Nyheder

Nye regler om bogføring er på vej

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet udkast til forslag til ny bogføringslov og ændring af årsregnskabsloven. Få indsigt i de væsentligste ændringer.

Erhvervsstyrelsen har udarbejdet udkast til forslag til ny bogføringslov og ændring af årsregnskabsloven. Lovforslaget er sendt i høring og forventes fremsat i februar 2022. Af udkastet fremgår, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.

Sigtet med den nye lov er at gennemføre en mere moderne bogføringslov, der tager højde for den udvikling, der har været siden vedtagelsen af den gældende bogføringslov. Lovforslaget er et resultat af en politisk aftale om, at flere virksomheder fremover skal forpligtes til at bruge en revisor med henblik på at styrke regelefterlevelsen hos virksomhederne og modvirke fejl i indberetning af årsrapporter m.v. Det skal ifølge aftalen medvirke til at bekæmpe svindel og skatteunddragelse.

DE VÆSENTLIGSTE ÆNDRINGER I BOGFØRINGSLOVEN

Erhvervsstyrelsens udkast til forslag til ny bogføringslov indeholder en række ændringer af den nugældende bogføringslov. Ændringerne er i hovedtræk:

  • Der indføres krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale for de fleste virksomheder, jf. §§ 5 og 8. Se nærmere herom nedenfor.
  • Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at gennemføre en risikobaseret kontrol med overholdelse af de nye regler for virksomheder omfattet af årsregnskabsloven, der ikke har indsendt deres første årsrapport og virksomheder, der har fravalgt revision, jf. § 11. For at tage stilling til om kravene i loven er overholdt, kan Erhvervsstyrelsen kræve de fornødne oplysninger og det regnskabsmateriale, der er nødvendigt af virksomhedens nuværende og tidligere ledelse og revisor. Erhvervsstyrelsen kan også kræve, at en virksomhed indsender en erklæring afgivet af en godkendt revisor om virksomhedens overholdelse af loven.
  • Definitionen af regnskabsmateriale udvides til nu også at omfatte dokumentation for oplysninger i noterne og ledelsesberetning i årsrapporten og for skøn og vurderinger foretaget ifm. udarbejdelse af årsrapporten.
  • Der indføres et markant højere bødeniveau. Det fremgår af udkastet, at bødeniveauet ved den nugældende bogføringslov har ligget i niveauet 10.000 – 20.000 kr. Erhvervsstyrelsen har i sit udkast indarbejdet et skema, hvor det fremgår, at der med den nye lov vil kunne idømmes bøder på op imod 1,5 mio. kr.
  • Der indføres forenklede krav til virksomhedens beskrivelse af sine procedurer for registrering af transaktioner og opbevaring af regnskabsmateriale. Den nugældende § 14 udgår i den nye bogføringslov og erstattes i stedet af § 4, stk. 2.

Digital opbevaring af bogføringsmateriale

En af de væsentligste ændringer i den kommende bogføringslov er, at der for virksomheder, som har pligt til aflæggelse af årsrapport eller hvis nettoomsætning i to på hinanden følgende år overstiger 300.000, stilles krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale, herunder bilag, i 5 år. Sådanne virksomheder skal desuden opbevare en digital sikkerhedskopi af materialet på betryggende vis. Dette indebærer, at det ikke længere er tilstrækkeligt at opbevare bogføringsmateriale fysisk, eksempelvis i ringbind.

Digital opbevaring er ifølge udkastet til ny bogføringslovs § 2, nr. 6 opbevaring af virksomhedens regnskabsmateriale på et digitalt medie i virksomheden eller hos en tredjepart. Definitionen indebærer, at det ikke er nødvendigt at opbevare bogføringsmaterialet via en udbyder af sådanne tjenester – f.eks. Dinero, E-conomics m.fl. Det vil være tilstrækkeligt, hvis virksomheden opbevarer det lokalt hos virksomheden, så længe materialet er lagret på et digitalt medie. Det kræves dog også, at virksomheden sørger for at opbevare en digital backup af materialet på betryggende vis.

Kravet om digital opbevaring af regnskabsmateriale gælder ikke for virksomheder, der ikke er pligtige til at aflægge årsrapport og ikke har haft en årlig nettoomsætning på over 300.000 kr. i to på hinanden følgende år.

I Erhvervsstyrelsens udkast foreslås det, at kravet om digital opbevaring har virkning for regnskabsmateriale, der vedrører økonomiske transaktioner i regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller derefter, medmindre regnskabsmaterialet allerede forefindes digitalt. Virksomheder, der opbevarer deres regnskabsmateriale fysisk, er derfor ikke nødsagede til at få deres nuværende regnskabsmateriale lagret på et elektronisk medie.

ÆNDRINGER I ÅRSREGNSKABSLOVEN

Erhvervsstyrelsens udkast til ny bogføringslov indeholder også ændringer til årsregnskabsloven. De væsentligste ændringer er:

  • Der indsættes i årsregnskabsloven et nyt § 135, stk. 2. Den nye bestemmelse indebærer, at der indføres krav om revisionspligt for virksomheder med en balancesum på 50 mio. kr. eller derover i to på hinanden følgende år.
  • Det foreslås i udkastet at indføre en ny bestemmelse i årsregnskabslovens § 135, stk. 5. Bestemmelsen indeholder krav om revisorerklæring efter eget valg for virksomheder i risikobrancher med en omsætning på 5-8 mio. kr., der efter gældende regler kan fravælge revision. Som risikobrancher kan f.eks. nævnes vejgodstransport, restauranter, engros- og detailhandel med personbiler, minibusser og varebiler m.fl.
  • Årsregnskabslovens § 68 foreslås ændret, således at virksomheder skal angive det gennemsnitlige antal ansatte, selvom dette er 0.
  • Fristen for indlevering af årsrapporter ændres fra 5 måneder til 6 måneder for virksomheder i regnskabsklasse B og C. Indberetningsfristen for børsnoterede virksomheder fastholdes på 4 måneder efter regnskabsårets udløb, da fristen for offentliggørelse er krævet i henhold til EU’s gennemsigtighedsdirektiv.
  • Der indsættes en ny bestemmelse i § 135 a. Bestemmelsen suspenderer som noget nyt regnskabsklasse B virksomheders mulighed for fravalg af revision, når virksomheden, eller den, der har bestemmende indflydelse over virksomheden, accepterer et bødeforlæg eller dømmes for overtrædelse af hvidvasklovgivningen. I den nugældende bogføringslov suspenderes muligheden for fravalg af revision alene, hvis virksomheden, eller en med bestemmende indflydelse, accepterer en bøde eller dømmes for overtrædelse af selskabslovgivningen, regnskabslovgivningen eller skatte- og afgiftslovgivningen.
  • I § 135 a indsættes også en bestemmelse, der fastslår, at indtræder der en person i virksomhedens ledelse, som inden for de seneste 2 år før sin indtræden har været idømt konkurskarantæne, kan selskabet ikke fravælge revisionspligt, eller hvis en person i virksomhedens ledelse inden for de seneste 2 år er idømt konkurskarantæne.
  • Den nye § 135 a åbner desuden for, at Erhvervsstyrelsen kan påbyde revision, hvis der konstateres væsentlige fejl eller mangler i virksomhedens bogføring.

Kontakt DAHL

Har du spørgsmål til de kommende lovændringer og betydningen for din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte DAHLs specialister. Vi yder professionel rådgivning på området.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne