Konkursrådet: Ny betænkning om rekonstruktion
Konkursrådet kom den 1. februar 2022 med Betænkning om revision af reglerne om rekonstruktion, herunder implementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet. Betænkningen indeholder udkast til lovbestemmelser, der bl.a. omfatter regler om forebyggende rammer for rekonstruktionsbehandling. Reglerne skal ifølge udkastet træde i kraft den 17. juli 2022.
Forslaget fra Konkursrådet omfatter i hovedtræk:
1. Regler om forebyggende rammer for rekonstruktion
Danmark skal som følge af rekonstruktions- og insolvensdirektivet indføre regler om forebyggende rammer for rekonstruktionsbehandling. Konkursrådet foreslår, at reglerne herom indsættes i konkursloven.
Tidlig varsling
Det er et krav i rekonstruktions- og insolvensdirektivet, at medlemslandene skal sikre, at skyldnerne får adgang til tidlige varslingsmekanismer, som kan påpege forhold, der kan give anledning til sandsynlighed for insolvens.
Konkursrådet finder, at sådanne tidlige varslingsmekanismer bør etableres via Early Warning-programmet. Konkursrådet finder derudover, at domstolene og Erhvervsstyrelsen (samt evt. Skatteforvaltningen) bør foretage tidlig varsling af skyldnere i de tilfælde, hvor skyldnerne reelt er nødlidende. Der bør bruges machine-learning til fremsøgning af de relevante virksomheder/skyldnere.
Indledning af forebyggende rekonstruktionsbehandling
Fysiske og juridiske personer/skyldnere skal kunne anmode om, at der indledes forebyggende rekonstruktionsbehandling, når skyldneren er insolvent, eller skyldneren som følge af økonomiske vanskeligheder har sandsynlighed for at blive insolvent. For så vidt angår fysiske personer, er det alene erhvervsdrivende fysiske personer, der skal kunne anmode om forebyggende rekonstruktionsbehandling. En fysisk person, der ikke er erhvervsdrivende, og som ønsker en ordning med sine kreditorer, bør i stedet ansøge om gældssanering.
Det er alene skyldneren selv, og ikke skyldnerens kreditorer, der kan anmode om indledning af forebyggende rekonstruktionsbehandling.
Der udpeges som udgangspunkt ikke en rekonstruktør eller en regnskabskyndig tillidsmand ved den forebyggende rekonstruktionsbehandling, men skyldneren kan anmode om, at der udpeges en rekonstruktør og en tillidsmand.
Indledning af forebyggende rekonstruktionsbehandling etablerer som udgangspunkt ikke fristdag. Der etableres alene fristdag, hvis skyldneren anmoder om fyldestgørelsesforbud. Fristdagen er da den dag, hvor skifteretten træffer bestemmelse om fyldestgørelsesforbud.
Fyldestgørelsesforbud
Indledning af forebyggende rekonstruktionsbehandling indebærer, som anført, ikke, at der automatisk etableres et fyldestgørelsesforbud. Kreditorer kan derfor fortsat inddrive krav mod skyldneren, herunder også ved indgivelse af konkursbegæring. Er der fremsat et rekonstruktionsforslag, og er der udpeget en rekonstruktør, foreslår Konkursrådet, at en konkursbegæring skal kunne udsættes, indtil det er afgjort, om rekonstruktionsforslaget vedtages og stadfæstes.
Skyldneren kan anmode om, at der etableres fyldestgørelsesforbud, således at der kommer ro omkring rekonstruktionen. En anmodning om fyldestgørelsesforbud anses samtidig for en anmodning om beskikkelse af rekonstruktør.
Fortrinsstilling af krav
Gæld, der stiftes efter indledning af forebyggende rekonstruktionsbehandling, har som udgangspunkt ikke fortrinsstilling. Kravene får alene fortrinsstilling efter § 94, hvis der er udpeget en rekonstruktør, og rekonstruktørern samtykker i gældsstiftelsen.
Omstødelsesregler
Omstødelsesreglerne finder som udgangspunkt ikke anvendelse ved den forebyggende rekonstruktionsbehandling. Årsagen er, at det ikke er sikkert, at en skyldner ved en forebyggende rekonstruktionsbehandling er insolvent. Det kan være, at skyldneren har fået indledt forebyggende rekonstruktion, fordi der foreligger sandsynlighed for insolvens.
Konkursrådet foreslår derfor, at omstødelsesreglerne alene kan anvendes i tilfælde, hvor der stadfæstes et akkordforslag.
Videreførsel af gensidigt bebyrdende aftaler
Konkursrådet foreslår, at skyldneren, hvis der er truffet bestemmelse om fyldestgørelsesforbud, kan videreføre gensidigt bebyrdende aftaler med rekonstruktørens samtykke.
Der bliver herved skabt § 94 niveau for medkontrahentens krav i aftalen. Skyldneren kan på samme måde som ved en almindelig rekonstruktion med rekonstruktørens samtykke opsige en aftale om en løbende ydelse med 1 måneds varsel, hvorefter medkontrahentens krav alene er et § 94 krav tidspunktet for fyldestgørelsesforbuddet og indtil udløb af opsigelsesvarslet.
Rekonstruktionsforslag
Et rekonstruktionsforslag under en forebyggende rekonstruktionsbehandling skal ifølge Konkursrådets forslag indeholde det samme som ved en almindelig rekonstruktionsbehandling. Konkursrådet foreslår i den forbindelse, at der sker en tilføjelse i de almindelige rekonstruktionsregler med et tredje element, således at en rekonstruktion skal indeholde mindst et af følgende elementer:
- tvangsakkord
- virksomhedsoverdragelse
- andre tiltag, der alene eller tilsammen med de øvrige dele af rekonstruktionen medfører, at skyldneren ophører med at være insolvent
Afstemning
Afstemningsreglerne skal ifølge Konkursrådets forslag være de samme ved en forebyggende rekonstruktionsbehandling som ved en almindelig rekonstruktionsbehandling.
Der skal stemmes om rekonstruktionsforslaget, og forslaget er vedtaget, hvis der er et flertal, der stemmer for. Der stemmes efter fordringernes beløb.
Hvis skyldneren ikke er en SMV, eller hvis skyldneren anmoder om det, inddeles fordringshaverne i særskilte afstemningsklasser. Afstemningsklasserne skal afspejle et tilstrækkeligt interessefællesskab. Der stemmes da i hver afstemningsklasse for sig, og rekonstruktionsforslaget er vedtaget, hvis rekonstruktionsforslaget vedtages af et flertal af afstemningsklasserne.
Stadfæstelse
Rekonstruktionsforslaget skal stadfæstes af skifteretten
Tidsforløb
En forebyggende rekonstruktionsbehandling kan maksimalt vare i 1 år.
2. Forslag til andre ændringer
Konkursrådet foreslår også, at der gennemføres andre ændringer i konkursloven. Forslagene vedrører bl.a.
- forslag om, at en tvangsakkord kan omfatte krav på B-skat og acontoindkomstskat, der er forfaldne ved skifterettens modtagelse af forslaget. Derudover mulighed for, at akkorden kan omfatte krav på restskat vedr. det indkomstår, hvor forslaget fremsættes.
- en adgang til at skyldnerens medlemskab af et andelsselskab/en andelsforening kan opsiges, hvorefter indestående skal udbetales senest 3 måneder efter opsigelsen. Det skal gælde både under rekonstruktionsbehandling og konkursbehandling
- en præcisering af, at videreføres en aftale om løbende leverancer med rekonstruktørens samtykke under en rekonstruktionsbehandling eller indtræder konkursboet i en aftale vedr. løbende leverancer, etableres der alene § 94 krav henholdsvis § 93 krav i perioden fra fyldestgørelsesforbuddet/rekonstruktionsbehandlingens indledning/konkursbehandlingens indledning og indtil udløbet af opsigelsesvarslet
- genindførsel af muligheden for at der kan laves en tvangsakkord under en konkurs
3. Ikrafttræden
Betænkningen med forslag til lovbestemmelser er sendt i høring med høringsfrist den 1. marts 2022. Ifølge Konkursrådets forslaget skal reglerne træde i kraft 17. juli 2022.
Vi følger løbende op på forslagets behandling og orienterer herom. Du er desuden altid velkommen til at kontakte vores specialister.