Nye regler om bogføring er på vej
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet udkast til forslag til ny bogføringslov og ændring af årsregnskabsloven. Få indsigt i de væsentligste ændringer.
Erhvervsstyrelsen har udarbejdet udkast til forslag til ny bogføringslov og ændring af årsregnskabsloven. Lovforslaget er sendt i høring og forventes fremsat i februar 2022. Af udkastet fremgår, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022.
Sigtet med den nye lov er at gennemføre en mere moderne bogføringslov, der tager højde for den udvikling, der har været siden vedtagelsen af den gældende bogføringslov. Lovforslaget er et resultat af en politisk aftale om, at flere virksomheder fremover skal forpligtes til at bruge en revisor med henblik på at styrke regelefterlevelsen hos virksomhederne og modvirke fejl i indberetning af årsrapporter m.v. Det skal ifølge aftalen medvirke til at bekæmpe svindel og skatteunddragelse.
DE VÆSENTLIGSTE ÆNDRINGER I BOGFØRINGSLOVEN
Erhvervsstyrelsens udkast til forslag til ny bogføringslov indeholder en række ændringer af den nugældende bogføringslov. Ændringerne er i hovedtræk:
- Der indføres krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale for de fleste virksomheder, jf. §§ 5 og 8. Se nærmere herom nedenfor.
- Erhvervsstyrelsen får hjemmel til at gennemføre en risikobaseret kontrol med overholdelse af de nye regler for virksomheder omfattet af årsregnskabsloven, der ikke har indsendt deres første årsrapport og virksomheder, der har fravalgt revision, jf. § 11. For at tage stilling til om kravene i loven er overholdt, kan Erhvervsstyrelsen kræve de fornødne oplysninger og det regnskabsmateriale, der er nødvendigt af virksomhedens nuværende og tidligere ledelse og revisor. Erhvervsstyrelsen kan også kræve, at en virksomhed indsender en erklæring afgivet af en godkendt revisor om virksomhedens overholdelse af loven.
- Definitionen af regnskabsmateriale udvides til nu også at omfatte dokumentation for oplysninger i noterne og ledelsesberetning i årsrapporten og for skøn og vurderinger foretaget ifm. udarbejdelse af årsrapporten.
- Der indføres et markant højere bødeniveau. Det fremgår af udkastet, at bødeniveauet ved den nugældende bogføringslov har ligget i niveauet 10.000 – 20.000 kr. Erhvervsstyrelsen har i sit udkast indarbejdet et skema, hvor det fremgår, at der med den nye lov vil kunne idømmes bøder på op imod 1,5 mio. kr.
- Der indføres forenklede krav til virksomhedens beskrivelse af sine procedurer for registrering af transaktioner og opbevaring af regnskabsmateriale. Den nugældende § 14 udgår i den nye bogføringslov og erstattes i stedet af § 4, stk. 2.
Digital opbevaring af bogføringsmateriale
En af de væsentligste ændringer i den kommende bogføringslov er, at der for virksomheder, som har pligt til aflæggelse af årsrapport eller hvis nettoomsætning i to på hinanden følgende år overstiger 300.000, stilles krav om digital opbevaring af regnskabsmateriale, herunder bilag, i 5 år. Sådanne virksomheder skal desuden opbevare en digital sikkerhedskopi af materialet på betryggende vis. Dette indebærer, at det ikke længere er tilstrækkeligt at opbevare bogføringsmateriale fysisk, eksempelvis i ringbind.
Digital opbevaring er ifølge udkastet til ny bogføringslovs § 2, nr. 6 opbevaring af virksomhedens regnskabsmateriale på et digitalt medie i virksomheden eller hos en tredjepart. Definitionen indebærer, at det ikke er nødvendigt at opbevare bogføringsmaterialet via en udbyder af sådanne tjenester – f.eks. Dinero, E-conomics m.fl. Det vil være tilstrækkeligt, hvis virksomheden opbevarer det lokalt hos virksomheden, så længe materialet er lagret på et digitalt medie. Det kræves dog også, at virksomheden sørger for at opbevare en digital backup af materialet på betryggende vis.
Kravet om digital opbevaring af regnskabsmateriale gælder ikke for virksomheder, der ikke er pligtige til at aflægge årsrapport og ikke har haft en årlig nettoomsætning på over 300.000 kr. i to på hinanden følgende år.
I Erhvervsstyrelsens udkast foreslås det, at kravet om digital opbevaring har virkning for regnskabsmateriale, der vedrører økonomiske transaktioner i regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller derefter, medmindre regnskabsmaterialet allerede forefindes digitalt. Virksomheder, der opbevarer deres regnskabsmateriale fysisk, er derfor ikke nødsagede til at få deres nuværende regnskabsmateriale lagret på et elektronisk medie.
ÆNDRINGER I ÅRSREGNSKABSLOVEN
Erhvervsstyrelsens udkast til ny bogføringslov indeholder også ændringer til årsregnskabsloven. De væsentligste ændringer er:
- Der indsættes i årsregnskabsloven et nyt § 135, stk. 2. Den nye bestemmelse indebærer, at der indføres krav om revisionspligt for virksomheder med en balancesum på 50 mio. kr. eller derover i to på hinanden følgende år.
- Det foreslås i udkastet at indføre en ny bestemmelse i årsregnskabslovens § 135, stk. 5. Bestemmelsen indeholder krav om revisorerklæring efter eget valg for virksomheder i risikobrancher med en omsætning på 5-8 mio. kr., der efter gældende regler kan fravælge revision. Som risikobrancher kan f.eks. nævnes vejgodstransport, restauranter, engros- og detailhandel med personbiler, minibusser og varebiler m.fl.
- Årsregnskabslovens § 68 foreslås ændret, således at virksomheder skal angive det gennemsnitlige antal ansatte, selvom dette er 0.
- Fristen for indlevering af årsrapporter ændres fra 5 måneder til 6 måneder for virksomheder i regnskabsklasse B og C. Indberetningsfristen for børsnoterede virksomheder fastholdes på 4 måneder efter regnskabsårets udløb, da fristen for offentliggørelse er krævet i henhold til EU’s gennemsigtighedsdirektiv.
- Der indsættes en ny bestemmelse i § 135 a. Bestemmelsen suspenderer som noget nyt regnskabsklasse B virksomheders mulighed for fravalg af revision, når virksomheden, eller den, der har bestemmende indflydelse over virksomheden, accepterer et bødeforlæg eller dømmes for overtrædelse af hvidvasklovgivningen. I den nugældende bogføringslov suspenderes muligheden for fravalg af revision alene, hvis virksomheden, eller en med bestemmende indflydelse, accepterer en bøde eller dømmes for overtrædelse af selskabslovgivningen, regnskabslovgivningen eller skatte- og afgiftslovgivningen.
- I § 135 a indsættes også en bestemmelse, der fastslår, at indtræder der en person i virksomhedens ledelse, som inden for de seneste 2 år før sin indtræden har været idømt konkurskarantæne, kan selskabet ikke fravælge revisionspligt, eller hvis en person i virksomhedens ledelse inden for de seneste 2 år er idømt konkurskarantæne.
- Den nye § 135 a åbner desuden for, at Erhvervsstyrelsen kan påbyde revision, hvis der konstateres væsentlige fejl eller mangler i virksomhedens bogføring.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til de kommende lovændringer og betydningen for din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte DAHLs specialister. Vi yder professionel rådgivning på området.