Nu kan der ske ændring af reglerne om brugtmoms
Gode nyheder! Et lovforslag om ændring af reglerne for opgørelse af brugtmoms skal lette de administrative byrder for virksomheder, der skal beregne momsbeløbet pr. solgte genstand. Læs med her, når vores specialister gør dig klogere på den såkaldte hovedregel og det nye lovforslag.
Hvad er hovedreglen?
Efter brugtmomsordningen skal en momspligtig videreforhandler af brugte varer m.v. som hovedregel afregne afgiften pr. solgte genstand.
Hovedreglen findes i momslovens § 70, stk. 1 og medfører, at afgiftsgrundlaget opgøres som 80 pct. af forskellen mellem salgsprisen og købsprisen, og at denne beregning skal laves individuelt for hver eneste genstand, der sælges under brugtmomsordningen. Efter hovedreglen kan det overskydende beløb, der vil fremkomme hvis købsprisen overstiger salgsprisen, ikke fratrækkes i afgiftsgrundlaget for andre salg.
Undtagelsen til hovedreglen i momslovens § 70, stk. 1 er den såkaldte ”samleordning”, som findes i momslovens § 70, stk. 5. Denne undtagelse omfatter de tilfælde, hvor der ikke kan ske afgiftsbetaling for den enkelte vare efter momslovens § 70, stk. 1, fordi der foreligger et samlet køb eller salg, og hvor prisen på den enkelte vare ikke kan identificeres. Er dette tilfældet, opgøres afgiftsgrundlaget for de pågældende varer under ét for afgiftsperioden, og afgiftsgrundlaget udgør 80 pct. af forskellen mellem værdien af køb og salg foretaget i perioden. Hvis værdien af køb overstiger værdien af salg i en momsperiode, kan det overskydende beløb medregnes til værdien af køb i den efterfølgende momsperiode.
Hvad ændres?
Det foreslås at udvide samleordningen, således at ordningen også kan anvendes af virksomheder, hvor prisen på alle de enkelte varer kan identificeres. En sådan ændring vil medføre, at samtlige momspligtige virksomheder, der videresælger brugte varer m.v., kan vælge at bruge samleordningen. Det gælder også selvom den pågældende virksomhed kan identificere samtlige købs- og salgspriser på virksomhedens brugte varer.
Virksomheder der på nuværende tidspunkt anvender samleordningen, vil uændret kunne fortsætte hermed.
Det bemærkes, at ændringen ikke påvirker reglerne om beregning af momsgrundlaget ved salg af brugte personmotorkøretøjer. Reglerne herom er placeret i momslovens § 71.
Det må - på baggrund af den foreslåede lettelse af de administrative byrder - forventes, at flere virksomheder fremover vil anvende brugtmomsordningen. I praksis kan opgørelsen - efter hovedreglen -være en tidsmæssig og bekostelig affære, og ændringen af reglerne er derfor en god nyhed for erhvervslivet.
Tekniske ændringer
Det foreslås samtidig at flytte den nuværende bestemmelse om momslovens § 70, stk. 5 op som et nyt momslovens § 70, stk. 2, så den står umiddelbart efter hovedreglen i momslovens § 70, stk. 1.
For at øge gennemsigtigheden af reglerne, foreslås det, at bestemmelsen i momslovens § 70, stk. 2, der stiller krav til fakturaen ved salg af varer efter brugtmomsordningen, og bestemmelsen i § 70, stk. 4, der stiller krav om førelsen af et selvstændigt regnskab for varer solgt under brugtmomsordningen, flyttes til en ny bestemmelse i momslovens § 71 a.
Hvornår træder lovforslaget i kraft?
Lovforslaget er pt. i høring, så den endelige udformning af lovændringen og den ændrede praksis er endnu ikke afklaret. Vi forventer dog, at lovændringen vedtages.
Lovforslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2022. Praksisændringen vil derfor først have virkning for opgørelsen af momsgrundlaget ved brug af brugtmomsordningen efter 1. juli 2022.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til moms og afgifter, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister. Vi har indgående viden og erfaring med de momsmæssige konsekvenser af økonomiske dispositioner af enhver art.