Insolvens
Konkursbehandling
Konkursbehandling kræver stærke kompetencer og professionel håndtering. Hos DAHL har vi stor erfaring med at håndtere alle typer af konkursboer, og vi har fokus på at sikre effektiv konkursbehandling.
Håndtering af konkursboer
DAHLs insolvensteam har altid en struktureret tilgang til behandling af konkursboer. Vi inddeler konkursboer i tre kategorier (lille, mellem og stor). For hver af disse har vi en standardiseret proces til håndtering af bobehandlingen. Dette gør vi for at sikre høj effektivitet og kompetent bobehandling.
I de små konkursboer anvender vi en nem og overskuelig opgaveoversigt. I de mellemstore og store konkursboer anvender vi en ”stage gate” model, hvor bobehandlingen deles op i faser med underliggende opgaver.
Uanset konkursboets størrelse giver de forskellige modeller overblik og klarhed over de igangværende opgaver og skaber rammerne for, at der i bobehandlingen er fortsat fremdrift i processen og fokus på den valgte strategi.
Brug af digitale værktøjer
I konkursboer, hvor der skal udbydes et større antal aktiver, har vi desuden mulighed for at anvende et digitalt datarum, hvor interesserede nemt kan tilgå materialet om de udbudte aktiver. Vi bruger digitale værktøjer i vores opgaveløsning for at sikre en hurtig og smidig proces og for at undgå aktiviteter, der ikke skaber værdi.
Med DAHLs digitale kreditorportal får du som kreditor og panthaver adgang til et hurtigt, opdateret overblik over relevante sagsoplysninger i aktuelle konkursboer. Kreditorportalen er integreret med IT-løsningen BELLA, der understøtter og udvikler den digitale bobehandling, herunder ved brug af AI. Kreditorportalen afløser manuelle processer og papirarbejde og introducerer dermed en mere effektiv konkursbehandling. Som kreditor vil du opleve, at sagsoplysningernes tilgængelighed er øget væsentligt, og at bobehandlingen bliver mere transparent, effektiv og struktureret.
Kreditorportalen giver kreditorer mulighed for at søge information om samtlige konkursboer, der er tilknyttet portalen. Med andre ord bliver det mere fleksibelt og brugervenligt for både kreditorer, panthavere og Skifteretten at få adgang til ønskede informationer, der nu kan samles på ét sted. DAHLs kreditorportal muliggør, at konkursbehandlingen optimeres på en række områder. Som kreditor kan du:
- anmelde krav og uploade dokumentation digitalt,
- kommunikere digitalt med kurator om prøvelse af anmeldte krav, kreditorinformationer mv.,
- få et opdateret overblik over kreditor- og panthaverrelevante sagsoplysninger i et konkursbo, f.eks. redegørelser, regnskaber, budget, mv. og
- få adgang alle konkursboer, hvor der er anmeldt krav, med ét login
Vi prioriterer forventningsafstemning
Vi sætter fokus på hastighed, og som udgangspunkt skal et konkursbo være afsluttet inden for et år. Dette sørger vi altid for at forventningsafstemme på forhånd.
Hos DAHL er kommunikation i højsæde. Vi prioriterer altid den løbende dialog for at sikre, at strategien er afstemt, og at vi kender jeres succeskriterier. Succeskriterierne kan variere. Det er derfor vigtigt, at vi kender jeres succeskriterier i den konkrete sag. Vi prioriterer altid, at vi løbende forventningsafstemmer de valgte strategier.
Når kunden går konkurs
Hvad gør du, når din kunde går konkurs? Vores specialister har udarbejdet en overordnet og lettilgængelig håndbog til brug for medarbejdere i virksomheders økonomifunktioner og andre relevante faggrupper.
I den digitale håndbog finder du en overordnet beskrivelse af de grundlæggende rammer for en konkurs og de begreber, man møder i den sammenhæng. Du finder også en beskrivelse af nogle temaer, som ofte hurtigt melder sig, når man kommer ud for, at ens kunde eller ens samarbejdspartner går konkurs.
Det er vores håb, at vi dermed har givet virksomhederne et brugbart værktøj til at få den første og umiddelbare information og baggrundsviden om en konkurs, både generelt og i de konkrete tilfælde. I de konkrete tilfælde vil der efter omstændighederne og udfordringernes omfang og kompleksitet kunne være behov for mere konkret rådgivning.
Download e-bogen "Hvad gør jeg, hvis min kunde går konkurs?"
Vil du vide mere?
Kontakt en af vores specialister for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe med konkursbehandling.