COVID-19: Bred aftale om hjælp til de selvstændige og de særligt ramte virksomheder
Regeringen og alle folketingets partier er i dag blevet enige om en stor hjælpepakke. Aftalen omfatter mulighed for midlertidig kompensation til henholdvis de små selvstændige og de særlig ramte virksomheder. Det skønnes, at der vil blive udbetalt ca. 50 mia. under de to ordninger.
Kompensation til de små selvstændige
Der etableres en midlertidig kompensationsordning til de små selvstændige virksomheder, der forventer at få en omsætningsnedgang på over 30 % grundet COVID-19.
Der er en række betingelser, som skal være opfyldt for, at virksomheden kan få støtten. Det er en betingelse for at få støtten:
- Virksomheden skal i gennemsnit have haft en omsætning på mindst 10.000 kr. pr. måned i en forudgående periode
- Ordningen er forbeholdt virksomhedsejere, der har mindst 25 % ejerskab og arbejder i virksomheden
- Den selvstændige og virksomheden skal være registreret i CVR- og CPR-registrene for at være omfattet, og virksomheden skal have været registreret senest den 1. februar 2020
- Virksomheden må maksimalt have 25 fuldtidsansatte
Kompensationen vil udgøre 75 % af det forventede omsætningstab i perioden sammenlignet med den gennemsnitlige omsætning i seneste regnskabsår. For gruppen af selvstændige og freelancere, der ved bekendtgørelse har forbud mod at holde åbent og ikke har omsætning eller B-indkomst, forhøjes kompensationsgraden til 100 pct. i perioden, hvor forbuddet mod at holde åbent er gældende.
Kompensationen kan dog maksimalt udgøre 23.000 kr. pr. måned (pr. CPR-nummer, hvor der er flere ejere). Såfremt du som selvstændig har en medarbejdende ægtefælle, hæves loftet for den maksimale kompensation med 100 pct., svarende til 46.000 kr.
Den midlertidige kompensationsordning for selvstændige vil gælde fra 9. marts til 8. juli 2020, og virksomhedsejere kan være omfattet af ordningen i maksimalt tre måneder. Kompensationsordningen gik oprindeligt til 9. juni 2020, men er den 18. april blevet forlænget en måned.
Bemærk dog at virksomheder ikke vil kunne få dækket de samme omkostninger fra flere forskellige støtteordninger indført som følge af COVID-19.
For at modtage kompensation er det et krav, at der skal følge en tro- og love erklæring med indmeldelsen af et forventet omsætningstab. Som virksomhedsejer skal du ligeledes begrunde og dokumentere, hvordan omsætningstabet er en konsekvens af COVID-19.
Det skønnes, at der vil blive udbetalt ca. 10. mia. under ordningen.
Midlertidig kompensationsordning for freelancere mv.
Med denne aftale etableres der desuden en midlertidig kompensationsordning for selvstændige uden CVR-nr., der forventer at få et indtægtstab på minimum 30 % grundet COVID-19 i perioden 9. marts til 8. juli 2020 (perioden er den 18. april 2020 forlænget fra tre til fire måneder).
Som selvstændig kan du få dækket 75 % af det forventede B-indkomsttab, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned. Du skal på tro- og love erklære dig om det forventede indtægtstab på mindst 30 %. I forbindelse med justering af ordningen den 18. april 2020 forhøjes kompensationsgraden for de selvstændige og freelancere til 90 % af omsætnings- eller B-indkomsttabet.
Midlertidig kompensationsordning af faste udgifter til virksomheder, der er særligt hårdt ramte
Som det blev annonceret den 18. marts, bliver der etableret en midlertidig kompensationsordning, der målrettes virksomheder med en omsætningsnedgang på over 40 % grundet COVID-19. Det kan f.eks. være restauranter, hoteller, flyselskaber mv. Den 18. april 2020 er kravet til omsætningsnedgang justeret fra 40 % til 35 %.
Virksomhederne kan via ordningen få godtgjort dokumenterbare faste udgifter, herunder f.eks. husleje, renteudgifter og kontraktbundne udgifter i en periode (f.eks. leasing), hvor virksomhederne er udsat for en stor omsætningsnedgang.
Der lægges konkret op til, at en andel af de faste udgifter kompenseres efter følgende trappe:
- 80 %, hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100 %
- 50 %, hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80 %
- 25 %, hvis omsætningsnedgangen har været på 35-60 %
Kompensation dækker op til fire måneder og udbetales hurtigst muligt. Hvis omsætning er faldet væsentligt mindre, skal kompensationen betales tilbage.
Ordningen omfatter endvidere virksomheder, der ved bekendtgørelse er påbudt fuldt lukket, der i perioden vil blive fuldt kompenseret, svarende til 100 pct. af de faste udgifter.
Det har været forudsat, at virksomheder, som minimum skal have faste omkostninger på 25.000 kr i perioden (tre måneder) for at kunne få kompensation. Den grænse nedsættes, hvorefter virksomheder som minimum skal have faste omkostninger på 12.500 for en tremåneders periode.
Virksomheden skal sende en revisorpåtegnet opgørelse over forventet omsætningsnedgang i perioden fra 9. marts til 8. juli som følge af COVID-19. Samtidig skal det bekræftes med tro og love, at omsætningen er faldet.
Der kan maksimalt opnås kompensation for 110 mio. kr. pr. virksomhed i perioden den 9. marts til 8. juli 2020.
Der vil blive taget hensyn til de virksomheder med underskud, som på grund af statsstøttereglerne får reduceret deres kompensation mere, end hvad der er nødvendigt.
De nærmere vilkår fastlægges ved Folketingets endelige godkendelse.
Virksomheder, der søger om kompensation i den forlængede periode, og modtager mere end 60 mio. kr. i kompensation, skal erklære, at virksomheden ikke vil udbetale udbytte eller foretage aktietilbagekøb i 2020 og 2021.
Praktisk information
Det er Erhvervsstyrelsen, der håndterer udbetaling af kompensationen. Hjælpepakkerne skal vedtages i Folketinget, inden de sættes iværk. Dato for vedtagelse er endnu ikke offentliggjort.
Vi følger løbende op og opdaterer med information om ordningerne. Artiklen er justeret den 20. april i forbindelse med forlængelse og justering af ordning for virksomheders faste omkostninger samt forlænget og styrket støtte for selvstændige og freelancere. Læs mere.
DAHL Corona-task force
Hos DAHL står vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed. Det gælder i forhold til at forstå implikationerne af den nye hjælpepakke, men også i situationer, hvor andre muligheder kan eller bør overvejes. Vi følger situationen og nye tiltag tæt, og vi vil naturligvis løbende orientere herom.
COVID-19-situationen afføder en række juridiske, strategiske, forretningsmæssige og økonomiske problemstillinger, som de fleste virksomheder bør forholde sig til. Vi har derfor nedsat en særlig task force, du kan kontakte vedrørende de problemer og overvejelser, du og din virksomhed måtte stå overfor i den kommende periode. Det kunne eksempelvis være rådgivning om frivillige og tvungne ordninger, om konsekvenserne af hastelovgivning indenfor skat og afgiftsområdet, om overvejelser og handlemuligheder ift. insolvensbehandling, implikationer i forhold til kapitalstruktur og kapitalforhold, samarbejde med leverandører og øvrige kontraktretlige implikationer og handlemuligheder i kommercielle kontrakter, etc.
Vores task force fungerer som en hotline, der hurtigt vil kunne trække på +200 specialister i DAHL. Kontakt en af vores rådgivere for en nærmere drøftelse af situationen i din virksomhed.