Hvordan påvirker zoneskift den momsmæssige vurdering af grundstykker?
Når et grundstykke skifter zonestatus, kan der opstå tvivl omkring momsfritagelse ved salg af ejendommen. En afgørelse fra 2021 giver en afklaring på, hvordan en byggegrund skal vurderes, når grunden ændrer zonestatus fra landzone til byzone. Men hvad er afgørende for momspligten i sådanne tilfælde?
Et af de ”hotteste” emner inden for momsretten er utvivlsomt fortsat anvendelsesområdet for momsfritagelsen for fast ejendom. Dette spørgsmål kaster mange afgørelser af sig. Disse afgørelser omhandler oftest spørgsmålet om, hvorvidt det, der bliver solgt eller skal sælges, skal anses for en momsfritaget, fast ejendom eller en momspligtig byggegrund. En af de nyere afgørelser på området er SKM 2021.346.SR.
En byggegrund defineres i momsbekendtgørelsen som ”et ubebygget areal, som efter lov om planlægning eller forskrifter udstedt i medfør heraf er udlagt til formål, som muliggør opførelse af nye bygninger”. Afgørelsen behandler virkningen af, at et areal skifter status fra et areal, der ikke er udlagt til formål, som muliggør opførelse af nye bygninger, til et areal, hvorpå det er muligt at opføre nye bygninger, altså en byggegrund.
Definitionen af en byggegrund indeholder flere spørgsmål, for eksempel hvorvidt arealet var ubebygget eller ej, der ikke alle vil blive behandlet i det følgende.
Vurdering skal ske efter zoneskifte
Afgørelsen omhandler et salg af et grundstykke fra spørgers ejendom, der ligger i landzone. Spørger havde en årrække anvendt grundstykket i sin momspligtige landbrugsdrift. I løbet af 2020 stoppede spørger den momspligtige landbrugsdrift på grundstykket. I stedet begyndte spørger af bortforpagte arealet momsfrit.
Spørgsmålet i sagen gik på, hvorvidt spørger kan sælge det pågældende grundstykke momsfrit, hvis salget sker på et tidspunkt, hvor arealet har ændret status fra landzone til byzone. Dette zoneskifte vil ske på et tidspunkt, hvor grundstykket bliver anvendt til momsfri bortforpagtning, og det var blevet oplyst, at grundstykket ville blive anvendt til momsfri bortforpagtning indtil salget.
Skattestyrelsen kom frem til, at der ved overdragelse af grundstykket ville ske overdragelse af en byggegrund. Skattestyrelsen fandt dog også frem til, at grundstykket (”varen”), i forbindelse med sit skifte fra landzone til byzone ændrer karakter i forstand af momslovens § 13, stk. 2, og derved overgår fra at være et jordareal til at blive en byggegrund.
Vurderingen i momslovens § 13, stk. 2 af, hvorvidt den overdragne vare udelukkende har været anvendt til momsfritaget virksomhed, skal tage udgangspunkt i den periode, hvor varen har haft status af byggegrund. I dette tilfælde er det fra tidspunktet, hvor grundstykket er skiftet til byzone. Eftersom byggegrunden skal anvendes til momsfri bortforpagtning fra skift til byzone og indtil salget, vil grundstykket på tidspunktet for overdragelsen alene have været anvendt til brug for momsfritaget bortforpagtning, og betingelserne for momsfritagelse af overdragelsen i henhold til momslovens § 13, stk. 2 var derfor opfyldt. Salget af grundstykket var derfor momsfrit.
Afgørelsen illustrerer, at når man kigger på, hvorvidt et salg af et grundstykke, der har skiftet zonestatus, er momsfrit efter momslovens § 13, stk. 2, så skal grundstykket vurderes selvstændigt efter skiftet af grundstykkets zonestatus. Er der drevet momspligtig virksomhed på grundstykket før zoneskiftet, skal dette derfor ikke tages i betragtning i forbindelse med vurderingen.
Kontakt DAHL
Har du spørgsmål til moms og afgifter, er du altid velkommen til at kontakte en af vores specialister. Vi har indgående viden og erfaring med de momsmæssige konsekvenser af økonomiske dispositioner af enhver art.