Nyheder

Hvordan er en virksomhed forsikret, hvis den har fraskrevet eller begrænset sit erstatningsansvar?

Mange virksomheder indsætter vidtgående ansvarsbegrænsninger og -fraskrivelser i deres salgs- og leveringsbetingelser med henblik på at undgå at ifalde et erstatningsansvar over for deres kunder. På trods af det vælger flere virksomheder faktisk ofte alligevel at udbetale en erstatning til kunden – ud fra en kommerciel overvejelse og for at bevare det gode samarbejde med kunden.

Vi giver i denne artikel svaret på, hvorvidt virksomheder i et sådant tilfælde kan forvente at få udbetalt erstatning fra sit forsikringsselskab, hvis virksomheden samtidig har fraskrevet sig eller begrænset ansvaret for den konkrete skade i sine salgs- og leveringsbetingelser.

Forsikringsselskaberne

Det er ikke ualmindeligt, at et forsikringsselskab, i forbindelse med tegning af en erhvervs- og/eller produktansvarsforsikring for en virksomhed, anmoder virksomheden om at fremsende en kopi af virksomhedens gældende salgs- og leveringsbetingelser.

Årsagen hertil er, at forsikringsselskabet, forinden forsikringen tegnes, ønsker at gøre sig bekendt med det typiske underliggende aftaleforhold mellem virksomheden og dens kunder, herunder eventuelle aftalte ansvarsfraskrivelser eller -begrænsninger.

Forsikringsselskabernes forhold til aftaler om ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger

Virksomhedens erstatningsansvar over for en kunde – virksomhedens ansvarsfraskrivelse

Det fremgår ofte af forsikringsselskabernes forsikringsbetingelser, at forsikringsselskabet ikke udbetaler erstatning til virksomheden som forsikringstager, hvis virksomheden i sine egne salgs- og leveringsbetingelser har fraskrevet sig ansvaret for en kundes driftstab, tidstab, avancetab og/eller lignende indirekte tab. Det gælder uanset, om skaden måtte være dækket i henhold til erhvervs- eller produktansvarsforsikringen, hvis ikke ansvaret havde været fraskrevet.

Dette skyldes, at virksomheden, i henhold til salgs- og leveringsbetingelserne, netop ikke er ansvarlig over for kunden, hvorfor virksomheden ikke har lidt noget økonomisk tab. Konsekvensen herved er, at såfremt virksomheden af kommercielle hensyn alligevel beslutter sig for at betale en erstatning til kunden, vil dette være for virksomhedens egen regning.

En undtagelse til ovenstående ansvarsfraskrivelse findes imidlertid i forhold til produktansvar. Her skriver forsikringsselskaberne nemlig ofte i deres betingelser, at såfremt de har godkendt virksomhedens ansvarsfraskrivelse af indirekte tab i relation til produktansvar, og virksomheden – uanset ansvarsfraskrivelsen – måtte blive ansvarlig for den indtrådte produktansvarsskade, så vil forsikringsselskabet alligevel dække det økonomiske tab opstået i forbindelse hermed. Undtagelsen er reelt et udtryk for, at virksomhedens ansvarsfraskrivelse for indirekte tab tilsidesættes i et sådant tilfælde.

Virksomhedens erstatningsansvar over for en kunde – ansvarsbegrænsning

Hvor virksomheden ikke har indsat en ansvarsfraskrivelse i sine salgs- og leveringsbetingelser, men derimod blot en ansvarsbegrænsning, vil forsikringsselskabet alene dække det konkrete beløb/den konkrete procentsats, som fremgår af virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser – selvfølgelig betinget af, at forholdet måtte være omfattet af forsikringsdækningen.

Virksomhedens ret til erstatning hos en leverandør – leverandørens ansvarsfraskrivelse

Af forsikringsselskabernes forsikringsbetingelser fremgår det ligeledes ofte, at de ikke udbetaler erstatning til virksomheden som forsikringstager i tilfælde af, at virksomheden ved aftale har fraskrevet sig retten til erstatning, og forsikringsselskabets regresret derved er begrænset. Dette gælder, medmindre;

  • Fraskrivelsen findes i virksomhedens almindelige indkøbsbetingelser, og forsikringsselskabet har godkendt fraskrivelsen, eller;
  • Fraskrivelsen findes i virksomhedens leverandørers anvendte salgs- og leveringsbetingelser, og fraskrivelsen er sædvanlig.

Virksomhedens tilsagn om videregående ansvar end dansk rets almindelige erstatningsregler

Det er ikke ualmindeligt, at virksomhedernes kunder stiller krav om, at virksomheden skal indestå for bestemte forhold og derved påtage sig et videregående ansvar, end hvad der følger af dansk rets almindelige erstatningsregler.

Hvor virksomheden har givet sine kunder et tilsagn om en anden erstatningsydelse eller om et videregående erstatningsansvar, end hvad der følger af dansk rets almindelige erstatningsregler, skal virksomheden være opmærksom på, at et sådant tilsagn som udgangspunkt ikke er forsikringsdækket.

Et sådant tilsagn er alene dækket, såfremt følgende tre betingelser alle er opfyldt;

  • Tilsagnet fremgår af virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser,
  • Forsikringsselskabet har godkendt virksomhedens salgs- og leveringsbetingelser, og
  • Skaden i øvrigt er dækket af virksomhedens erhvervs- eller produktansvarsforsikring.

Hvor virksomhedens tilsagn om et videregående erstatningsansvar ikke er forsikringsdækket, men den indtrådte skade er forsikringsdækket, dækker forsikringsselskabet alene med det beløb, som virksomheden er ansvarlig for i henhold til dansk rets almindelige erstatningsregler, mens ethvert erstatningsansvar herudover sker for virksomhedens egen regning. Det betyder med andre ord, at virksomheden ikke kan kræve den forhøjede erstatningsudbetaling dækket af forsikringsselskabet.

Hvilke skader dækkes af hhv. en erhvervs- og en produktansvarsforsikring?

Langt de fleste virksomheder har både tegnet en erhvervsansvarsforsikring og en produktansvarsforsikring. Da der netop er tale om to forskellige former for forsikringsdækning, anbefaler DAHL, at virksomhederne tegner begge forsikringer.  

Erhvervsansvarsforsikringen dækker virksomhedens erstatningsansvar for skade på personer eller ting, som virksomheden påfører under udførelsen af virksomhedens drift. Erhvervsansvarsforsikringen omfatter dog ikke ansvar for skade på i) ting som tilhører virksomheden selv, ii) ting som virksomheden har til låns, leje eller opbevaring eller iii) ting som virksomheden har påtaget sig at klargøre, installere mv.

Produktansvarsforsikringen dækker derimod virksomhedens erstatningsansvar for skade på personer eller ting, som er forvoldt af virksomhedens produkter eller ydelser, efter produkterne eller ydelserne er bragt i omsætning. Produktansvarsforsikringen omfatter derimod ikke ansvar for skade eller tab der vedrører i) selve produktet eller ydelsen, ii) ting som tilhører virksomheden, iii) ting som virksomheden har til låns, leje eller opbevaring eller iv) ting som virksomheden har påtaget sig at klargøre, installere mv.

Uanset ovenstående er det dog væsentligt at være opmærksom på, at det ikke er muligt at tegne en forsikring, som dækker et eventuelt erstatningsansvar, opstået som følge af virksomhedens forsinkede eller mangelfulde levering, ligesom det heller ikke er muligt at tegne en forsikring, som dækker et ansvar for skade eller tab, som skyldes virksomhedens forsætlige eller groft uagtsomme handling eller undladelse.

I DAHL anbefaler vi, at I gennemgår jeres forsikringspolice og sørger for at tilpasse jeres salgs- og leveringsbetingelser. Sådan undgår I som virksomhed at ende i en situation, hvor forsikringen som følge af ansvarsfraskrivelsen, -begrænsningen eller et tilsagn om videregående ansvar for det konkrete forhold i jeres salgs- og leveringsbetingelser ikke ønsker at dække en udbetalt erstatning til jeres kunde. Dermed undgår I for fremtiden at stå i en kommerciel og økonomisk ærgerlig situation.

Har du spørgsmål eller ønsker du/din virksomhed en gennemgang af jeres forsikringspolice, indkøbsbetingelser og/eller salgs- og leveringsbetingelser, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister. De har mange års erfaring med at yde rådgivning på området og er klar til at hjælpe dig.

Vil du vide mere?

Aftaler, standardbetingelser og kontrakter spiller en væsentlig rolle i det danske samfund, da de ikke blot indeholder de nærmere vilkår for udveksling af ydelser erhvervsdrivende i mellem, mellem private og erhvervsdrivende samt private parter indbyrdes, men ofte også regulerer disse. Men hvordan indgås den gode kontrakt, hvad indeholder den, og hvad skal man som erhvervsdrivende eller privatperson være særligt opmærksom på? I vores artikelserie om aftaler får du et overblik over de væsentligste aspekter i processen:

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne