Hvorfor skal vi have en whistleblowerordning?
For mange arbejdspladser er det lovpligtigt at etablere en intern whistleblowerordning, hvor medarbejderne kan indberette mistanke om ulovligheder og andre forhold. En whistleblowerordning kan være et værdifuldt værktøj for både offentlige og private virksomheder – både indadtil og udadtil.
Hvorfor skal man have en whistleblowerordning?
En whistleblowerordning er et vigtigt redskab for alle arbejdspladser, der ønsker at arbejde strategisk og målrettet med at forebygge og afdække alvorlige forhold af eksempelvis økonomisk og kriminel karakter samt seksuel chikane.
Vores erfaring fra mange års drift af whistleblowerordninger er, at indberetninger omhandler alt fra mistanke om bedrageri og underslæb til grove personlige krænkelser og arbejdsmiljøsikkerhed.
For mange arbejdsgivere med flere end 50 medarbejdere er det inden længe lovpligtigt at etablere en intern whistleblowerordning, hvor de ansatte kan indberette viden og mistanke om overtrædelser af dele af EU-retten samt andre alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvorlige forhold.
Det er derfor vigtigt, at virksomheder med 50 eller flere ansatte begynder at tænke på etableringen og indholdet af arbejdspladsen fremtidige whistleblowerordning.
Et værdifuldt værktøj for virksomheden
En whistleblowerordning kan være et værdifuldt værktøj for både offentlige og private virksomheder – både indadtil og udadtil. Det kan indadtil være betryggende for virksomhedens ansatte at vide, at der tages hånd om fejl og forsømmelser i virksomheden. En whistleblowordning kan også være med til at øge virksomhedens troværdighed og omdømme, idet der udadtil signaleres, at virksomheden ønsker ordentlighed inden for virksomhedens grænser.
En whistleblowerordning kan desuden være med til at booste virksomhedens ESG-profil, som grundlæggende handler om, at virksomheder – offentlige som private – skal handle globalt og samfundsmæssigt forsvarligt. Dette gør man blandt andet ved at sætte fokus på risikostyring i forhold til forebyggelse og begrænsning af risici, når det kommer til overholdelse af lovgivning.
Ved at etablere en whistleblowerordning tager arbejdspladsen stilling til, hvordan kortlagte risici skal håndteres, såfremt de mod forventning skulle finde sted. En whistleblowerordning giver således bedre muligheder for at opdage og håndtere konflikter i tide.
Her får du 3 gode råd til, når du skal etablere en whistleblowerordning.
Bliv compliant med DAHL Whistleblower
DAHL tilbyder at etablere whistleblowerordninger og stå for driften heraf inden for en meget attraktiv økonomisk ramme. Vælger du DAHL Whistleblower vil arbejdspladsen få adgang til et egenudviklet whistleblowersystem, som er underlagt allerhøjeste sikkerhed. Løsningen tager højde for de indførte krav med Lov om beskyttelse af whistleblowere og kravene i persondatalovgivningen (GDPR).
Når du får implementeret en whistleblowerordning, er det ikke kun en indberetningsplatform, som I sætter i drift. Som led i etableringen skal der også formuleres retningslinjer og politikker og etableres en whistleblowerenhed, som har ansvaret for whistleblowerordningen og behandlingen af indberetninger. DAHL kan hjælpe dig med at komme i mål.
Alt efter behov og valg af løsning, kan vores erfarne specialister også bistå med administration og behandling af indberetninger. DAHL tilbyder forskellige pakkeløsninger i forhold til etablering og drift af interne whistleblowerordninger. Klik her for at få indblik i de forskellige løsninger.
Vælger du en af DAHLs pakkeløsninger er du sikret, at al håndtering sker på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde og inden for gældende juridiske regelsæt.
Kontakt os endelig for mere information om, hvordan vi konkret kan hjælpe din virksomhed.