Nyheder

Hvilken virksomhed i en koncern skal anses som den rette tilbudsgiver?

Når en virksomhed, der er en del af en større koncern, er tilbudsgiver i en udbudsrunde, kan der opstå tvivl om hvilken virksomhed i koncernen, der rent faktisk skal anses som tilbudsgiver. En nyere delkendelse fra Klagenævnet for Udbud er med til at illustrere, hvilke forhold der gør sig gældende i en sådan situation.

Det gælder for alle tilbudsgivere, at det kan være afgørende for udbuddets udfald, hvis der er uklarhed i tilbuddet. Dette skyldes hovedsageligt, at en uklar beskrivelse af opfyldelsen af eksempelvis et mindstekrav i udbuddet, vil kunne medføre, at et tilbud afvises som ukonditionsmæssigt.

En nyere delkendelse fra Klagenævnet for Udbud understreger, at særligt koncernforbundne selskaber helt konkret skal være særligt opmærksomme på, at tilbud indleveres fra en afsender i netop det tilbudsgivende selskab – og ikke fra eksempelvis koncernselskabet.

Klagenævnet for Udbuds kendelse i sagen mellem Ørslev Servicetrafik A/S og Høje-Taastrup Kommune 

Den 2. juli 2020 afsagde Klagenævnet for Udbud delkendelse i en sag mellem Ørslev Servicetrafik A/S og Høje-Taastrup Kommune. Klagen blev efterfølgende tilbagekaldt, og delkendelsen er derfor klagenævnets endelige afgørelse. Kendelsen fastslår, at tilbudsgivere selv bærer ansvaret for fejl og uklarheder i tilbuddet, herunder også i forhold til uklarheder om, hvilket koncernselskab der skal anses som tilbudsgiver i et konkret udbud. Det faktum at ordregiver efter tilbudsfristens udløb henvendte sig til tilbudsgiver med henblik på en afklaring, medførte ikke, at ordregiver var forpligtet af de supplerende oplysninger.

Sagens nærmere detaljer

Den 3. april 2020 udbød Høje-Taastrup Kommune en rammeaftale opdelt i 7 delaftaler om visiteret kørsel af mindre børn og skoleelever mv. Nobina A/S var interesseret i den udbudte opgave og ville derfor lade sit datterselskab, Ørslev Servicetrafik A/S, byde på nogle af delaftalerne i udbuddet.

Indlevering af tilbud skulle ske gennem udbudsportalen EU-Supply, og tilbudschefen for Nobina A/S indsendte derfor, gennem sin brugerprofil, tilbud for Ørslev Servicetrafik A/S samt ESPD’er for både Nobina A/S og Ørslev Servicetrafik A/S. Årsagen til at tilbudschefen indsendte ESPD’er for begge selskaber var, at Ørslev Servicetrafik A/S skulle støtte sig på Nobina A/S’ økonomiske kapacitet.

I Ørslev Servicetrafik A/S’ ESPD fremgik det, at Ørslev Servicetrafik A/S baserede sig på andre enheders kapacitet. Det var imidlertid ikke anført i ESPD’et, hvilken konkret virksomhed Ørslev Servicetrafik A/S baserede sig på. Modsat fremgik det af Nobina A/S’ ESPD, at Nobina A/S ikke baserede sig på andre enheders kapacitet. Det fremgik imidlertid heller ikke af Nobina A/S’ ESPD, at virksomheden alene var en finansiel støttevirksomhed.

Da tilbuddet blev indleveret gennem en brugerprofil for en medarbejder hos Nobina A/S, registrerede udbudsportalen Nobina A/S som tilbudsgiver i det konkrete udbud.

Den 25. maj 2020 meddelte Høje-Taastrup Kommune i et brev til Nobina A/S, at det af Nobina A/S indleverede tilbud var ukonditionsmæssigt, da Nobina A/S ikke opfyldte kravet til økonomisk formåen og ikke havde den nødvendige befordringstilladelse.

Den 4. juni 2020 indgav Ørslev Servicetrafik A/S en klage til Klagenævnet for udbud over Høje-Taastrup Kommune. Ørslev Servicetrafik A/S gjorde under sagen bl.a. gældende, at kommunen havde handlet i strid med ligebehandlings- og gennemsigtighedsprincippet i udbudslovens § 2, ved at afvise Ørslev Servicetrafik A/S’ tilbud som ukonditionsmæssigt, herunder at sagen skulle tillægges opsættende virkning.

Høje-Taastrup Kommune påstod frifindelse og henviste bl.a. til, at Nobina A/S måtte anses som tilbudsgiver i sagen samt protesterede mod, at klagen skulle tillægges opsættende virkning.

Klagenævnets kendelse

For at en klage kan tillægges opsættende virkning, forudsættes det, at følgende tre betingelser er opfyldt:

  1. at klagen efter en umiddelbar vurdering har noget på sig (”fumus boni juris”),
  2. at opsættende virkning er nødvendig for at afværge et alvorligt og uopretteligt tab for klager, og
  3. at klagers interesse i, at klagenævnet tillægger klagen opsættende virkning, vejer tungere end kommunens interesse i det modsatte.

I nærværende sag traf Klagenævnet for Udbud den 2. juli 2020 afgørelse om ikke at tillægge klagen opsættende virkning, da klagenævnet ikke fandt, at betingelsen om ”fumus boni juris” var opfyldt.

Klagenævnet for Udbud bemærkede hertil bl.a. at det af udbudsportalen fremgik, at Nobina A/S var tilbudsgiver, og at Nobina A/S ikke nogen steder i det uploadede tilbud i øvrigt havde oplyst om anden identitet af tilbudsgiveren. Derudover tillagde Klagenævnet for Udbud vægt, at indlevering af ESPD’erne og befordringstilladelse for Ørslev Servicetrafik A/S, uden samtidig angivelse af brug af støttevirksomhed i Nobina A/S’ ESPD, skabte en usikkerhed om hensigten, herunder om der var fejl i Nobina A/S’ tilbud.

Da tilbudsgivere selv bærer ansvaret for fejl og uklarheder i deres tilbud, kom Klagenævnet for Udbud frem til, at Høje-Taastrup Kommune havde været berettiget til at anse Nobina A/S som tilbudsgiver i sagen. Nobina A/S opfyldte ikke de fastsatte krav til formåen, og kommunen var derfor forpligtet til at afvise Nobina A/S’ tilbud som ukonditionsmæssigt. Det faktum at kommunen efterfølgende rettede henvendelse til Nobina A/S og fik oplyst, at Ørslev Servicetrafik A/S reelt var rette tilbudsgiver, medførte ikke, at kommunen var forpligtet til i stedet at anse tilbuddet for indgivet af Ørslev Servicetrafik A/S.

Som kendelsen er formuleret fra Klagenævnet for Udbud, havde Høje-Taastrup Kommune muligvis også haft ret til at anse Ørslev Trafikservice A/S som rette tilbudsgiver, da klagenævnet udtrykkeligt angiver, at kommunen ikke havde en pligt hertil.

Kendelsen efterlader derfor umiddelbart ordregiver med en valgfrihed mellem at kunne fastholde en tilbudsgivers eller afvise dennes tilbud, hvilket ikke forekommer hensigtsmæssigt. Under alle omstændigheder, kan en tilbudsgiver undgå en sådan situation ved ikke at skabe uklarhed i tilbuddet, og især koncernforbundne selskaber skal være særligt opmærksomme på, at tilbud indleveres gennem en ”profil” i netop det tilbudsgivende selskab.

Ønsker du at læse kendelsen, kan du finde den her.

Kompetent juridisk bistand inden for udbud

Hos DAHL er vi specialiseret i udbudsret. Vi bistår løbende både tilbudsgiver og ordregiver i udbudsprocesser. Vi følger naturligvis udviklingen i lovgivning og praksis tæt og orienterer løbende herom. Har du konkrete spørgsmål til udarbejdelse og indlevering af tilbud eller i øvrigt behov for hjælp i forbindelse med et konkret udbud, er du altid velkommen til at kontakte os.

Tilmeld dig nyhedsbrevet DAHL Nyt

Modtag vores nyhedsbrev pr. e-mail og bliv opdateret på juridiske emner og nye kurser.

Læs betingelser

Betingelse for modtagelse af nyhedsbrevet DAHL Nyt

Hvem udsender nyhedsbrevet?

Nyhedsbrevet er en service, der udbydes af DAHL Advokatpartnerselskab. Vores fulde kontaktoplysninger er:

DAHL Advokatpartnerselskab
Lundborgvej 18
8800 Viborg
CVR. nr.: 37 31 00 85

Du vil kun modtage markedsføringsmateriale fra DAHL Advokatpartnerselskab.

Hvilke oplysninger indsamles om mig?

DAHL Advokatpartnerselskab behandler din oplyste e-mailadresse og dit navn – dette er alt, vi behøver for at kunne sende dig nyhedsbreve. Når du via nyhedsbrevet tilmelder dig et af vores arrangementer, vil vi i nogle tilfælde ligeledes behandle oplysninger om firmanavn og telefonnummer.

Vi indsamler desuden oplysninger om din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet – herunder oplysninger om om vores nyhedsbrev bliver åbnet, hvor lang tid e-mailen er åben, og om der klikkes på links i nyhedsbrevet. Du skal herudover være opmærksom på, at hvis du klikker på links i nyhedsbrevet til vores hjemmeside, kan vi indsamle yderligere oplysninger om dig, hvis du accepterer, at vores hjemmeside bruger cookies. Du kan finde yderligere information om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.

Hvad bruger vi dine oplysninger til?

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine oplysninger til at udsende faglige nyheder, kursus- og øvrige arrangementstilbud samt andet markedsføringsmateriale til dig. Vi kan endvidere bruge dine oplysninger til at udsende orienterende e-mails om DAHL Advokatpartnerselskab eller om vores nyhedsbrev. Vores udsendelse af nyhedsbrevet sker på grundlag af dit samtykke.

De oplysninger, vi indsamler om dig og din adfærd i forbindelse med din brug af nyhedsbrevet, anvender vi til at forbedre vores service og indhold, så vi i fremtiden kan blive endnu bedre til at målrette og tilpasse indholdet i vores nyhedsbreve efter dine interesser. Vi behandler dine personoplysninger til disse formål efter reglen i databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra f. Hvis du ikke ønsker, at vi behandler dine oplysninger til disse formål, har du til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen.

Oplysninger om din brug af nyhedsbrevet anvender vi herudover til statistiske formål i anonymiseret form.

Dine oplysninger behandles fortroligt og sikkert

Vi opbevarer dine oplysninger fortroligt og sikkert. Vi har implementeret de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, der sikrer, at dine oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt mod at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt behandles i strid med persondatalovgivningen.

Vi bruger en underleverandør til vores drift af IT. Vi har sikret, at vores IT-udbyder er underlagt samme forpligtelse, og at de alene handler på vores instruks.

Hvor ofte udsendes nyhedsbreve?

Vi udsender vores nyhedsbrev, når vi mener, at vi har noget vigtigt eller nyt at fortælle dig. Nyhedsbrevet udkommer ikke med faste intervaller. Det er derfor forskelligt, hvor ofte du kan forvente at modtage nyhedsbreve fra os. Vi bestræber os dog på at begrænse antallet, så vores nyhedsbreve ikke fylder hele din indbakke.

Vi videregiver ikke dine oplysninger

Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre i kommerciel henseende. Vi videregiver kun oplysninger, hvis vi er forpligtet til det efter loven, eller hvis vi forpligtet til det efter en retskendelse.

Du kan altid rette eller ændre dine kontaktoplysninger

Du kan til enhver tid ændre eller rette i dine kontaktoplysninger (din e-mailadresse og navn) ved at afmelde dig nyhedsbrevet, og derefter tilmelde dig igen eller ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du angiver ændringsønsker.

Det er beskrevet nedenfor, hvordan du framelder dig vores nyhedsbrev.

Du kan altid afmelde dig yderligere henvendelser

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og framelde dig nyhedsbrevet. Når du har frameldt dig nyhedsbrevet, modtager du ikke yderligere fra os, medmindre du har givet andet samtykke til, at vi må henvende os til dig. Vi sender dig dog en bekræftelse på, at vi sletter dig fra modtagerlisten for vores nyhedsbrev, og vi sletter derefter dine oplysninger på vores modtagerliste.

Nyhedsbrevet kan afmeldes ved at klikke på linket ”afmeld nyhedsbrev”, som er indeholdt i hvert nyhedsbrev, du modtager fra os. Du kan også afmelde nyhedsbrevet ved at sende en e-mail til tvc@dahllaw.dk, hvori du oplyser dit navn og din e-mailadresse.

Hvor længe opbevarer I oplysningerne om mig?

Vi opbevarer og behandler dine oplysninger lige så længe, som du er tilmeldt vores nyhedsbrev. Hvis du afmelder dig fra nyhedsbrevet, sletter vi dine oplysninger.

Hvis du framelder dig vores nyhedsbrev, anonymiseres alle statistiske data om din brug af nyhedsbrevet. Anonymiseringen sker på en sådan måde, at det ikke efterfølgende er muligt at deanonymisere oplysningerne igen.

Dine øvrige rettigheder efter persondatalovgivningen

Du har til enhver tid mulighed for at gøre brug dine rettigheder efter persondatalovgivningen.

Du kan bl.a. anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi behandler, samt gøre indsigelse mod behandlingen af oplysningerne. Du kan desuden anmode om berigtigelse eller sletning af eventuelle ukorrekte oplysninger om dig selv, trække et samtykke til behandling af dine personoplysninger tilbage samt gøre din ret til dataportabilitet gældende. I visse tilfælde kan du endvidere have ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset.

Hvis du ønsker at gøre brug af én eller flere af dine rettigheder, kan du kontakte cbm@dahllaw.dk.

Hvis du er uenig, i den måde vi behandler oplysninger om dig på, kan du klage til Datatilsynet.

Du modtager nu DAHL Nyt

Forretningsområder du ønsker info om:

  • Intet valgt

Din information

Du kan altid trække dit samtykke tilbage og afmelde dig vores nyhedsbrev

Accepter betingelserne