Vi holder dig ajour med juridiske nyheder, tendenser og ledelsesperspektiver, som måske kan påvirke agendaen i din virksomhed.
Hvordan anvender man informationen fra et visitkort i overensstemmelse med de gældende regler for markedsføring og databeskyttelsesret? Vi har samlet fire opmærksomhedspunkter her.
Markant ændret bødeniveau, øget gennemsigtighed og skærpede regler når det gælder markedsføring rettet mod børn og unge. Den 1. januar 2022 træder en række ændringer af markedsføringsloven i kraft. Få indsigt i, hvad du som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksom på.
Erhvervsstyrelsen skruer op for cookie-tilsyn. Er du som ejer af en hjemmeside opmærksom på reglerne om samtykke, klassificering af cookies og ikke mindst din oplysningspligt? De tekniske plug’n’play løsninger er ikke altid nok.
Forbrugerombudsmanden har endnu en gang politianmeldt en influencer, der ikke tydeligt har markeret sine opslag på Instagram som reklame. Det er den sjette influencer, Forbrugerombudsmanden politianmelder, og det ser altså ud til, at det stadig ikke er alle, der har helt styr på reglerne for brug af influencere til markedsføring. Men hvem har ansvaret for, at en reklamemarkering er tilstrækkelig?
Mange virksomheder investerer i gode sælgere med talegaverne i orden. Men du og dine sælgere skal sikre jer, at I kun ringer til forbrugere, der har givet gyldigt samtykke til telefoniske henvendelser. I to nye sager har Forbrugerombudsmanden uddelt store bøder og politianmeldt to virksomheder for ulovligt telefonsalg. Få indsigt i sagerne og vores anbefalinger, så du ikke falder i samme fælde.
Som virksomhedsejer skal du være særligt påpasselig, når du udformer reklamer med tilbud og priser. I tre nye sager har Forbrugerombudsmanden uddelt store bøder og politianmeldt virksomheder for at være vildledende i markedsføringen af produktegenskaber og priser. Få indsigt i sagerne, så du ikke falder i samme fælde og dermed risikerer bøder og i værste fald at skade dit image.
Influencers kan være et effektivt værktøj i din virksomheds markedsføringsstrategi. Der er dog en række forhold, du skal være opmærksom på ved brugen af influencers, også når det gælder markedsføring af fødevarer.
Forbrugerombudsmanden har igen politianmeldt en influencer, der ikke tydeligt har markeret opslag på Instagram som reklame. Politianmeldelsen blev indgivet på baggrund af flere klager fra forbrugere. Noget tyder altså på, at forbrugerne i højere grad efterspørger mere gennemsigtighed, når influencere fungerer som markedsføringskanal for virksomheder. Som virksomhed bør I sikre jer, at jeres brug af influencer marketing ikke bliver dyrere end højest nødvendigt – både kommercielt, imagemæssigt og økonomisk.