Hvad gør jeg, hvis køber ikke betaler til tiden?
Hvordan skal din virksomhed forholde sig, hvis betalingen af jeres produkt er forsinket fra købers side? Vi giver dig i denne artikel et overblik over typetilfældene af købers misligholdelse, og hvilke beføjelser sælger får i den forbindelse.
Som nævnt i en tidligere artikel, er der som udgangspunkt aftalefrihed i erhvervslivet. Købeloven finder derfor kun anvendelse mellem erhvervsdrivende, hvis ikke andet er udtrykkeligt aftalt, hvis ikke andet må anses for indeholdt i aftalen eller som følge af handelsbrug. Med undtagelse af køb af fast ejendom gælder købeloven som udgangspunkt for alle typer af køb. Købeloven regulerer købers og sælgers forpligtelser i forbindelse med et køb samt konsekvenserne, hvis disse ikke overholdes.
Køberetten sondrer mellem køb af genstande bestemt efter art (en genusydelse – f.eks. 10 tons korn) og køb af individuelt bestemte genstande (specieskøb – f.eks. et maleri). Sondringen har betydning, når det skal vurderes, hvorvidt sælger eller køber, i tilfælde af at dennes ydelse er forsinket eller behæftet med en mangel, ifalder et erstatningsansvar.
Hvem bærer risikoen?
Hvorvidt en køber erhverver misligholdelsesbeføjelser i tilfælde af salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, afhænger af, om det er sælger eller køber, der bærer risikoen for salgsgenstanden på tidspunktet herfor.
Det fremgår af købeloven, at sælgeren bærer risikoen for salgsgenstanden indtil levering er sket. Går salgsgenstanden derfor hændeligt til grunde eller forringes den inden leveringen, er konsekvensen, at sælgeren ikke kan kræve betaling af (hele) købesummen, mens køberen erhverver misligholdelsesbeføjelser. Læs mere om sælgers misligholdelse her.
Omvendt betyder det, at køberen bærer risikoen for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, når først leveringen er sket. Køberen kan derfor – uanset om salgsgenstanden går hændeligt til grunde eller forringes – ikke gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, og må derfor betale den fulde købesum.
Hvordan kan køber misligholde aftalen med sælger?
Køberens forpligtelse over for sælgeren består i at betale købesummen, dvs. betale det rette beløb på rette sted og i rette tid. Køberens misligholdelse skyldes derfor enten 1) betalingen er forsinket eller 2) betalingen er behæftet med en mangel.
Betalingen er forsinket
Den oftest forekomne misligholdelse fra køberens side er begrundet i manglende betaling af købesummen eller forsinkelse af denne - forudsat, at den manglende betaling ikke er begrundet i sælgerens forhold.
Hvilke misligholdelsesbeføjelser opnår sælger i tilfælde af købers forsinkelse?
1. Retten til at fastholde købet: Medmindre opfyldelsen af aftalen er umulig eller uforholdsmæssig byrdefuld for køberen, kan sælgeren fastholde købet og kræve købesummen betalt. Da penge notorisk altid kan skaffes, vil sælgeren sjældent, hvis overhovedet, afskæres fra at fastholde købet.
2. Retten til at hæve købet: Da enhver forsinkelse anses som væsentlig i et handelskøb, kan sælgeren – medmindre forsinkelsen er underordnet – hæve købet. Det er ikke en betingelse for hæveadgangen, at sælgeren har rykket køberen for betaling. Har parterne aftalt successiv levering og særskilt betaling for hver levering, kan sælgeren, medmindre forsinkelsen er enkeltstående, hæve for de efterfølgende leveringer. Det påhviler køberen at bevise, at forsinkelsen er enkeltstående. Hvis salgsgenstanden er kommet i køberens besiddelse, kan sælgeren kun hæve købsaftalen, hvis han har forbeholdt sig retten hertil (f.eks. gennem et gyldigt ejendomsforbehold), eller hvis køberen uberettiget afviser salgsgenstanden. Hvis betalingen er sket for sent, og sælgeren ønsker at hæve købet, skal sælgeren straks gøre hævebeføjelsen gældende over for køberen, ellers bortfalder retten.
3. Retten til at kræve erstatning: Hvorvidt sælgeren har ret til erstatning i tilfælde af køberens forsinkelse, afhænger af, hvorvidt sælgeren hæver eller fastholder købet. Medmindre der foreligger objektiv umulighed eller køberen har forbeholdt sig fritagelse for betaling af erstatning, må køberen betale erstatning uanset om forsinkelsen skyldes dennes forhold. Ansvarsgrundlaget er objektivt ansvar.
Fastholdes købet, opgøres erstatningen efter den positive opfyldelsesinteresse. Sælgeren skal derfor økonomisk stilles som om, at aftalen var opfyldt efter sit indhold. Tilsvarende kan sælgeren, hvis det er aftalt eller følger af kutyme, kræve rente af købesummen i henhold til renteloven.
Hæves købet, kan sælgeren vælge om erstatningskravet skal opgøres efter reglerne om den positive opfyldelsesinteresse eller reglerne om den negative kontraktinteresse. Er betalingen sket i tide, men ydelserne endnu ikke udvekslet, skal sælgeren reklamere over for køberen, hvis købet ønskes fastholdt. Er købesummen derimod betalt for sent, skal sælgeren straks informere køberen, såfremt købet ønskes hævet – i modsat fald fortabes retten hertil.
Betalingen er behæftet med en mangel
Køberens betaling af købesummen vil være behæftet med en mangel i tilfælde af, at betalingen sker til en forkert konto eller i en forkert valuta. En sådan misligholdelse behandles efter reglerne om køberens forsinkelse af købesummen, jf. ovenfor.
Vil du vide mere?
Aftaler, standardbetingelser og kontrakter spiller en væsentlig rolle i det danske samfund, da de ikke blot indeholder de nærmere vilkår for udveksling af ydelser erhvervsdrivende i mellem, mellem private og erhvervsdrivende samt private parter indbyrdes, men ofte også regulerer disse. Men hvordan indgås den gode kontrakt, hvad indeholder den, og hvad skal man som erhvervsdrivende eller privatperson være særligt opmærksom på? I vores artikelserie om aftaler får du et overblik over de væsentligste aspekter i processen.
- Hvilke regler gælder, når du indgår en aftale?
- Hvad gør jeg, hvis køber ikke betaler til tiden?
- Hvad bør jeg vide om CISG?
- Hvilke regler gælder for en virksomheds produktansvar?
- Hvornår er min virksomhed produktansvarlig?
- Hvad er forskellen på mangels-, produkt- og garantiansvaret?
- NL 92 og NL 17: Levering af mekanisk og elektronisk udstyr - hvad skal du være opmærksom på?
- NLM-standardbetingelserne: Levering og montering af mekanisk og elektronisk udstyr - hvad skal du være opmærksom på?
Har du spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte vores specialister. De har mange års erfaring med at yde rådgivning på området og er klar til at hjælpe dig.