Momsfritagelse af transportydelser kræver nu direkte tilknytning
En skærpelse af dansk praksis vedrørende momsfritagelsen for levering af transportydelser for varer, der udføres til steder uden for EU, er trådt i kraft den 22. december 2021. Det er nu blandt andet en betingelse, at ydelserne leveres til afsenderen eller modtageren af varer. Det medfører blandt andet, at underleverandører ikke længere kan fakturere transportydelser uden moms.
I momsloven er levering af transportydelser og hertil knyttede transaktioner fritaget for afgift, når ydelsen er direkte knyttet til udførsel af varer til steder uden for EU. Der har indtil nu i dansk praksis ikke været et krav om, at transportydelser og hertil knyttede transaktioner skal leveres til afsenderen eller modtageren af varer før de pågældende ydelser var omfattet af momsfritagelsen. Det laves der nu om på.
I et nyt styresignal ændres praksis som følge af afgørelse i en sag fra EU-Domstolen, der ikke harmonerer med dansk praksis. Der skal nu tages stilling til, om der er den fornødne tilknytning mellem den, der leverer transportydelsen og modtageren eller afsenderen af varerne.
Dansk praksis i strid med EU-domstolen
Det fastslås i EU-Domstolsafgørelsen (C-288/16, L.C), at transportydelser udelukkende kan faktureres uden moms, såfremt transportydelsen leveres direkte til afsenderen eller modtageren af de transporterede varer. Det går således ikke, at en transportydelse leveres til en tredjemand.
EU-Domstolen når altså frem til, at fritagelsen ikke finder anvendelse på levering af tjenesteydelser i form af transport af varer til et sted uden for EU, når ydelserne ikke leveres direkte til afsenderen eller modtageren af varer.
Det fastslås derfor, at der er et krav om direkte tilknytning, og at dette ikke alene indebærer, at leveringerne af tjenesteydelser med deres formål bidrager til den faktiske gennemførelse af en udførsel eller indførsel, men også at disse tjenesteydelser leveres direkte til henholdsvis eksportøren, importøren eller modtageren af det transporterede.
Styresignal tilretter dansk praksis
Det fremgår af styresignalet, at det er Skattestyrelsens opfattelse, at der ved transportør i denne momsretlige sammenhæng skal forstås den transportør, som er en afgiftspligtig person, der indgår aftalen om levering af transportydelser med afsenderen eller modtageren af varerne.
Transportøren kan således ikke selv samtidig have status som afsender eller modtager - hverken i forhold til den direkte aftale om transportydelser eller i forhold til egne eventuelle underleverandører.
Det udelukker imidlertid ikke, at der godt kan indgå flere transportører i en levering af en samlet momsfritaget transportydelse. Det forudsætter dog, at alle transportørerne i leveringskæden indgår aftale med afsender/modtager om transporten.
Det kan for eksempel ske ved, at en transportør indgår i en aftale med en afsender om transport vedrørende en strækning, mens en anden transportør indgår en aftale med samme afsender om en anden strækning. På den måde vil samtlige leverancer hver især være direkte knyttet til udførsel af varer til steder uden for EU.
For at kunne dokumentere den direkte tilknytning bør der foreligge en formaliseret aftale mellem transportøren og modtageren/afsenderen af varerne.
Den nye praksis får også betydning for underleverandørers levering af transportydelser, da underleverandørens levering af transportydelser ikke sker direkte til afsenderen eller modtageren. Det betyder, at underleverandørers levering af transportydelser ikke længere er omfattet af fritagelsen, og derfor skal faktureres efter de almindelige regler.
Det nye styresignal fra Skattestyrelsen trådte i kraft den 22. december 2021.
Vil du vide mere?
Har du spørgsmål til moms og afgifter, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister. Vi har indgående viden og erfaring med de momsmæssige konsekvenser af økonomiske dispositioner af enhver art.