DAHLs Revisorkonference 2024

DAHLs Revisorkonference

Deltag i DAHLs Revisorkonference d. 17.-18. september 2024 - to dage med fagligt indhold skræddersyet til revisorer.

Kom med, når vi traditionen tro indbyder til en todages konference skræddersyet til revisorer.

På Revisorkonferencen vil du opleve vedkommende og aktuelle oplæg. Indholdet fastsættes på baggrund af ønsker fra tidligere deltagere samt emner, som vores specialister vurderer, bliver særligt relevante for revisorer, f.eks. på baggrund af nyeste lovgivning og praksisændringer.

DAHL sørger for som arrangør at levere indhold af højeste faglige aktualitet og udbytte fra topengagerede oplægsholdere.

Deltager du begge dage, indbringer konferencen dig hele 14 kursuspoint med spændende og varierende oplæg om f.eks. skat, moms og afgifter, fast ejendom, selskabsret, private client og meget, meget mere!

Førstedagens faglige program afrundes med et fælles og anderledes oplæg med en spændende foredragsholder. I år får vi glæde af Casper Guldager, der vil fortælle om aktuelle tendenser inden for kunstig intelligens, du som revisor aktivt kan få glæde af i dit daglige arbejde.

Har du brug for lidt frisk luft efter det faglige program den første dag, er der rig mulighed for en løbe- eller gåtur i det naturskønne Vejle Ådal. Du kan også bruge tiden til vin- og champagnesmagning, hvor der er lagt op til at netværke med de andre deltagere.

Vi afslutter første dag med middag for alle deltagere, inden vi fortsætter med flere indsigtsgivende oplæg på andendagen.

Vi håber at se eller gense en masse engagerede deltagere, der igen i år vil bidrage til konferencen med deling af egne erfaringer, kritiske spørgsmål og godt humør.

Vi glæder os til at se dig til DAHLs Revisorkonference 2024.

Ja tak, jeg vil gerne tilmelde mig DAHLs Revisorkonference 2024

Udfyld formularen nedenfor for at tilmelde dig DAHLs Revisorkonference 2024. Med denne registrering accepterer du, at vi sender dig yderligere information om konferencen samt relevant markedsføringsmateriale vedrørende skat, moms og afgifter.

Vi glæder os til at se dig.

Hvor meget ønsker du at deltage? *
Dag 1 fra 09:15
Dag 1 fra 10:55
Dag 1 fra 13:10
Dag 1 fra 14:50
Dag 2 fra 09:00
Dag 2 fra 10:40
Dag 2 fra 12:50
Dag 2 fra 14:30
Ønsker du kursusbevis?

Klik her for at læse vores privatlivspolitik.

Hvis du oplever problemer med tilmelding, så kontakt venligst Jesper Møller Sibbern på jmh@dahllaw.dk

Dag 1

Tirsdag den 17. september 2024

08.30
Morgenmad og check-in

09.00
Velkomst v/advokat Bent Ramskov

09.15
HOLD 1: Dødsboskifte, gaver og skat

Indlægget vil berøre en række emner om skatte- og afgiftsmæssige spørgsmål ved dødsboskifte og gaver.

Du kan glæde dig til at blive opdateret på emner som:

  • Ændringer i reglerne om boafgift
  • Dødslejegavers behandling i forhold til dødsboer, skattepligt og boafgiftsgrundlaget
  • Familielånsbehandling i dødsboer
  • Nyeste status på 15%/20%-reglen
  • Nyere afgørelser om skattemæssig succession
  • Kan man indhente bindende svar i dødsboer?

v/advokat Jens H. Bangsgaard og advokat Malene Britt Hansen

HOLD 2: Revisors samarbejde med M&A-advokaten

Vi dykker ned i mulighederne og fordelene ved revisors samarbejde med advokaten i en M&A-transaktion

Her vil du især blive klogere på emner, der kombinerer arbejdet med virksomhedsoverdragelser - leveret fra M&A-advokater med fokus på revisors rolle, herunder:

  • Salgsmodning
  • Earn-out-problematikker
  • Stay-on-problematikker
  • Løbende ydelse (LL §12 B)
  • Model for reinvestering

v/advokat Albert Kusk og advokat Mads Rossen

10.40
Pause

10.55

Hold 3: Fast diftssted

En hjemmearbejdsplads kan medføre, at en udenlandsk virksomhed etablerer fast driftssted i Danmark, eller at en dansk virksomhed etablerer fast driftssted i udlandet. Fast driftssted og ledelsessæde bliver mere og mere relevante med arbejde på tværs af landegrænser.

Indlægget vil bl.a. behandle:

  • Begrebet fast driftssted
  • Hovedregel om fast forretningssted
  • OECD’s modeloverenskomst ift. arbejde på tværs af grænser
  • Specifikke brancher herunder hjemmekontor
  • Begrebet ledelsens sæde
  • Hovedregel om ledelsens sæde
  • Skattemæssige konsekvenser ved fast driftssted og ledelsens sæde

v/advokat Bent Ramskov og advokat Siw Ryan

Hold 4: Warrants og medarbejderaktier

Warrants og medarbejderaktier bliver ofte anvendt som incitamentsordninger i virksomhedernes kamp for at tiltrække og fastholde de rigtige og bedste medarbejdere.

IT-advokat Frederik Bruhn og skatteadvokat Simon Clark fortæller om praktiske og juridiske forhold vedrørende warrants og medarbejderaktier, særligt i forhold til:

  • Fordele ved warrants i forhold til andre incitamentsordninger
  • Hvilke forhold er særligt vigtige at tage stilling til?
  • Hvordan implementeres et warrantprogram?
  • Hvad kan lade sig gøre i forhold til ansættelsesret?
  • Hvordan håndteres warrants skattemæssigt?

v/advokat Simon Clark og advokat Frederik Bruhn

12.20

Frokostpause

13.10

HOLd 5: Ejendomsvurderinger og ejendomsskatter – en status

Ejendomsskatteloven er trådt i kraft 1. januar 2024. Lovreguleringen indeholder en række forandringer og beregninger af rabat for 2024 og processen kører i meget varierende tempo.

Vi giver dig derfor et overblik over:

  • Særlige punkter, du skal være opmærksom på som revisor
  • Hvor langt er processen med ejendomsvurderinger og de forskellige ejendomskategorier?
  • Hvad skal der sættes fokus på fra en rådgivers synsvinkel?

v/advokat Poul Jensen, advokat Mikkel Fisker, advokat Mette Houborg og advokat Bent Ramskov

Hold 6: Den gode kommercielle kontrakt

En god kontrakt er alfa og omega for et succesfuldt samarbejde. Vi har sammensat et indsigtsgivende oplæg om netop den gode kontrakt fra et kommercielt synspunkt.

Vi vil bl.a. komme ind på:

  • Optimering af bundlinjen gennem kommercielle kontrakter
  • Kontraktindgåelse og kontraktbrud
  • Ansvar over for leverandør vs. kunder

v/advokat Kim Ricken Jørgensen og advokat Jens Mathias Søgaard Olesen

14.35

Kaffepause

14.50

HOLD 7: Ny lov om afgift på CO₂-kvoter

Den grønne omstilling er i fokus på politisk niveau med overordnede målsætninger om at nedbringe CO2-udledningen. I løbet af foråret 2024 kommer der yderligere lovregulering af området for CO2-kvoter og afgiftssatser.

Vi dykker ned i de forventninger, der er, til området, bl.a. med fokus på:

  • Overblik over området efter september 2024
  • Hvilken indflydelse får reguleringen på afgift og skattebetaling?
  • Hvordan påvirkes investeringer inden for de enkelte erhverv?

v/advokat Bent Ramskov, advokatfuldmægtig Ida Marie Høy Jepsen og advokatfuldmægtig Christoffer Stubkjær

HOLD 8: Seneste nyt inden for ansættelsesretten

Ansættelsesretten er i konstant udvikling, og det seneste år er ingen undtagelse. Som arbejdsgiver skal man være opmærksom på at ajourføre sig med de nyeste regler, så man sikrer sine medarbejdere og sig selv som arbejdsgiver.

Vi har samlet de nyeste nedslagspunkter, som du skal være opmærksom på som arbejdsgiver, bl.a.:

  • Nye regler om registrering af arbejdstid
  • Nye, særlige barselsregler, herunder soloforældre, sociale forældre og forældre til tvillinger, mv.
  • Seneste praksis og tendenser inden for ansættelsesretten

v/advokat Søren Ole Nielsen, advokat Ditte Tejlmand og advokatfuldmægtig Martin Brammer Adsersen

16.15
Pause

16.30
FÆLLES OPLÆG: Hvordan opnår du superheltekræfter med GenA? v/Casper Guldager

Bliv skarp på, hvordan du aktivt kan bruge generativ AI (kunstig intelligens, der producerer nyt indhold) i dit arbejde som revisor. Forstå aktuelle tendenser inden for AI, og udvid din horisont ift. brugen af forskellige typer af AI, så dit arbejde boostes af AI frem for at bremses.

17.30
Dagens faglige program slutter

18.00
Champagne- og vinsmagning (deltagelse er frivilligt)

19.15
Middag

Dag 2

Onsdag den 18. september 2024

07.00
Morgenmad og check-ud

09.00
Hold 9: Aktuel selskabsret

Rigtig mange driver virksomhed i selskabsform. For denne kategori af virksomheder er selskabsloven central.

For at sikre det størst mulige udbytte, sker udvælgelsen af emner ud fra en praktisk synsvinkel, hvor vi fokuserer på det, der har størst betydning for virksomheden og dens rådgivere.

På dette indlæg gennemgår vi:

  • Seneste lovændringer på det selskabsretlige område
  • Nyeste praksis fra domstolene, Erhvervsankenævnet og Erhvervsstyrelsen

v/advokat Bent Ramskov og advokat Rebekka Kjær Jacobsen

Hold 10: Gældssanering – en ofte overset disciplin for revisorer

Hvad skal du som revisor være opmærksom på, når det gælder gældssanering?

Udover en lyngennemgang af de 10 væsentligste spørgsmål om gældssanering samt de 5 væsentligste årsager til, at tidligere virksomheder kommer i klemme ved afvikling, introducerer dette oplæg dig også til emner som:

  • Hvad skal du være opmærksom på ved afvikling af erhvervsvirksomhed?
  • Løbende indberetninger til offentlige myndigheder
  • Sikring af revisionsspor
  • Ansvar ved drift efter håbløsheds(tids)punktet
  • Pas på med ”frivillig” tvangsopløsning
  • Pas på med risikoen for konkurskarantæne

v/advokat Jens Paulsen

10.25
Pause 

10.40
Hold 11: Genoptagelse

Når der er selvangivet for et indkomstår, og det selvangivne skal ændres, skal dette ske ved anmodning om genoptagelse.

På dette oplæg kan du blive klogere på:

  • Hvad er kravene til en ordinær genoptagelse?
  • Hvornår kan man bede om ekstraordinær genoptagelse?
  • Hvilke frister skal der iagttages for at begære genoptagelse?
  • Hvad er lille-frist-reglen?

Herigennem giver vi et samlet overblik over reglerne for genoptagelse af skatte- og afgiftssager.

v/advokat Simon Clark, advokat Maria Hygum Fleischer og advokatfuldmægtig Niels Langager

Hold 12: Pas på du ikke brænder fingrene på markedsføringsretten – store bøder for selv de mindste ting

Forbrugerombudsmanden har udstedt mange - ofte store - bøder for overtrædelse af markedsføringsloven de seneste år. Bøderne udstedes ofte for overtrædelse af spam-forbuddet, for vildledning, for udokumenteret brug af miljøudsagn (grøn markedsføring), for skjult reklame og for ulovlig prismarkedsføring.

Vi dykker ned i faldgruberne, som du bør undgå, inden for bl.a.:

  • Spam
  • Grøn markedsføring
  • Prismarkedsføring
  • Vildledning og skjult reklame
  • Markedsføring via sociale medier

v/advokat Claes Wildfang og advokat Søren Wolder

12.05
Frokostpause

12.50
Hold 13: Moms ved virksomhedsoverdragelser

Få et overblik over de momsretlige forhold ved virksomhedsoverdragelser.

Til dette oplæg kan du bl.a. blive klogere på emner som: 

  • Hvad er en virksomhedsoverdragelse i momsmæssig henseende?
  • Betingelserne for, at en virksomhedsoverdragelse er momsfri
  • Moms ved omstruktureringer

v/advokat Maria Hygum Fleischer og advokatfuldmægtig Christoffer Stubkjær

Hold 14: Gældsbreve - hvor svært kan det være?

Mange overdragelser af aktiver berigtiges ved at køber udsteder et gældsbrev. Selvom et gældsbrev er et typisk instrument, der er anvendt over mange år, har den seneste praksis vist, at der opstår nye udfordringer så som:

  • Hvornår holder kurs 100 på et gældsbrev, og hvad sker der, hvis det ikke holder?
  • Hvordan beskattes et non-recourse lån hos debitor og kreditor? Kan det anvendes og hvornår?
  • Hvordan behandles gældsbreve mellem fysiske personer (evt. VSO) og selskaber?
  • Hvilke vilkår skal der fastsættes for et gældsbrev?

v/advokat Bent Ramskov, advokat Malene Britt Hansen og advokat Mette Houborg

14.15
Kaffepause

14.30
Hold 15: Hvordan sikrer man de andre børn i forbindelse med et generationsskifte?

Et generationsskifte kan være aktivt og/eller passivt. Ved aktivt forstås, at den, man generationsskifter til, deltager i driften, mens der ved passivt forstås, at den, man generationsskifter til, ikke deltager i den daglige drift.

Vi sætter fokus på:

  • Vælger man at generationsskifte til et aktivt barn, kan der være “de andre børn”, der ikke involveres
  • Hvordan kan “de andre børn” kompenseres?
  • Hvilke værktøjer er der i levende live?
  • Hvilke værktøjer er der ved død?
  • Hvordan sikrer man, at virksomheden ikke ”presses” af de andre børn?
  • Hvordan sikrer man balancen i familien?

v/advokat Bent Ramskov, advokat Malene Britt Hansen og advokat Siw Ryan

Hold 16: Lønmodtagere og insolvente arbejdsgivere - revisors fokuspunkter

Hvad skal du som rådgiver være opmærksom på, når det gælder insolvente arbejdsgivere? Der er f.eks. ikke “frit valg på alle hylder” ved valg af lønmodtagere omfattet af virksomhedsoverdragelse ved konkurs- og rekonstruktionsbehandling.

Udover svar på dette, kan du bl.a. blive klogere på:

  • Ophører loyalitetspligten ved en arbejdsgivers insolvensbehandling?
  • Hvilke lønmodtagere og hvilke lønmodtagerkrav kan opnå LG-dækning?
  • Særlige udfordringer for medarbejderaktionærer med ejerandele i niveau 5-15 %
  • Særlige udfordringer for direktører i insolvente virksomheder

v/advokat Jens Paulsen

16.00
Fælles afslutning 

16.15
Farvel og tak

Målgruppe

Konferencen retter sig mod revisorer. 

Formål

Formålet er at give revisorer et fagligt brush up målrettet den enkelte revisors aktuelle faglighed og behov.

Indhold

Vi bestræber os på at skræddersy konferencens indhold, så det retter sig bedst muligt mod dig og din faglighed. Konferencens indhold vil derfor spænde bredt og være opdelt i mindre hold den overvejende del af tiden - du tilmelder dig de kurser, der matcher dine interesser, kvalifikationer og behov.

Kursuspoint og -bevis

  • For deltagelse i hele kurset: 14 point
  • For deltagelse dag 1: 7 point
  • For deltagelse dag 2: 7 point

Forplejning, mv.

Begge dage serveres formiddagskaffe, frokost og eftermiddagskaffe.

Ved deltagelse begge dage er overnatning, middag dag 1 og morgenmad dag 2 inkluderet i prisen.

Pris

Konferencen er tilrettelagt således, at deltagelse dag 1 ikke forudsætter deltagelse dag 2.

  • Pris for deltagelse DAG 1 inkl. dagsforplejning: kr. 3.500 + moms
  • Pris for deltagelse DAG 2 inkl. dagsforplejning: kr. 3.500 + moms
  • Pris for deltagelse begge dage inkl. dagsforplejning, middag og overnatning: Kr. 6.000 + moms

Hvor?

Vingsted Hotel & Konferencecenter
Vingsted Skovvej 2
7182 Bredsten
Læs mere her.

Hvornår?

Tirsdag den 17. september 2024 kl. 08:30 til onsdag den 18. september 2024 ca. kl. 16.15.

Tilmelding og tilmeldingsfrist

Tilmelding til konferencen bedes ske via digital tilmeldingsformular.

Frist for tilmelding er den 16. august 2024.

Rabat ved hurtig tilmelding: Early bird

Tilmeldinger, der modtages senest den 24. april 2024, præmieres med en rabat på 15 % af deltagerbetalingen.

Tilmeldinger, der modtages senest 24. maj 2024, præmieres med en rabat på 10% af deltagerbetalingen.

Henvendelse

Eventuelle spørgsmål kan rettes til: 

Koordinator Lone Falkenberg
+45 88 91 92 70
lfa@dahllaw.dk

Advokat Bent Ramskov
+45 88 91 92 57
bra@dahllaw.dk.

Afbud

Afbud meddeles Lone Falkenberg pr. e-mail: lfa@dahllaw.dk.

Ved afbud aftales eventuel refundering med DAHL.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne