Nyheder

DILEMMA: Hvor længe tør bestyrelsen udskyde investeringerne i grøn omstilling og bæredygtighed?

Der har været holdt mange skåltaler om social ansvarlighed, grøn omstilling og bæredygtighed i de sidste år, og det har været lidt en ”gratis omgang” for mange virksomheder at fremstå ansvarlige. Men lige om lidt bliver det alvor, og før vi ser os om, kan det true mange virksomheders markedsposition og måske endda eksistensgrundlag, hvis de ikke kan dokumentere deres ansvarlighed. Hvordan skal bestyrelsen forholde sig til ESG?

Det er et spørgsmål om tid, før alle bestyrelser bliver nødt til at forholde sig konkret til grøn omstilling og bæredygtighed, for ikke at gamble med virksomhedens markedsposition.

Når vi kigger ind i Europakommissionens nylige reguleringer og krav til rapportering på området for Environmental Social Governance, bedre kendt som ESG, er der ingen tvivl om, at ESG kommer til at stå højt på dagsordenen hos rigtigt mange virksomheder - virksomheder, der er mere eller mindre uforberedte.

Det kommer blandt andet til udtryk i EU-direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), som vil udvide de gældende krav i Årsregnskabsloven. Med direktivet bliver kredsen af virksomheder, som er omfattet, udvidet. Samtidig bliver der stillet langt større krav til rapporteringsforpligtelsen.

Selvom man ikke som virksomhed er omfattet af CSRD, bliver man indirekte ramt, da alle banker, store virksomheder og internationale koncerner bliver omfattet. Derudover skal banker og investeringsselskaber leve op til den såkaldte Taksonomiforordning, som har til formål at fremme bæredygtige investeringer.

I den sammenhæng er der hos investeringsselskaber og banker en reel bekymring for, om virksomheder, der ikke køber ind på ESG-agendaen, fortsat vil være levedygtige. Investeringsselskaber vil derfor ofte acceptere lavere afkast i ”bæredygtige investeringer”, og banker vil i dag hellere låne penge ud til ”grønne” virksomheder.

Dette har helt lavpraktisk indflydelse på mange små og mellemstore virksomheder, fordi:

  1. det bliver dyrere at låne penge i banken,
  2. det bliver mere problematisk at få investeringer, og
  3. det kan i sidste ende få stor betydning virksomheds værdi ved et salg, hvis virksomheden ikke kan dokumentere sin ansvarlighed.

Lige nu er det udfordrende at måle og veje ESG-nøgletal. Selvom Erhvervsstyrelsen giver mulighed for at indberette ESG-nøgletal i forbindelse med indlevering af selskabets årsrapport, er der endnu ikke en enkelt, bredt anerkendt metode og definition, man kan læne sig op ad. Men dette er meget snart på plads, og allerede i dag er der modeller, der nyder betydelig anerkendelse, og som virksomheder med stor fordel bør implementere.

Uret tikker – også i bestyrelseslokalet

Selvom man ikke behøver en krystalkugle for at spå om denne fremtid, vil ESG først blive et emne på dagsordenen i nogle bestyrelseslokaler, når det allerede er for sent. Vi ser det i dag hos flere virksomheder, som får et wake-up call, når de bliver mødt af krav fra kunder, slutforbrugere, investorer og banker, som gerne vil kende virksomhedens aktuelle ESG-status.

Eksempelvis ser vi leverandører til globale spillere som IKEA og JYSK, som bliver mødt med krav til deres ESG-politik, og afkræves dokumentation for, at politikken ikke bare er fine ord, men at der faktisk også rykkes – ikke mindst på bæredygtighed.

Et andet eksempel er slutbrugere, som følger og driver klimadagsordenen. De stiller massive krav til bæredygtighed og samfundsansvar, som de udtrykker gennem deres adfærd. Vi ser derfor, at forbrugsmønstre i højere grad skubber virksomhedernes dokumentationskrav til ESG end den politiske udvikling. Og det er de store spillere på detailmarkedet naturligvis opmærksomme på – og derfor bliver deres hylder stille og roligt renset for produkter fra virksomheder, der endnu ikke har forstået betydningen af at dokumentere ESG.

Anbefalinger til bestyrelsen

Opbygning af et complianceprogram

Til at begynde med, skal arbejdet med ESG have ejerskab i virksomheden, hvorfra der skal udarbejdes en strategi med konkrete mål, som virksomheden vil arbejde med. Herigennem bliver ESG en del af virksomhedens forretningsmodel.

Til at understøtte strategien skal der udarbejdes politikker, risikovurderinger og KPI’er, som skal samles i et ledelsessystem. Herved bliver det muligt at følge op på, at politikkerne bliver overholdt, og der kan løbende rapporteres til ledelsen og eksterne samarbejdspartnere.

Anvendelse af IT-understøttelse

Det er vores erfaring, at muligheden for at opnå succes med sit arbejde med ESG-compliance, bliver væsentlig højere, hvis virksomheden anvender IT-systemer til at understøtte arbejdet med compliance.

Der findes i dag gode IT-systemer, som digitaliserer processerne og derved gør det nemmere at dokumentere arbejdet med ESG.

Rapportering i årsrapporten   

Når ledelsessystemet for ESG er implementeret, bør man overveje at dokumentere det i årsrapporten, så kunder, investorer og pengeinstitutter kan se, at virksomheden arbejder strategisk med ESG-området.

Det vil typisk være

  • miljøforhold, herunder virksomhedens arbejde med at reducere klimapåvirkningen ved virksomhedens aktivitet, 
  • sociale og personalemæssige forhold, 
  • forhold vedrørende respekt for menneskerettigheder og  
  • bekæmpelse af korruption og bestikkelse. 

Virksomheder skal dog være opmærksom på, at begynder virksomheden først at offentliggøre ESG-nøgletal skal det ske i overensstemmelse med Årsregnskabslovens § 53 stk.1. Det betyder blandt andet, at der også skal redegøres for, hvordan man har målt og indregnet de nøgletal, der nu figurerer i årsrapporten.

Læs Erhvervsstyrelsens vejledning om indberetning af ikke-finansielle nøgletal.

Pas på greenwashing

Det er fristende at smykke sig med lånte fjer eller offentliggøre miljømæssige fremskridt, som man i virkeligheden tog for mange år siden.

Det kan have store negative konsekvenser. Dels giver det kommercielt bagslag i langt højere grad end, hvis man bare helt lader være med at prøve, og dels har Forbrugerombudsmanden sat betydelige ressourcer af til at komme greenwashing til livs.

Er man i tvivl, er der god hjælp at hente i Forbrugerombudsmandens kvikguide, der kan læses her . Der er blandt andet helt klare regler for, hvornår noget må markedsføres som ”genanvendeligt”, ”bæredygtigt” eller ”miljøvenligt”.

DAHL kan hjælpe

Hos DAHL har vi flere eksperter inden for Compliance-området. Vi hjælper løbende vores klienter med at få etableret ESG-ledelsessystemer med politikker, kontroller, årshjul og afrapporteringsmodeler. Endvidere kan vi også hjælpe med at anvise gode IT-systemer, som vi har erfaring med at anvende i arbejdet med ESG-compliance.

Såfremt du har spørgsmål til ESG-compliance, er du meget velkommen til at kontakte vores compliance team.

DAHL BoardExcellence® - nyttig viden om bestyrelsesarbejde

Denne artikel er en del af vores DILEMMA-serie, som belyser nogle af de problemstillinger, der kan opstå i et ellers velfungerende samarbejde mellem bestyrelse og direktion. Ordet ”dilemma” stammer fra græsk og udtrykker den situation, at en person skal træffe et valg, typisk mellem to eller flere lige gode eller lige ringe muligheder. Dilemma løses som oftest gennem ledelse. Det juridiske regelsæt er ofte ude af stand til at anvise en vej i løsningen af de konflikter, der udspringer heraf.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne