klausuler over for Qatar

Det forlyder, at Beckham i forbindelse med ambassadøraftalen har stillet krav til Qatar og forlangt en ændret adfærd hos oliestaten. For eksempel skulle Qatar have garanteret, at det i forbindelse med slutrunden vil være tilladt at fremvise regnbueflag på stadion. Om dette er indarbejdet som en juridisk forpligtelse i ambassadøraftalen er uvist, og det er derfor også uvist, hvilke juridiske muligheder Beckham har, hvis ikke Qatar opfylde en sådan garanti. Vil Beckham fx kunne ophæve ambassadøraftalen, hvis Qatar for eksempel alligevel ikke tillader sådanne flag på stadion, og beholde det vederlag som han allerede har modtaget?

Uanset hvordan dette konkret er reguleret i den nye aftale, er det ganske ualmindeligt, at Beckham på den måde stiller krav til, at Qatar skal agere ud fra et bestemt værdikodeks. Spørgsmålet er, om Beckhams aftale med Qatar er udtryk for et paradigmeskifte i anvendelsen af morality-klausuler, hvorefter de kendte stjerner også stiller krav til, at deres sponsorer mv. ikke må foretage umoralske/uetiske handlinger.

Beckhams aftale med Qatar adskiller sig dog også væsentligt fra almindelige sponsoraftaler mv. På grund af Qatars blakkede ry i forhold til overholdelse af menneskerettigheder og den heraf afledte kritik om ”sportswashing”, er Beckhams risiko for at skade sit eget image og brandingværdi nemlig meget større end i typiske sponsoraftaler. Beckham er derfor også nødt til at stille krav til Qatars moralske/etiske standard for ikke potentielt at ødelægge sig eget image.

Har Beckham (igen) begået en kommerciel genistreg?

Det vil være naivt at tro, at Beckhams motivation for at indgå aftalen ikke i høj grad er påvirket af den økonomiske ramme, men hvis man tror, at Beckham alene er forført af pengene og derfor i hoppet med begge ben uden at have tænkt konsekvenserne igennem, kan man ifølge sponsorekspert og partner i konsulentbureauet FourFiveTwo, Jeppe Madsbad Lauritzen godt tro om igen:

Jeg har fulgt David Beckhams ageren sportsligt men bestemt også kommercielt gennem mange år. Han og hans omfattende team af dygtige rådgivere plejer virkelig at tænke dig godt om. Således kan man sagtens forestille sig, at aftalen indeholder en ”morality klausul”, der går begge veje. Måske endda i et omfang, hvor Beckham allerede nu har sikret sig, at han løbende kan fremkomme med konkrete forbedringer, som hans indsats for fodbolden og forholdene i Qatar har bidraget til. Og hvis det er tilfældet, kan aftalen jo ende med at øge hans branding - og dermed hans kommercielle værdi. Om det går den ene eller den anden vej, må tiden vise. En ting er dog sikkert: Den ultimative dommer her bliver de mange fodboldfans, der med millioner af SoMe likes, delinger, kommentarer osv. på et splitsekund kan hylde eller forkaste deres idolers handlinger. Præcis som vi senest så det med Ronaldo og Pogbas moderne udgave af ”den som flaskehalsen peger på” under EURO2020,” lyder det fra Jeppe Madsbad Lauritzen

Ikke desto mindre er kritikken haglet ned over Beckham. Kritikken går særligt på, at Beckham promoverer og understøtter et samfund, der ikke oplagt hylder de samme grundværdier, som vi ellers har i den vestlige verden.

En anden måde at anskue aftalen på er, at Beckham gør sit for at bidrage til at forandre forholdene i Qatar ved at stille krav til landets moralske og etiske ageren – for eksempel ved at kræve, at der må medbringes regnbueflag på stadion under slutrunden. Det kan derfor være, at vi – efter vestlige standarder – vil se en positiv udvikling i landet over de 10 år, som ambassadøraftalen angiveligt skulle løbe. Er det tilfældet, vil aftalen utvivlsomt have en meget positiv indvirkning på Beckhams image, der herefter vil være associeret med en egentlig værdiændring i et helt land. Aftalen med Qatar vil derfor måske vise sig at være (endnu) en kommerciel genistreg begået af ”Becks”.

Hos DAHL har vi indgående viden og erfaring inden for det sportsretlige område, og vi rådgiver både klubber, spillere og spilleragenter inden for området. Har du brug for sparring, er du altid velkommen til at kontakte Frederik Bruhn eller en af vores øvrige specialister inden for sportsret.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne