Agile IT-anskaffelser giver færre konflikter
Danske IT-Advokater har netop frigivet resultatet af sin 2021-undersøgelse af IT-anskaffelser. I år har 335 Contract Managers, jurister og IT-beslutningstagere besvaret en række spørgsmål om IT-anskaffelser (kontrakter, tvister, fokusområder etc.). Undersøgelsen konkluderer overordnet, at agile projekter giver færrest konflikter.
Danske IT-Advokaters undersøgelse af IT-anskaffelser
Danske IT-advokater udgiver hvert år en undersøgelse af IT-anskaffelser. Undersøgelsen omhandler hovedsageligt hvilke typer af konflikter, der opstår mellem leverandørerne og deres kunder. Herudover viser undersøgelsen også tendenser i forhold til GDPR, anvendelsen af nye teknologier samt anvendelsen og udbredelsen af juridisk bistand ved løsning af konflikter om IT-anskaffelser.
Undersøgelsens målgruppe er beslutningstagere på alle niveauer i både offentlige og private virksomheder, herunder juridiske rådgivere.
Agile projekter giver færre konflikter
Danske IT-Advokater har I år medtaget agile projekter i undersøgelsen af IT-konflikter. På spørgsmålet ”Har din virksomhed indenfor de seneste 12 måneder oplevet konflikter i forbindelse med en eller flere IT-kontrakter?” svarer kun 3 %, at de har haft konflikter med agile projekter.
Denne tendens ses også i de svar, der handler om, hvilke typer af IT-kontrakter, der typisk resulterer i manglende kvalitet, budgetoverskridelser og forsinkelser. Her svarer de adspurgte, at dette kun er tilfældet i 9-10 % af projekter, som er baseret på agile kontrakter. Dette er langt mindre end gennemsnittet, som ligger på mellem 31 – 43 % målt på alle typer af kontrakter om udviklings- og implementeringsprojekter.
Men hvorfor denne forskel?
I agile projektr målrettes og prioriteres arbejdet mod det, som giver mest værdi for kunden. Projektmetoden er ikke plandrevet med en færdig og næsten ufravigelig kravsspecifikation, sådan som det er tilfældet for projekter, der er baseret på den traditionelle ’vandfaldsmodel’. Dermed kan scope og leverance justeres og ændres undervejs, indtil parterne opnår det resultat, der giver de ønskede forretningsmæssige gevinster for kunden. Undersøgelsens svar underbygger således, at de agile projekter giver anledning til færre tvister, da udviklingen af produktet sker løbende i samarbejde med kunden.
Bagsiden af medaljen og et særligt opmærksomhedspunkt for de agile projekter er prisen. Af de 9 %, der i 2021 faktisk oplevede konflikter med agile projekter, svarede 75 %, at det var prisen, der udløste konflikten.
Når scopet, leverancen og behovet for ressourcer hele tiden kan ændre sig, er der svært på forhånd at fastlægge økonomien. Dermed er der også en overhængende risiko for, at prisen kan løbe løbsk, hvis leverandøren ikke sørger for kontinuerlig budgetopdatering og orientering af kunden (forventningsafstemning).
Har man som leverandør fået blod på tanden til at bevæge sig ud i den agile projektmetode, er det DAHLs anbefaling, at man:
- Helt fra start sikrer sig, at kunden har den nødvendige modenhed til at gennemføre et agilt projekt, herunder at kunden har de nødvendige ressourcer/kompetencer til at kunne deltage hele vejen gennem projektet.
- Sørger for kontinuerlig budgetopdatering og information til kunden undervejs for at undgå prisoverraskelser.
- Accepterer, at kunden altid kan komme ud af kontrakten med et relativt kort varsel.
Flere forsinkelser i udviklings- og implementeringsprojekterne
En anden konklusion i undersøgelsen er, at der er sket en forøgelse af forsinkede udviklings- og implementeringsprojekter. Fra 2020 til 2021 er forsinkelse som den udløsende faktor for en konflikt steget fra 50 % til 74 %. En del af grunden hertil er formentligt COVID-19, der fortsat bliver ved med at spænde ben for det danske erhvervsliv – også IT-leverandørerne. Undersøgelsen viser da også, at 72 % af de adspurgte, der ikke havde oplevet konflikt, trods alt havde oplevet udfordringer med forsinkelse af aftalte leverancer.
Vi må derfor indse, at COVID-19 fortsat er en del af hverdagen. 28 % af leverandørerne svarer, at de i meget høj grad har oplevet konflikter med deres kunder i forbindelse med COVID-19. 30 % af leverandørerne svarer desuden, at deres virksomhed i høj grad har oplevet, at deres projekter er blevet stoppet eller udskudt pga. COVID-19. Dette er en lille stigning fra 2020.
Aktiv kontraktstyring får større udbredelse hos kunderne
En positiv tendens, der kan spottes i undersøgelsen, er en mere aktiv kontraktstyring fra kundernes side. Blandt de adspurgte kunder, der havde oplevet konflikter, var det i 2020 kun 27 %, der sørgede for at følge løbende op på, om deres leverandører opfyldte deres forpligtelser under kontrakten. I 2021 er dette tal steget til 36 %.
Hvad bringer fremtiden?
Skal vi kigge i krystalkuglen og spå om, hvad der kommer til at fylde mest i kundernes digitale strategi i de kommende 12 måneder, er svaret ikke overraskende: IT-sikkerhed og cloudstrategier. Hele 63 % af alle de adspurgte i undersøgelsen svarede, at IT-sikkerhed ville fylde i virksomhedens digitale strategi og 48 % svarede cloud.
Dette fokus på IT-sikkerhed er ikke overraskende, da cybercrime rammer flere og flere danske virksomheder og dermed udgør en større trussel end for bare et par år siden. Samtidig kommer der større bevågenhed hos kunder og offentlige myndigheder på, at deres leverandører er i stand til at sikre, at de data, som de modtager fra deres kunder, ikke kompromitteres.
Hvad kan DAHL hjælpe med?
Hos DAHL er vi klar til at rådgive om de juridiske aspekter af den agile projektmetode og vise dig de typiske faldgruber, og hvad du som leverandør skal være særligt opmærksom på, når du indgår kontrakter om agile projekter.
Herudover har DAHL oprettet et task force for cyber security, som altid står klar til at hjælpe. Har du spørgsmål til udarbejdelse og håndtering af IT-sikkerhedsprocedurer eller anden Risk Management, er du altid velkommen til at kontakte en af DAHLs specialister.