Markante ændringer til markedsføringsloven
Markant ændret bødeniveau, øget gennemsigtighed og skærpede regler når det gælder markedsføring rettet mod børn og unge. Den 1. januar 2022 træder en række ændringer af markedsføringsloven i kraft. Få indsigt i, hvad du som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksom på.
Som erhvervsdrivende skal du være opmærksom på, at der pr. 1. januar 2022 træder en række ændringer af markedsføringsloven i kraft. Vi gennemgår de væsentligste ændringer nedenfor.
Skærpet forbrugerbeskyttelse af børn og unge
Markedsføringsloven regulerer i forvejen handelspraksis rettet mod børn og unge, men med de nye ændringer sker en væsentlig skærpelse.
Det eksisterende forbud mod markedsføring af rusmidler rettet mod personer under 18 år udvides til et generelt forbud mod markedsføring af produkter, der er uegnet til børn og unge under 18 år. Der er tale om en markant udvidelse, hvor det vil være forbudt at markedsføre produkter, som vurderes til at være fysisk skadelige (eks. solarier) såvel som produkter, der vurderes til at være mentalt skadelige for børn og unge under 18 år (eks. sugardating).
Vurderingen af om et produkt er skadeligt vil ske ud fra en konkret vurdering, hvor der bl.a. kan lægges vægt på, om produktet ikke lovligt kan sælges til personer under 18 år, eller om det er velkendt, om produktet påvirker kroppen på uhensigtsmæssig vis.
Der sker også en skærpelse ved brug af sociale medier rettet mod børn. I medfør af de nye regler må der ikke længere bruges børn under 15 år i markedsføring på sociale medier, når markedsføringen er rettet mod børn og unge under 18 år, medmindre anvendelsen indgår i en naturlig sammenhæng, eller hvis der skal vises brug af et produkt.
Dertil må der ikke længere benyttes såkaldte børne-influencere, dvs. profiler på sociale medier, som tilhører eller fremstår som tilhørende børn og unge under 15 år, i den målrettede markedsføring mod børn og unge under 18 år.
Øget gennemsigtighed
Ændringerne af markedsføringsloven skal endvidere øge gennemsigtigheden på flere forskellige områder.
Brugeranmeldelser
Hvis du som erhvervsdrivende anvender brugeranmeldelse af produkter i jeres markedsføring, skal I fremover på en klar og forståelig måde oplyse, hvordan I har sikret jer, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der rent faktisk har anvendt eller købt produkterne.
Det betyder, at oplysningen om, hvorvidt og hvordan den erhvervsdrivende sikrer, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, der faktisk har anvendt eller købt produkterne, nu udgør en væsentlig oplysning, som alle erhvervsdrivende omfattet af markedsføringsloven er forpligtede til at give til forbrugeren, når de giver adgang til brugeranmeldelser af produkter.
Rangering af produkter i søgeresultat
Hvis du i din markedsføring tilbyder forbrugere at søge efter varer og tjenester, der udbydes af forskellige forhandlere eller af forbrugere, er du fremover forpligtet til at informere forbrugeren om de vigtigste parametre, der afgør rangordningen af de produkter, som præsenteres for i søgeresultatet.
Den nye bestemmelse finder ikke anvendelse på erhvervsdrivende, der alene giver mulighed for at søge mellem den erhvervsdrivende egne forskellige produkter.
En ny bødemodel
Sanktionerne for overtrædelser af markedsføringsloven løftes markant ved indførslen af en ny bødemodel.
Til forskel fra tidligere vil en bøde som udgangspunkt blive baseret på baggrund af virksomhedens omsætning, som er inddelt i otte kategorier.
En arbejdsgruppe i forbindelse med lovarbejdet har foreslået følgende niveauer for en generel bødemodel:
Tabel fra lovforslag af 6. oktober 2021 om ændring af lov om markedsføring
Udover den ny bødemodel, indføres der fire konkrete områder, hvor Forbrugerombudsmanden kan udstede administrative bøder.
Disse områder er
- Uberettiget brug af logo og mærker, hvor logoet eller mærket giver forbrugeren en sikkerhed for, at virksomheden giver forbrugeren en særlig beskyttelse, i strid med vildledningsforbuddet.
- Markedsføring af et arrangement eller en begivenhed rettet mod børn og unge under 18 år, og hvor markedsføringen indeholder omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler mod unge og telemarketing uden samtykke.
- Uanmodet telefonisk henvendelse med henblik på direkte markedsføring til en bestemt fysisk person, der enten er på Robinsonlisten, eller som har frabedt sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende.
- Uanmodet elektronisk henvendelse til bestemte aftagere.
Har du spørgsmål?
Hos DAHL følger vi ændringer tæt. Har du eller din virksomhed markedsføringsrelaterede spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte DAHLs eksperter.