Sådan håndterer forsikringsbranchen den digitale agenda
Data og digitalisering er unægteligt et væsentligt konkurrenceparameter – også blandt forsikringsselskaberne. En analyse viser, at teknologi, partnerskaber og outsourcing af større sagsanlæg i langt højere grad end tidligere vil komme til at dominere forsikringslandskabet. Få indblik i fem megatrends, som vil påvirke branchen og samtidig medføre en fokusering på kerneforretningen i forsikringsvirksomhederne frem mod 2030.
Robotterne kommer – men er forsikringsbranchen klar? En rundspørge foretaget af DAHL blandt ledelsen og relevante IT-ansvarlige i en række førende danske forsikringsselskaber afslører, at der er forandringer undervejs, og at Insurtech-området er kommet for at blive. ”Robotter i forsikringsbranchen er it-systemer, som påvirker mange forskellige processer, i mange forskellige niveauer – kompleksiteten stiger,” fortæller en af respondenterne.
Hele værdikæden bliver påvirket
Analysen afslører, at hele værdikæden i branchen vil blive påvirket. I salg og distribution vil købet blive foretaget på en digital platform, og antallet af forsikringsagenter og -mæglere vil falde. Samtidig vil kundeoplevelsen være ‘swift’, idet både kunden og forsikringsselskabet involveres mindre. Blandt respondenterne står det klart: ”De kendte produkter skal tilrettes til en ny digital virkelighed.”
AI-algoritmer vil samtidig forenkle risikovurderingen og accelerere købsprocessen til minutter eller sekunder. Også policer vil blive udstedt lynhurtigt: ”AI vil gradvist blive bygget ind i systemerne, og systemerne vil på sigt blive mere og mere selvlærende.” Forsikringsselskaberne skal i højere grad møde kundens individuelle behov, og derfor bliver Forbrugerbaseret forsikring (UBI) normen.
Data vil også være med til at forbedre forsikringsselskabet ex ante vurderinger på underwriting og prisfastsættelse. I nogle segmenter vil priskonkurrencen intensiveres, og ultralave marginer vil være normen. I andre segmenter differentieres kundeoplevelsen via unikke og meget lønsomme forsikringsprodukter.
Samtidig vil skadeshåndteringen blive påvirket. Avancerede algoritmer håndterer skadesanmeldelse mere effektivt og præcist. Særligt skadeshåndtering i B2B og SMV vil langt hen ad vejen blive automatiseret, og skadehåndteringsprocessen vil blive forkortet fra dage til timer eller minutter. Samtidig vil IoT sensorer, droner og andre teknologier erstatte traditionelle metoder til at opgøre tab.
Fem megatrends vil påvirke forsikringsselskaberne frem mod 2030
Analysen afslører fem megatrends, som vil påvirke branchen og samtidig medføre en fokusering på kerneforretningen i forsikringsvirksomhederne. Dette betyder blandt andet, at flere i højere grad vil tilvælge strategiske partnerskaber og outsourcing af systemsager, større sagsanlæg og tvister til specialister.
SKIFT I DEMOGRAFI
- Den danske befolkning bliver ældre og fokus øges på 60+ aldersgruppen
- Urbaniseringen fortsætter, og flere danskere flytter til byerne
- Sundhed og wellness vil fylde endnu mere – forsikringsmarkedet vil fokusere på forebyggelse
CONNECTIVITY
- Danskerne vil have millioner af IoT-connected devices, som kan monitoreres i realtid
- Hjem, arbejde og livet vil være ‘connected’, og kunden vil efterspørge nye sammenhængende ydelser
- Cyberforsikring, som kan dække nye former for risici, vil vokse frem
DIGITALISERING
- De digitale salgskanaler vil komplementere og erstatte de fysiske kanaler i både B2C og B2B
- Kunden vil forlange én sammenhængende online/offline personlig kundeoplevelse
- Partnerskaber med utraditionelle spillere (e-commerce, distributører, mv) vil øge kundegrundlaget
BIG DATA
- mHealth devices, applikationer og wearables vil muliggøre bedre monitorering af risici
- Kundedata som samles fra forskellige kilder, herunder Social Media, vil forbedre skadesanmeldelse
- Øget konkurrence på udnyttelse af data for at sikre bedre prisfastsættelse og underwriting
KUNSTIG INTELLIGENS
- Robotter, 3D-printing og droner vil transformere det kommercielle forsikringsmarked
- Selvkørende biler (telematics) vil føre til nye risici og vil transformere bilforsikringsmarkedet
- Robotics og process automatization (algoritmer) vil føre til hurtigere og mere præcis underwriting
Branchens overvejelser om digitalisering og outsourcing
Forsikringsbranchens CEOs bør nøje overveje, hvordan de vælger, hvilke segmenter og kanaler de skal satse på. Hvem skal drive digitaliseringsstrategien, og hvordan arbejder de med digitalisering af deres kerneprocesser fremover?
Den digitale agenda påvirker som nævnt hele værdikæden, men andre trends gør sig også gældende. Analysen afslører et øget fokus på at outsource håndteringen af større sagsanlæg og tvister. Årsagerne er blandt andet en ambition om øget fokus på kerneprocesser samt minimering af omkostninger og risici. Derudover har det naturligvis også betydning, at outsourcing ofte er med til at sikre bedre kvalitet (ekspertise) og øget hastighed i sagshåndteringen.
Ikke mindst er der en tendens til, at det er svært at fastholde talent internt, og derfor vælger flere og flere af outsource de større sagsanlæg og tvister.
Hos DAHL har vi mange års erfaring fra et godt og tæt samarbejde med forsikringsbranchen, hvor vi blandt andet bistår med at føre forsikrings- og erstatningssager på vegne af såvel danske som udenlandske forsikringsselskaber. Vi ser frem til at følge branchens udvikling på den digitale rejse.
Ønsker du at vide mere om analysen?
Interviews med ledelsen og relevante IT-ansvarlige i en række førende danske forsikringsselskaber foretaget af DAHL analyse. Ønsker du mere viden om analysens resultater, er du velkommen til at kontakte kommerciel direktør Anders Madsen Pedersen samt advokat (H)/partner Claes Wildfang og advokat (H)/partner Peter Henrik Würtz.