Nye regler for hjemmearbejde skal sikre mere fleksibilitet
En ny politisk aftale lemper på reglerne for hjemmearbejde. Det betyder, at du som arbejdsgiver først skal stille udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen, hvis denne har mere end to hjemmearbejdsdage om ugen. Læs med og få et indblik i, hvad de nye regler indebærer for dig som arbejdsgiver.
Hidtil gældende regler om arbejdsmiljø
Som arbejdsgiver er du forpligtet til at sikre, at arbejdspladsen lever op til reglerne i arbejdsmiljøloven. Reglerne har til formål at sikre et sikkert og sundt fysisk og psykisk arbejdsmiljø. Loven stiller blandt andet krav til arbejdsstedets indretning, så arbejdet kan udføres forsvarligt.
Helt grundlæggende gælder reglerne i arbejdsmiljøloven også ved hjemmearbejde. Der gælder dog nogle særlige regler til arbejdsstedets indretning, når det kommer til hjemmearbejde. Efter de nuværende regler, gælder der en række krav til udstyr og inventar, hvis medarbejderen arbejder hjemme mindst én dag om ugen inden for en normal arbejdsuge. Som arbejdsgiver er du derfor forpligtet til at stille nødvendigt udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen i de tilfælde, hvor medarbejderen arbejder hjemme én dag om ugen inden for en normal arbejdsuge.
Folketingets partier er nu blevet enige om en ny politisk aftale, som lemper de gældende regler til fordel for dig som arbejdsgiver.
Hvad betyder de nye regler for dig som arbejdsgiver?
De nye regler har til formål at gøre arbejdsmiljøreglerne mere tidssvarende, idet flere og flere medarbejdere er begyndt at have skiftende arbejdssteder. Særligt efter COVID-19 er der flere arbejdspladser, som giver mulighed for en højere grad af fleksibilitet i forhold til arbejde i medarbejderens eget hjem. Dette ønsker de nye regler at imødekomme.
Med de nye regler sker der en ændring i, hvornår du som arbejdsgiver er forpligtet til at stille udstyr og inventar til rådighed for dine medarbejdere.
Efter de nye regler vil du som arbejdsgiver alene være forpligtet til at stille udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen, hvis medarbejderen arbejder hjemme eller på et andet fast arbejdssted mere end to dage om ugen set over en måned. De nye regler indebærer således en lempelse af, hvornår du som arbejdsgiver er forpligtet til at stille udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen.
De nye regler forventes allerede at træde i kraft i slutningen af april 2022, hvorfor de snart kan få betydning for dine forpligtelser som arbejdsgiver efter arbejdsmiljøloven.
Udstyr til mere end to arbejdsdage om ugen
Træder de nye regler i kraft, vil du som arbejdsgiver først være forpligtet til at stille passende udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen, når medarbejderen arbejder hjemme eller fra et andet fast arbejdssted mere end to gange om ugen.
Udstyret har til formål at sikre, at medarbejderen kan udføre sit arbejde forsvarligt. Der kan konkret være tale om udstyr som computer, skærm, tastatur, computermus, arbejdsstol, arbejdslampe mv. Udstyret skal desuden bidrage til, at medarbejderen kan arbejde i hensigtsmæssige arbejdsstillinger og ikke får gener ved arbejdet.
Har medarbejderen selv udstyr, der opfylder kravene efter arbejdsmiljøloven, vil dette kunne anvendes. Har medarbejderen ikke det krævede udstyr, er du som arbejdsgiver forpligtet til at sørge for, at det nødvendige udstyr står til rådighed for medarbejderen.
Hvordan stiller de nye regler dig som arbejdsgiver?
På nuværende tidspunkt er du som arbejdsgiver allerede forpligtet til at stille passende udstyr og inventar til rådighed for medarbejderen, hvis medarbejderen arbejder hjemme én dag om ugen inden for en normal arbejdsuge. Denne forpligtelse vil blive lempet efter de nye regler, hvorfor du som arbejdsgiver fremover vil have mulighed for at indgå aftale om op til to hjemmearbejdsdage, uden at dette udløser nogen særlige forpligtelser efter arbejdsmiljøloven. Efter de nye regler vil det blandt andet kunne aftales, at medarbejderen skal arbejde hjemme én dag om ugen, og at medarbejderen selv skal afholde eventuelle omkostninger forbundet med hjemmearbejdspladsen.
Derudover vil de nye regler kunne bidrage til et mere fleksibelt arbejdsliv, hvor der gives bedre mulighed for, at arbejdsopgaverne kan udføres fra flere skiftende arbejdssteder. Dette vil i mange tilfælde være til både medarbejderens og arbejdsgiverens fordel.
Hos DAHL afventer vi den nærmere stillingtagen til de nye regler.
Kontakt DAHL
Har du som arbejdsgiver spørgsmål, der relaterer sig til den nye politiske aftale eller andre ansættelsesretlige problemstillinger, er du velkommen til at kontakte DAHL. Vores arbejds- og ansættelsesretlige team sidder klar til at hjælpe din virksomhed.