Vi holder dig ajour med juridiske nyheder, tendenser og ledelsesperspektiver, som måske kan påvirke agendaen i din virksomhed.
EU-Kommissionen har netop vedtaget et forslag til et nyt direktiv, der har til formål at sikre gennemsigtighed og troværdighed i kommunikationen af miljømæssige påstande.
Influencer marketing kan være en guldgrube for virksomheder, der leder efter effektiv markedsføring. Men pas på skjult reklame! Ansvaret er nemlig også dit som virksomhed.
Hvordan anvender man informationen fra et visitkort i overensstemmelse med de gældende regler for markedsføring og databeskyttelsesret? Vi har samlet fire opmærksomhedspunkter her.
Markant ændret bødeniveau, øget gennemsigtighed og skærpede regler når det gælder markedsføring rettet mod børn og unge. Den 1. januar 2022 træder en række ændringer af markedsføringsloven i kraft. Få indsigt i, hvad du som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksom på.
Erhvervsstyrelsen skruer op for cookie-tilsyn. Er du som ejer af en hjemmeside opmærksom på reglerne om samtykke, klassificering af cookies og ikke mindst din oplysningspligt? De tekniske plug’n’play løsninger er ikke altid nok.
Forbrugerombudsmanden har endnu en gang politianmeldt en influencer, der ikke tydeligt har markeret sine opslag på Instagram som reklame. Det er den sjette influencer, Forbrugerombudsmanden politianmelder, og det ser altså ud til, at det stadig ikke er alle, der har helt styr på reglerne for brug af influencere til markedsføring. Men hvem har ansvaret for, at en reklamemarkering er tilstrækkelig?
Mange virksomheder investerer i gode sælgere med talegaverne i orden. Men du og dine sælgere skal sikre jer, at I kun ringer til forbrugere, der har givet gyldigt samtykke til telefoniske henvendelser. I to nye sager har Forbrugerombudsmanden uddelt store bøder og politianmeldt to virksomheder for ulovligt telefonsalg. Få indsigt i sagerne og vores anbefalinger, så du ikke falder i samme fælde.
Som virksomhedsejer skal du være særligt påpasselig, når du udformer reklamer med tilbud og priser. I tre nye sager har Forbrugerombudsmanden uddelt store bøder og politianmeldt virksomheder for at være vildledende i markedsføringen af produktegenskaber og priser. Få indsigt i sagerne, så du ikke falder i samme fælde og dermed risikerer bøder og i værste fald at skade dit image.