Må alle bruge udtrykket BLACK FRIDAY i tilbudskampagner?
Den 26. november 2021 er det Black Friday – et fænomen, der de seneste år har bredt sig til store dele af verden, særligt som supertilbud i onlinehandel. Men må alle bruge BLACK FRIDAY-termen i tilbudskampagner? Det kan du blive klogere på her.
De seneste år har mange fysiske og online butikker fået henvendelser med krav om betaling af royalty for at bruge BLACK FRIDAY i forbindelse med (november)udsalg. Henvendelsen kommer fra varemærkeindehavere, der har registreret BLACK FRIDAY som varemærke. Særligt har Super Union Holdings Ltd. i Hong Kong været aktive med henvendelser om royaltybetaling.
Det er dog ikke alle, der har rettet ind og betalt den opkrævede royalty; flere af varemærkerne er blevet krævet udslettet for varemærkemyndighederne. For kan det virkelig være rigtigt, at nogen kan købe sig en eneret til at bruge en efterhånden almindelig tilbudsterm som BLACK FRIDAY?
Domstole og varemærkemyndighederne i flere europæiske lande har besvaret spørgsmålet negativt i forbindelse med udslettelsessager, f.eks. i Tyskland og Østrig.
Således afslog eksempelvis den østrigske appelret sidste år, at BLACK FRIDAY kan registreres som varemærke i Østrig. Begrundelsen herfor var, at BLACK FRIDAY er en generel term, der anvendes som betegnelse for dagen efter Thanksgiving og signalerer starten på julehandlen. Således kan BLACK FRIDAY lige nu frit anvendes i Østrig.
Men hvad gælder i EU uden for Østrig?
I Europa findes lige nu mere end 30 varemærkeansøgninger og registreringer på BLACK FRIDAY for varekategorier, som bla. omfatter: elektronik, køkkenprodukter, lædervarer, boligindretning, tøj og markedsføring og handel generelt.
En østrigsk virksomhed, BLACK FRIDAY GmbH, er indehaver af en række logoer/figurvaremærker, som indeholder BLACK FRIDAY i EU og Østrig. De har også ansøgt om registreringer af ordene BLACK FRIDAY i EU og Tyskland. Disse ansøgninger, som dækker stort set alle varer, er fortsat under behandling, og opnås varemærkeret til ordene BLACK FRIDAY, vil BLACK FRIDAY GmbH i princippet kunne hindre alle andre i at benytte termerne.
Det er dog langt fra sikkert, at ansøgningerne går igennem til registrering, og hvis de gør, vil de kunne anfægtes juridisk, præcis som det er sket i Østrig. Indtil de nævnte varemærkeansøgninger er færdigbehandlet hos varemærkemyndigheden i EU, kan man ikke med sikkerhed gå ud fra, at termen BLACK FRIDAY er frit tilgængelig for alle. På den anden side må det have sandsynligheden for sig, at BLACK FRIDAY kan bruges i almindelig markedsføring i lighed med ”SALE”, ”TILBUD”, ”SUMMER-SALE” og lignende. Andre populære markedsføringstermer som SINGLES’ DAY eller CYBER MONDAY medfører lignende problemstillinger, men CYBER MONDAY er blevet afvist af varemærkemyndigheden i EU for bl.a. markedsføring og bannerreklamer.
Kontakt DAHL
Skulle du modtage en henvendelse om betaling af royalty for brug af termen BLACK FRIDAY bør du, som det fremgår, undersøge sagen nærmere, inden du blot accepterer at betale. Har du brug for hjælp til en konkret vurdering, er vores IPR-team klar til at assistere.
Vil du vide mere om, hvordan du må markedsføre priser og rabatter i forbindelse med BLACK FRIDAY kampagner, kan du læse om det her.